Bra o veta om hastighetskontroll

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Hämtat från Zatzy:

Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll
Fick ett mail som jag tänkte dela med mig av, skriv ut och ha i bilen när det skiter sig.

Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-

Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef.

Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.

:hoppa

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
Ta ditt ansvar! Erkänn!

Nicko@K.A.P skrev:
Hämtat från Zatzy:

Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll
Fick ett mail som jag tänkte dela med mig av, skriv ut och ha i bilen när det skiter sig.

Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-

Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef.

Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.

:hoppa

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Den här typen av manualer luktar illa. Det är bara en fråga om nyans-skillnader och vi har alla olika nivåer på vad som är acceptabelt:

zatzy - "Kom undan med fortkörning" är väl en sak men när är det inte ok att försöka smita undan lagbrott längre?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Om det brister på någon av ovan nämnda punkter, skulle i så fall mätningen vara ogiltig?

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Varför???? Skicka polisen på uppgifter som det finns lite större mening med. Visst ska det finnas trafikövervakning men just nu känns det bara mest som ett sätt för staten att mjölka lite mer pengar ur oss trafikanter som redan betalar mest av alla. Bekämpa lite organiserad brottslighet så att folket kan få tillbaka lite förtroende för vår minst sagt underfinansierade ordnings och krimalpolis. Betalar gärna mer skatt om pengarna går till att återupprätta tryggheten för vanliga hårt arbetande människor.
Rikard skrev:
Ta ditt ansvar! Erkänn!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Vet man med sig att det gick ungefär så fort som polisen säger och det "bara" är böter så är det ju bara att pynta..

Är det däremot despyt om hur fort du anser att du kört och Polisen har ett annat (högre) värde så kan det ju vara av intresse att ha fakta att kunna bestrida detta.

EDIT:Stavfle

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För en djupdykning för dom som orkar så finns polisens författningsregister utlagd på nätet i form av pdf-filer.
Författningssamling ligger under www.polisen.se

Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning med radarhastighetsmätare
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_1_RPSFS2000_39.pdf

Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning på land med laserhastighetsmätare
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning med stoppur
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_4_RPSFS2000_41.pdf

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om hastighetsövervakning från helikopter
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_5_RPSFS2000_42.pdf

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om trafikövervakning på motorväg och motortrafikled m.m.
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_6_RPSFS2000_51.pdf

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om hastighetsövervakning med instrument för mätning av genomsnittshastighet
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_7_RPSFS2000_43.pdf

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om hanteringen av digitala upptagningar framtagna med utrustning i polisfordon vid trafikövervakning (MoBasA-video) m.m.
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_8_RPSFS2003_12.pdf

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nicko@K.A.P skrev:
... Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre. ...
Polispilot då?
Och kamera?
De är väl mätmetoder de också?

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Bra info. Nicko@K.A.P

Har själv varit med om att polismannen mätte på fel bil, detta uppdagades först i tingsrätten. Självklart skall man få sin sak prövad i domstol, det är inte den enskilde polisen som skall döma.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Robban_C skrev:
Polispilot då?
Och kamera?
De är väl mätmetoder de också?

Är inte insatt direkt men polispilot är väl om du blir uppmätt med ett polisfordon bakom dig..lr?

Antar att om ngn av punkterna inte stämmer så ogiltligförklaras mätningen..

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jovisst är det så.
Jag ville bara belysa att den delen saknades i inlägget. Som för övrigt säkert är bra. Min erfarenhet är dock att det inte är så mycket idé att neka. Man orkar ju inte hålla på hela vägen och trassla. Och eftersom man antagligen ändå HAR kört för fort så....
Har dock varit med om att bli anklagad för fortkörning trots att så inte varit fallet och då ska man givetvis sätta klackarna i backen.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Chrille skrev:
Den här typen av manualer luktar illa. Det är bara en fråga om nyans-skillnader och vi har alla olika nivåer på vad som är acceptabelt:

zatzy - "Kom undan med fortkörning" är väl en sak men när är det inte ok att försöka smita undan lagbrott längre?

Eftersom en del här kört för fort och inte håller på med organiserad brottslighet så antog jag att det här kunde vara av intresse för dom flesta här.

:hej Pöss!

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Tack! En bra sammanfattning av vad som skall tänkas på.
Jag har klarat mig ganska länge nu. Sist var en förmiddag i juni för ett par år sedan när jag passerade Kungsbacka söderut på E6'an. Lite trafik, fint väder. Efter att ha råkat passera en civil polisbil och blivit klockad på 125.9 km/h på 110 vägen blev jag stannad och uppträdde ytterst trevligt mot polismännen. Erkände o.s.v.
Det var först när de började buttra att jag betett mig som en biltjuv och att de själva bestämt att vägsträckan skulle vara olycksfri som jag slog bakut! Prutade ner hastigheten till lägsta gränsen mot att jag erkände på plats.

Efter det insåg jag att man inte tjänar något på att bara stå och ta emot skit för sitt beteende. I fortsättningen frågar jag om de tagit Palmes mördare än... Alltid en bra öppning..

NordhNet

05´s första fortkörare? Japp
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
CBR900RR Eldblad -95
Rikard skrev:
Ta ditt ansvar! Erkänn!

Kan bara hålla med. Den första frågan man bör ställa sig är: Har jag gjort fel, om ja, erkänn.

Gör om, gör rätt.

Poliserna gör bara sitt jobb, de är inte ute efter dig personligen (tja, förhoppningsvis inte).

edit: stvafell

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Hur ska man kunna ta reda på allt det där och ändå uppfattas som trevlig? :va

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
NordhNet skrev:
Kan bara hålla med. Den första frågan man bör ställa sig är: Har jag gjort fel, om ja, erkänn.

Gör om, gör rätt.

Poliserna gör bara sitt jobb, de är inte ute efter dig personligen (tja, förhoppningsvis inte).

edit: stvafell

Måste tillstå att när jag läser inlägg från personer med en så hög moral så känner jag mig som en dålig människa.

Tyvärr så måste jag konstatera att det inte fungera för mig att leva efter så strikta regler. Som jag tolkar lagen är fortkörning olagligt även om man inte blir upptäckt vilket rimligen borde innebära att man, enligt citaten ovan, tar konsekvensen av sitt handlande och polisanmäler sig själv.

Visst händer det att jag kör för fort men jag ser fortkörning som ett trafikbrott oavsett om polisen uppdagar detta eller inte, finns det en juridisk möjlighet att slippa påföljden så tar jag den.

Men som sagt, jag är nog en dålig människa :(

Last edited:

Mingves

Guest
Chrille skrev:

Jag tycker detta är helt ok, kan ju faktiskt vara så att de mätt fel fart på dig tack vare ej kalibrerad utrustning eller rent handhavandefel....

//M

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
Chrille skrev:

lugn å fin nu.. enligt svensk lag skall vissa saker uppfyllas av myndigheten vid tex en hastighetsöverträdelse. Om dom inte sköter sig vad har vi då för rättssäkerhet ?? Klart man ska ta sitt "straff" men man är ju bara dum om man INTE undersöker sina rättigheter.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år