Bra pendlarhoj i höga farter 140-220km/h?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Leker lite med tanken på att köpa seriös pendlarhoj.
Alltså.
*Sitta bekvämt
*Kunna köra fort, till jävligt fort
*Slippa tanka hela jävla tiden
*Rimliga kostnader (Inköp, service, försäkring)

Jag har lite dålig koll på större hojar. Åka gammal literklubba är bara jobbigt. Visst går det undan men då få jag tanka två gånger om dagen och får ont i knäna.

Måste man upp i kubik för den ska klara att leva större delen av sitt liv i 160-180?

Hayabusa och liknande kanske känns mest naturligt men lite dyrt kanske.

Vad tror ni?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
B King är svaret. Kör min på halvlitern milen. Har inte testat toppfarten ännu, men det lär nog räcka. Kingen är av någon anledning billig i inköp. Busamotor.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Köp en gammal cbr 1000f som min! Går väl inte jäkligt fort kanske (260km/h orginal), men är billig i inköp och försäkring (1700:- hel/hel).

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Såg någon annan tråd om pendlarhoj nyligen
Pendlarhoj till vinter!

Men att ligga i 160 när det snöar verkar väl lite överambitiöst?
Annars är det väl Hayabusa, ZZR och Blackbird man kommer och tänka på för touring i lite högre farter.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Många hojar börjar dra rätt rejält med bränsle i de farterna. Om du ska pendla kanske det kan vara en parameter att väga in. Kawasakis 1400-hoj (kommer inte ihåg vad den heter) har bra bränsleekonomi.

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Mopo för tillfället
Kawasaki ZZR1400 Har jag bara hört gott om, att den är rent ögongodis gör inte saken värre och där ska tydligen finnas nog med effekt för att du ska hinna ta en burgare på McDonken mitt i ett varv och ändå rasta varje retta på banan :tummenupp

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan bara hålla med, om än min röst hamnar på K1200S:) Kompetent, stabil, nästan lite... trist där man sitter väl skyddad i lä bakom kåpglaset i 180 knyck. Fart ska väl upplevas? Men onekligen en av de mest imponerande hojar jag kört, till priset av att den nästan känns steril och lite ...könlös? Hojvärldens muskulöse hen?

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Honda Super Blackbird.Snäll som ett lamm i normalfart och elak som fan själv med fullgas.När du passerat 280 km/h inser du att allt är relativt i livet.Nästan som att röka brass mitt på vägen.LOL :crash

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Kan bara hålla med:) Kompetent, stabil, nästan lite... trist där man sitter väl skyddad i lä bakom kåpglaset i 180 knyck. Fart ska väl upplevas? Men onekligen en av de mest imponerande hojar jag kört, till priset av att den nästan känns steril och lite ...könlös? Hojvärldens muskulöse hen?
Då finns ju alltid K1, inte helt steril! Men vilket kön?
K1-%203.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Precis vad jag tänkte föreslå, päronen funderar nämligen på att skaffa en sån att ha som sporttouringlok. Tror att den passar alldeles ypperligt till detta, är ju trots allt en stor och bekväm hoj som samtidigt verkar vettig att köra (inte "mer-bil-än-mc-syndromet som guldvingen dras med och sådär).

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Provade en K1200S i somras. Drog iväg lite på motorvägen för att känna på den lite. Slängde en blick på hastighetsmätaren.....250Km/h....kändes knappt som det rörde sig! Maken till bra kåpa men framförallt en jvligt stadig motorcykel! Gick som på räls

Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Blackbird måste vara mest hoj för pengarna. Köp gärna en äldre om du inte vill lägga ut för mycket pengar. Inte mycket som ändrats på dom genom åren och kvaliten är mycket bra. Den hojen är skapt för snabbtouring på motorväg. Slipper klonkig växellåda gör du också (K1200S). Min brukar dra 0.47 - 0.52 broende på körstil.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du får en honda snorkråka av de tidiga serierna under 30k, och under 5 i helförsäkring, det är bara o köpa. Bra kvalitet, går att köra så mamma inte blir livrädd, o finnes pulver för omkörning även i högre farter.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
beroende på pengar men ekonomiskt är det svårt att argumentera emot Blackbird. Dock va min blackbird lite väl törstig.

En annan dräpare som skulle totalägt under bränsleekonomi är Kawasaki 1400 GTR under ett Bike test

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Har kört från Boden ner till södra Sverige över dan med både CBR1000 modell05 och modell 08. Tycker dom är otroligt bekväma så länge man marschar 140-160 samt lite då och då +200(2-1 vägar eller många bilar ska köras om)

Soppaförbrukningen med packning på låg på cirka 0,55 på 05:an och 0,65 på 08:an. Tror knappast man kan köra snålare med nån hoj i dom farterna.

Ska hojen vara billig i inköp, så har redan en bra hoj nämnts CBR1000F. Still going strong. Kanske inte direkt snål på soppa, men den känns oftast nyare än vad årsmodellen skvallrar.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...