Bra raceställ ?

MC Doktorn

Guest
Eftersom jag antar att raceåkarna (Åtminstone vissa)är de enda med mycket erfarenhet av att marksyna, så undrar jag vilka ställ som verkligen håller måttet när det gäller.

- Vilka märken/modeller rek ?
- ska man ha avtagbart/inbyggt ryggskydd ?
- Vågar man köpa udda märken som Revit och RST ?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hade ett Spyke som det gick hål på varenda gång jag gick i backen. Det var mycket perforerat på armarna och där höll inte skinnet.

Mitt nuvarande Arlen Ness är riktigt bra. Har klarat av ett par skapliga vurpor i år utan att gå sönder.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
2ono skrev:
Eftersom jag antar att raceåkarna (Åtminstone vissa)är de enda med mycket erfarenhet av att marksyna, så undrar jag vilka ställ som verkligen håller måttet när det gäller.

Jag är nu inte någon rr-åkare men har ändå desvärre en del erfarenhet från marksyningar de sista 2 åren... :(
Generellt så kan man säga som så att man får vad man betalar för..
Själv har jag marksynat i mitt Frank Thomas ställ 3 gånger och 1 gång i ett Akitoställ. Frank Thomas var ett bra ställ. Skyddat bra. Hållit ihop bra. Har givetvis låtit en firma gå igenom stället efter marksynigarna...
Akitostället blev det bara skit kvar av.. Inget jag skulle rekomendera.

Vet de som vurpat i IXS i låg hastighet där sömmar mm spruckit sönder. DVS inget jag heller skulle rekomendera.
Vill du däremot ha ett raceställ med bra kvallitet som håller i hop bra till ett lågt pris tycker jag du ska titta på "Halvarssons Jerez" Har sett två sådanna som varit med om klotningar. Sömmar mm har hållit bra och de har gett gott skydd. Kostar ca 7000 kr. Du kan få det måttanpassat för ca 2000 kr till. Klart rekomenderbart.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Kör själv ett halv udda märke, Swift. Jävligt nöjd! visst en sömm har gett upp nu, men så jag jag surfat asfalt iaf 7-8gånger med de stället!

RST är det många som kör med så jag antar att det är fin kvalitet..

Inbyggda ryggskydd är skit, släng det fortare än fan och köp en ordentligt!!!

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Kör med Alpinstar GPU synade marken på kinnekulle med det knappt skaft och gled ändå så jävligt långt på start och målrakan efter en highside absolut värt dom 8000 jag betalde för det helt klart :tummenupp

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kan också rekomendera Halvarssons Jerez mitt är väl invurpat och ännu har inget vital söm spruckit vilket får ses som ett mycket bra betyg.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Har haft RST i två säsonger nu, förutom att det håller betydligt bättre kvalitet än mitt gamla budgetdainese så håller det ihop bra vid vurpor. 4 stycken har det blivit varav två riktigt elaka i hög fart, kör fortfarande med det skinnstället då det håller ihop än.

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Jag kör med Arleness tjejställ "Claw" och det
funkar superbra har skyddat mig många gånger.
Arleness har väldigt bra priser också...

Du ska absolut ha ett eget ryggskyd typ med njurbälte och sånt för bästa skydd.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Har haft RST i två säsonger nu, förutom att det håller betydligt bättre kvalitet än mitt gamla budgetdainese så håller det ihop bra vid vurpor. 4 stycken har det blivit varav två riktigt elaka i hög fart, kör fortfarande med det skinnstället då det håller ihop än.
Kan hålla med. Kraschat i mitt sex gånger och då blev det dags att sy ihop lite sömmar men annars bra. Det som är sämst är att skyddet på underarmar och underben är lite kort, från armbåge respektive knä räknat.

MC Doktorn

Guest
Det är bra med direkt konsument upplysning :)
Verkar som icke inbyggt ryggskydd rek och många är nöjda med sina ställ med vissa undantag.

Grazie molto :tummenupp

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
2ono skrev:

Har Jernbergs och det har hållit fint. Sista vurpan blev ett ett pyttelitet hål bredvid sömmen i axeln, men sömmen höll. Sytt enligt dina mått är alltid trevligt.

Inbyggt RIKTIGT ryggskydd, då slipper man slabba med extra saker när man ska ta på sig. Och du glömmer ingenting heller.

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Använder ett Prexport HX2, men har inte lyckats vurpat med det under hela säsongen så jag vet inte hur bra det är :)

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Hoj
R-etta och miniskroto
Har varit omkull en gång med mitt billiga RST-ställ............ inga problem :tummenupp

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Köp Clover, skönare ställ får man leta efter..
Dessutom köp ett riktigt ryggskydd, inget som sitter i ställen dom är kassa,
du vill väl inte att dina kollegor ska behöva ta hand om dig heller ;)

MC Doktorn

Guest
Rolle Rotax skrev:
Har Jernbergs och det har hållit fint. Sista vurpan blev ett ett pyttelitet hål bredvid sömmen i axeln, men sömmen höll. Sytt enligt dina mått är alltid trevligt.

Inbyggt RIKTIGT ryggskydd, då slipper man slabba med extra saker när man ska ta på sig. Och du glömmer ingenting heller.

Jernbergs ett nytt märke?
Upplever inget negativt med löstagbart ryggskydd mer än att kardborre knäppningen verkar inte hålla för evigt.
Har aldrig kraschat men alltid undrat hur stabilt ett sånt rygg skydd är jfr med ett integrerat.

MC Doktorn

Guest
Alicia skrev:
Köp Clover, skönare ställ får man leta efter..
Dessutom köp ett riktigt ryggskydd, inget som sitter i ställen dom är kassa,
du vill väl inte att dina kollegor ska behöva ta hand om dig heller ;)

HAha nej dom ska hålla fingrarna borta :hihi

Det verkar som de flesta kör med inbyggda ryggskydd.
Kanske just säkerhets detaljer som gör prisskillnaden?

sandstream

Guest
2ono skrev:
Upplever inget negativt med löstagbart ryggskydd mer än att kardborre knäppningen verkar inte hålla för evigt.
Samma problem har jag med mitt Halvarssons efter drygt 1 säsong.
Kardborren är helt slut där jag brukar knäppa så lösningen till nästa säsong är att gå upp 15 kilo runt magen :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...