TS, tänk också på att konsult inte alltid är "konsult". Det är något du får ta reda på vid en eventuell intervju.
Jag vill inte heller vara "konsult", dvs flänga runt på kortare uppdrag, utan jag vill ha en fast arbetsplats att gå till.
Men jag är ändå konsult på pappret, men sitter heltid på långa uppdrag. Har suttit på mitt nuvarande i mer än 2½ år nu och tillhör driftsavdelningen här precis som vemsomhelst.
Sen så vill jag passa på att "varna" för att sitta på driften hos sourcingbolag.
Alltså, där du sitter på en driftavdelning och sköter driften åt en eller flera kunder som outsourcat till ditt bolag.
Du kan hitta nånting som är idiotiskt och tar tid i kundens miljö, t ex något manuellt handhavande. Du kommer på en lösning för att automatisera och förbättra det. Men där kan du hamna i en sits där det handlar om hurvida kunden vill betala för det eller ej. Vill de inte det så "får" du inte implementera lösningen utan får glatt fortsätta köra det kassa sättet.
Eftersom din arbetsgivare får betalt för tid ni lägger ner så finns det ingen egentlig anledning att automatisera saker, mindre nedlagd tid blir mindre pengar in i kassan, vilket leder till att man som drifttekniker kan få sitta där och göra rent skitgöra bara för att det genererar en inkomst.
I det läget kan det vara bättre och mer stimulerande att som konsult sitta ute hos en kund då det blir mer som att drifta sin "egna" miljö.