Bra spackel på motorn

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Om man har kosmetiska repor på motorkåpan och vill fixa till det, bör man ha nått speciellt spackel då? Jag tänkte alltså fila till lite och sedan spackla och slipa för att sedan duscha på lite värmebeständig spray. Har Hagmans bilplast hemma, den är väldigt smidig, lättarbetad och när jag fixat små rostrosor på bilen så har det blivit kanon, men nu är det ju på en varm motor det skall användas, har det nån betydelse?

Du får kolla efter spackel som fixar värme. Nu vet jag inte riktigt vilken det är du har men det kommer spricka vid hög värme.

Slipa ner och fyll med nytt "metall", sedan lacka.

Jag fixade till högra motorkåpan på frugans hoj i höstas med kemisk metall. Relativt lättslipat och det håller än. Är svårare att få det att hålla om du har sprickor genom metallen, då kan oljan krypa in i porerna inifrån. Sedan behöver man inte ha värmebeständig färg på motorn,det är bättre med "riktig" billack på sprayburk. Den tål kemikalier mycket bättre.

Okej, antingen spackel som tål värme eller kemisk metall. Har hållt på med kemisk metall förut och det var en lättjobbad geggamoja så det borde fungera. (Skrev fel i mitt inlägg, skrev Hagmans bilplast, det skall stå Hagmans stålplast) Vad tror ni om feltemas kemiska metall? Erfarenheter någon?

Bifogat

• Kemisk metall.jpg
    Kemisk metall.jpg
    19.3 KB · Visningar: 156
biltemas är krånglig att blanda, i ena burken är ett "lim" & i den andra burken
metallpulver så man kladdar mest runt med skiten

då är plastic padding kemisk metall bättre enligt mig.

Last edited:
biltemas är lite krånglig att blanda, kladdar en hel del
då är plastic padding kemisk metall bättre.

biltemas är krånglig att blanda, i ena burken är ett "lim" & i den andra burken
metallpulver så man kladdar mest runt med skiten

då är plastic padding kemisk metall bättre enligt mig.

Kanon! Det var den infon jag behövde. Då får det bli plastic padding's kemiska metall! :tummenupp

Jb weld är finkornigare än plastik.p och tål 300grader konstant + olja soppa you name it. har ett ruskigt fäste drag per cm2 som slår allt.
Det kör jag inne i insuget när jag portar toppar!! Finns på clasohlssons 99kr
Du har 2st att välja mellan den ena heter kwick weld och härdar på 15min men är besvärlig redan efter 3min!! Och så finns 24min vers som är finast och stryktåligast men är kladdig och rinnig, den går inte att slipa på flera timmar men blir kanonstark:tummenupp

Jb weld är finkornigare än plastik.p och tål 300grader konstant + olja soppa you name it. har ett ruskigt fäste drag per cm2 som slår allt.
Det kör jag inne i insuget när jag portar toppar!! Finns på clasohlssons 99kr
Du har 2st att välja mellan den ena heter kwick weld och härdar på 15min men är besvärlig redan efter 3min!! Och så finns 24min vers som är finast och stryktåligast men är kladdig och rinnig, den går inte att slipa på flera timmar men blir kanonstark:tummenupp

Okej, tack för det tipset! Har du artikelnumret på den? Jag hittar den inte hos Classe

Men det är ju ett lim, var det verkligen det boost 3 menade?

Det är inte ett lim, det är en livsstil !!!

Evolutionen har jobbat vidare med silvertejp, och JB weld e svaret. Laga allt från läckande motorblock till rosthål i tankar och blenders/is krossar med det där mirakelmedlet. Och går finfint o måla över.

Jepp , det tål allt och kan användas som spackel och är mer som ett lim.
Till skillnad mot plastikpadding och andra metalspackel är det helt tätt och kan användas och laga motorblock.

Skall du bara spackla bort ytliga repor på motorblocket kan du använda metallspackel istället.
Det tål värmen , kolla först.
Dom brukar palla en 100-150 grader men tänk på att du med detta lim har mycket större marginaler vilket innebär högre hållfasthet.

För att bygga upp hål är metallspackel inte helt lyckat , oljan svettas igenom

Jepp , det tål allt och kan användas som spackel och är mer som ett lim.
Till skillnad mot plastikpadding och andra metalspackel är det helt tätt och kan användas och laga motorblock.

Skall du bara spackla bort ytliga repor på motorblocket kan du använda metallspackel istället.
Det tål värmen , kolla först.
Dom brukar palla en 100-150 grader men tänk på att du med detta lim har mycket större marginaler vilket innebär högre hållfasthet.

För att bygga upp hål är metallspackel inte helt lyckat , oljan svettas igenom

Låter ju väldigt bra detta medel, när du säger metallspackel menar du då kemisk metall? Det är en cykel som blivit lagd som jag skall fixa iordning. Den har blivit skrapad på motorkåpan, inte farligt mycket men jag vill snygga till det. Intressant det du säger om att det håller för att laga hål i motorblock. Lär knata iväg till Clas ohlson och köpa detta medel. Suveränt att ni tipsade mig! :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick