BrakeFree - bromsljus på hjälmen

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16

HIGH-LEVEL brake lights are common on cars because they can be seen not just from the car behind but from the one behind that, too.

Meanwhile motorcycle tail lights remain stubbornly below wind-screen level, only visible to the driver immediately behind, when it’s us that can least afford to be in a pile-up.

So why has it taken this long for someone to think of putting one on the rider’s helmet?

‘Brake Free’ is a new wireless LED light that mounts on the back of exisiting helmets and uses sensors to detect every time you slow down as a result of engine braking, gear changes or applying the brakes.

The Florida-based company behind the idea, called BrakeFree Technologies, is crowdfunding for investment and taking pre-orders.

http://www.visordown.com/motorcycle-news-general-news/introducing-helmet-brake-light

Gillar tanken, även om jag inte är så intresserad av att hjälmen på laddning. Känns särskilt smidigt om man kör mycket i stadstrafik.
 
Bra idé men vet i fan om den är så jävla snygg att ha i bak på hjälmen :va
 
Dels lite tråkigt att behöva ladda hjälmen, undrar hur länge batteriet räcker och hur mycket vikt läggs till? Jag gillar säkerhetsaspekten med ett bromsljus högre upp men tror det kan bli en flopp.
 
Jag är inte helt såld på att sätta en stor, hård klump bak på hjälmen precis över atlaskotan.
 
Är det ens lagligt i sverige har jag undrat??, i övrigt e jag helt med på att synas bättre är en bra ide! Men extra vikt på hjälmen? mja de räcker för min del, ska ja både ha interkom gopron o sedan en sådan här "tung" grunka så får jag nog fundera på o skaffa mig än lätt som attans kolfiber hjälm för ja skall tycka de e värt de
 
Finns det nå't land där det där är tillåtet?
 
Dels lite tråkigt att behöva ladda hjälmen, undrar hur länge batteriet räcker och hur mycket vikt läggs till? Jag gillar säkerhetsaspekten med ett bromsljus högre upp men tror det kan bli en flopp.

8 timmar och 176g påstår de. Jag tror själv mer på integrerade lösningar snarare än en massa påbyggnader, men då blir hjälmen fortfarande tung, stor och dyr. Vi har nog en bit kvar innan smarta hjälmar blir verklighet.
 
Någon här på SH som blivit påkörd bakifrån ?
Jag har inte själv blivit påkörd bakifrån. :)
 
Det är en smart grej, inget snack. Men man vinner inga stilpoäng när man stannar till på lokala korvmojen och stretchar inför moppefuckon
 
Varför krånglar dom så mycket? Limma på en diodlist. Göm batteriet i fodret. Låg vikt, bygger inte på, inga hårda saker som kan trycka in hjälmen.
 
Kan nog göra nytta i vissa lägen.


JAg tror inte att en lampa till på hjälmen hade hjälpt i det där fallet. Det var en bil som höll för hög fart för att hinna stanna på den platsen som fanns tillgänglig, i dagsljus. I originalvideon hör man däckskriket från inbromsningen som får hojföraren att titta bakåt precis innan smällen.
 
Värdelöst på en riCktig sporthoj.
Den enda som får någon vägledning av ett sådant ljus när man ligger och pressar mot tanken är helikoptern snett ovanför. :yoparty
 
Argumentet är
HIGH-LEVEL brake lights are common on cars because they can be seen not just from the car behind but from the one behind that, too. Meanwhile motorcycle tail lights remain stubbornly below wind-screen level, only visible to the driver immediately behind, when it’s us that can least afford to be in a pile-up.
Men med den täthet av motorcyklar vi har i Sverige så kommer ju bilisten bakom MCn också se bilen framför MCn på båda sidor om MCn.
För MCn är INTE en bil som skymmer de lågt placerade bromsljusen på båda sidorna av en bil.
Och bilisten bakom MCn kommer att se bromsljusen på bilen framför MCn samtidigt som MC-föraren.
Och reagerar förhoppningsvis på detta.
Och reagerar inte bilisten på bromsljusen på bilen framför MCn. Och bilisterna efter bilisten bakom MCn.
Ja då hjälper det inte att MC-föraren har ett extra bromsljus.
Som tänds en reaktiontid efter det bromsljus som fick MC-föraren att bromsa.

Läser man här
https://www.korkortsverige.se/a/upphinnandeolyckor
så finns inte
Bristfälliga bromsljus på framförvarande fordon inte med överhuvudtaget.

Men att sätta LED bakljus/bromljus på hojen det tror jag på. För det viktigaste är ju att man har fungerande bakljus/bromsljus så andra fordon ser mig när de kommer bakifrån. På natten. Använder själv istället för 5W/21W glödlampa LED lampor.
Den stora fördelen som jag ser det att LED inte går sönder lika ofta som glödlampor.
(Har själv aldrig varit med om att LED gått sönder.)
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/bakljus-bromsljus/p21-5w/diodlampa-rod-dubbelpolig
 
Last edited:
Någon här på SH som blivit påkörd bakifrån ?
Jag har inte själv blivit påkörd bakifrån. :)

ja o det fan inget roligt. jag var jävlig nära döden
som tur körde jag en stor Harley, men med en mindre hoj hade bilen klättret upp på hojen o klämd ihjäl mej
nu hamnade jag ovan på hojen o kassade i ca 50 meter då idioten inte stannade men bara gassade på o försatte tills han fan det för gott att stanna
hade det inte varit för den stora folksamling (mitt i rusningstrafiken) hade jag slagit in skallbenet på han
 
Argumentet är

Men med den täthet av motorcyklar vi har i Sverige så kommer ju bilisten bakom MCn också se bilen framför MCn på båda sidor om MCn.
För MCn är INTE en bil som skymmer de lågt placerade bromsljusen på båda sidorna av en bil.
Och bilisten bakom MCn kommer att se bromsljusen på bilen framför MCn samtidigt som MC-föraren.
Och reagerar förhoppningsvis på detta.
Nej, det funkar inte så. Gemene man, och kvinna, stirrar på det som är närmast framför, och ser inget varken framför eller vid sidan om det :fakta Det märks i synnerhet när man cyklar, och håller samma tempo som bilarna framför, bilen bakom mosar sig förbi, och när jag har försvunnit så upptäcker dom plötsligt bilen jag bromsade för och panikbromsar för att inte smälla den :huvet

Eller som i bilköer, det är precis stillastående, kilometervis, men nog fan står det idioter mitt i och tutar hysteriskt på bilen framför för att den inte bara åker iväg :dummer

Undrar hur kul det är att sitta som passagerare om föraren har en sån där på hjälmen? :va
 
hxhZSLd.jpg
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top