Hej,
Jag är ny i forumet och söker lite information om huruvida det stämmer att motorcykeln kan ses som en brandfara (även om man inte blockerar för branduttryckning eller sophantering) vid parkering på innergården? Jag har skrivit till brandkåren för att fråga men tänkte även försöka här. Letar garageplats i centrala Malmö men det är svårt att få kontakt med ansvarig... Tacksam om någon har något tips!
Rent generellt så visst är det en brandfara med fordon som innehåller brandfarliga vätskor omedelbart intill husfasaden. Det gör iofs ingen skillnad på innergård eller på utsidan av innergården då det troligen är likadan fasad där.
Dvs om motorcykeln börjar brinna (förmodligen då för att någon tänt på den) så innebär den en brandrisk för fastigheten.
Dock är det nog inget som försäkringsbolagen bryr sig om. Är det utanför huset så är det. Om det däremot är i huset så krävs att det finns brandceller som uppfyller en viss brandklass för att det skall vara OK.
Dvs ur det hänseendet så är det inget problem att ställa en motorcykel på innergården.
Dock kan en hyresvärd eller brf fortfarande anse att det innebär en brandfara (vilket det ju faktiskt gör) och förbjuda på den grunden.
Men det vanligaste är att man förbjuder det på grunden att det innebär att man parkerar fordon på innergården och det konkurrerar om plats med cyklar, lekplatser, grillar och annat. Eller att dom helt enkelt tycker att det inte är snyggt med en massa motorfordon parkerade på innergården.
Dom har med andra ord ganska fria tyglar att bestämma som dom vill.
Med andra ord. Om dom inte har några uttryckliga regler kring det så borde det vara grönt att ställa hojen på innergården. Men se till att du stör så lite som möjligt för att minimera risken att folk gnäller. Har du originalsystem och hojen är relativt tyst så lär det inte vara några problem om du inte kommer hem mitt i natten och väljer att tokvarva ur motorn det sista du gör. Har du slipon så bör du nog rulla den för hand in på gården.
Om det sedan visar sig att folk stör sig på det och klagar hos föreningen så kan dom i så fall fatta beslut att göra något åt det och då förbjuda motorfordon från innergården. Då är det inte så mycket att göra.
Men jag skulle säga att om det inte finns några uttryckliga regler mot det så kör in din hoj diskret och parkera den om du kan göra det utan att den är ivägen för folk.