Breaka in cross dojor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
När jag tar på mig min Sidi dojor är de jättesköna. Kanske något stora ovantill på foten men behöver nog bara dra åt spännerna lite hårdare kanske?

När jag körde så kände jag knappt fotpinnarna och visste inte om jag stod på tårna eller trampdynan (där man bör). Väldigt bra grepp annars.

Vid flera tillfällen hade jag svårt att känna fotbromsen och växelspaken. Kände ingen finmotorik alls. Kommer den med tiden eller behöver jag bada in dem för att få en bättre känsla?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja jag körde tom racingstlövlarna istället i början😅. Inte så smart men men. Men känslan kommer och man blir van till slut.
Prova biltemas croosstövlar om du inte vill könna dina fotpinnar, de skulle NASA kunna ha på månen☝️

Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ja jag körde tom racingstlövlarna istället i början😅. Inte så smart men men. Men känslan kommer och man blir van till slut.
Prova biltemas croosstövlar om du inte vill könna dina fotpinnar, de skulle NASA kunna ha på månen☝️
Tack, jag testade det också och då hade jag iaf en aning om när växeln gick i eller om jag ligger på bromsen. Cross-dojans sula är väldigt säker måste jag väl ändå säga. NASA borde nog gilla den här också.

Jag brukar fulköra i träskor (hemmavid) och det känns fn bättre. Jag håller tummarna och hoppas att det löser sig med tiden… för, Sidi-dojorna är väldigt snygga.. 😉

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Så, mer gas löser problemet? 🤣

Faktiskt. Alltid.
Jag har funderat på hur nya, stela kängor skall fungera, svurit över att jag måste lyfta foten från pinnen för att komma åt växla, irriterat mig över att det är för glest med splines på axeln för att få det att stämma, stört mig på att...

...och så kommer det upp någon pojkspoling och sticker in ett framhjul i mitt knäveck och vill något!

Stampa ner en växel eller två funkar alltid. Sedan har man annat att tänka på. Adrenalinet spolar bort tvivlen och irritationen. Nu är det bara du, hojen, horisonten och det där illusiva "fästet längst ute i kanten" som gäller.

Inget kunde betyda mindre än passformen på kängan och när du lyckas hålla braten bakom dig så tänker du aldrig mer på skon.

Testify!

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Faktiskt. Alltid.
Jag har funderat på hur nya, stela kängor skall fungera, svurit över att jag måste lyfta foten från pinnen för att komma åt växla, irriterat mig över att det är för glest med splines på axeln för att få det att stämma, stört mig på att...

...och så kommer det upp någon pojkspoling och sticker in ett framhjul i mitt knäveck och vill något!

Stampa ner en växel eller två funkar alltid. Sedan har man annat att tänka på. Adrenalinet spolar bort tvivlen och irritationen. Nu är det bara du, hojen, horisonten och det där illusiva "fästet längst ute i kanten" som gäller.

Inget kunde betyda mindre än passformen på kängan och när du lyckas hålla braten bakom dig så tänker du aldrig mer på skon.

Testify!
Låter kul och jag förstår hur du menar men sånt nybörjare på crossbanan och i skogen har jag inte kommit dit ännu.

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
Crosstövlar är styva av en anledning. Det gör ont att ligga under cykeln med mjuka skor, eller ha nån annans fotpinne i fotknölen.
Du vänjer dig.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tror, baserat på andra typer av hårda sulor att det är en vanesak.
Du kommer att lära dig var du har hålfoten, främre trampdyna osv och växlarna är ju bra att stampa i eller rycka upp, du får ju inte i 3 åt gången, oftast.
Bromsen märker du förmodligen när du trampar på den, annars får du dra upp en bromslampa på styret.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tycker jag har känsla i mina Alpinestars Tech (3?), men det är inte som gatstövlarna. Å andra sidan tycker jag inte att det behövs samma finkänsla på crossen.

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor