Breda slicks på inte allt för breda fälgar, funkar det?

Emil123

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
CH Racing WSM 150
Nu börjar gummit ta slut på CH´n så jag har börjat titta efter aningen fläskigare sulor.

Fram ska det inta vara något problem. Bak är fälgen 17x3,5", fick bra pris på ett slicks som var 160 mm brett, minns tyvärr inte profilen på dom men jag kan ta reda på det om det behövs.

Kommer det att passa på fälgen utan att det ser förjävligt ut?

Sökte lite, men jag hittade inget om just mina dimensioner! :)

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
tvek på det. det viktigaste är ju inte hur det ser ut utan hur det funkar på hojen. det kan tom vara så att det inte ens får plats i svingen. vad sitter det orginal? 130?

Emil123

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
CH Racing WSM 150
tvek på det. det viktigaste är ju inte hur det ser ut utan hur det funkar på hojen. det kan tom vara så att det inte ens får plats i svingen. vad sitter det orginal? 130?

Svingen är för smal, har ändå tänkt byta den till en roligare så det är lugnt :)

130 sitter där original ja! :)

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Svingen är för smal, har ändå tänkt byta den till en roligare så det är lugnt :)

130 sitter där original ja! :)

160 på en 130 fälg går inte alls. även om du får på däcket och lyckas få tätt och kunna pumpa det kommer det ge en galet fel profil som inte alls känns bra vid körning. ska du ändå byta sving och nödvändigtvis vill ha det bredare däcket är det att rekommendera att byta fälg också

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det är ju inte bara att fläska på en fet sving och ett fett bakdäck/fälg. Kedjan kommer gå helt snett då..

Kör original och var nöjd.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Det är ju inte bara att fläska på en fet sving och ett fett bakdäck/fälg. Kedjan kommer gå helt snett då..

jag kunde inte sagt det bättre själv.

köp ett framdäck å tryck på om du absolut måste köra slicks. oftast är framfälgen 3,5" på en motardhoj.

Emil123

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
CH Racing WSM 150

Med originalfälgen bör kedjan klara sig :)
Däcken var så gott som gratis så jag ville bara ha reda på om det var möjligt innan jag köper nytt för dyra pengar :tungan

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om du nu absolut ska ha slicks så är 125-räserdimensioner 90 fram och 120 bak. Det låter som om det skulle kunna funka på dina fälgar. Om det sen går att köra hårt nog att hålla temp i dom vet jag inte.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ett 160 eller 165 däck är normalt gjorda för 5,5" bred fälg, finns ibland vissa versioner gjorda för tex 5" fälg så det kommer bli fel.

För en 3,5" fälg är ett 125 bakdäck i dimensionen 120 eller 125 lämpligt, alternativt ett 250/600/sbk framdäck som är i dimensionen 120 eller 125 ok.

Förutom att det inte kommer passa bra, även om du kan få luft i det kommer köregenskaper bli fel och det kommer se helt idiotiskt ut.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept