Brinner ett hus upp eller ned?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
just precis, det börjar brinna i ett hus, brandkåren kan inte göra ett skit eller så kommer de försent, så - brinner huset upp? eller ned? kan det vara både och? om inte, varför då?

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
hahaha varför får du för dig något sånt här så här sent jag som tänkte gå och lägga mig :D

Efter lite snabb googling så står det i princip alltid Huset brann ner!
Fråga mig inte varför :D
Är väl båda som gäller
Brann ner till grunden
Brann upp i rök..

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
hahaha varför får du för dig något sånt här så här sent jag som tänkte gå och lägga mig :D

det är då de stora frågorna avhandlas...och pojkar blir män...och män behöver ingen sömn...

Elden brinner ju uppåt men huset brinner ner :va

och varför brinner elden uppåt, gäller inte tyngdlagen just eld?

Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Vissa gaser (t.ex helium) slipper bli påverkade av tyngdlagen så därför stiger de.

(Jag tänker låtsas som att jag har tyngd bakom det där påståendet i form av kunskap inom ämnet...det har jag inte egentligen men visst låter det logiskt?)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Vissa gaser (t.ex helium) slipper bli påverkade av tyngdlagen så därför stiger de.

ungefär som att vissa människor slipper betala tv-licensen :näsblod

en sak till: om nu huset brinner ned, hur kommer det sig att stommen oftast står kvar? är det inte mer troligt att huset brann upp?

Last edited:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Jag skulle vilja säga att huset brann upp!

(Jag tänker låtsas som att jag har tyngd bakom det där påståendet i form av kunskap inom ämnet...det har jag inte egentligen men visst låter det logiskt?)

Nu är det iofs inte så att de inte påverkas av jordens dragkraft iom att helium inte är tyngdlöst (hur kan någonting existera om det inte finns?".
Kan dock ställa en jobbig fråga till dig. Vad är det som gör att helium stiger?

Om du vill kan du bortse från det här inlägget iom att jag antagligen är aspackad! :)

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
När ett hus brunnit klart så är det ju grunden som står kvar. Alltså måste det ju brinna ner. Om elden börjar uppifrån, alltså om det tagit sig där uppe och brinner neråt. Iofs om det tar sig nere i huset så står ju fortfarande grunden kvar. Även om huset brunnit upp. Elden har ju skonat det där nere, även om det brunnit uppifrån och ner. Ungefär samma resultat som om det brunnit nerifrån och upp.

Lite förenklat förstås.
Det sista man vill är ju att ha ett hus som brunnit nerifrån och upp eller ett hus som brunnit uppifrån och ned. Grunden finns ju dock kvar så man kan bygga ett nytt hus nedifrån och upp.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
När ett hus brunnit klart så är det ju grunden som står kvar. Alltså måste det ju brinna ner. Om elden börjar uppifrån, alltså om det tagit sig där uppe och brinner neråt. Iofs om det tar sig nere i huset så står ju fortfarande grunden kvar. Även om huset brunnit upp. Elden har ju skonat det där nere, även om det brunnit uppifrån och ner. Ungefär samma resultat som om det brunnit nerifrån och upp.

Lite förenklat förstås.
Det sista man vill är ju att ha ett hus som brunnit nerifrån och upp eller ett hus som brunnit uppifrån och ned. Grunden finns ju dock kvar så man kan bygga ett nytt hus nedifrån och upp.

Iom att grunden finns kvar måste ju det brinna upp. Om det brunnit ner hade ju grunden varit borta. :Självklart

du menar att huset bestämmer sig någon gång under 'akten'?

och förresten - 'klart'; klart för vad?

Klart för skattletarna att gå och göra fynd i askhögen! :)

Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Jag skulle vilja säga att huset brann upp!

Nu är det iofs inte så att de inte påverkas av jordens dragkraft iom att helium inte är tyngdlöst (hur kan någonting existera om det inte finns?".
Kan dock ställa en jobbig fråga till dig. Vad är det som gör att helium stiger?

Om du vill kan du bortse från det här inlägget iom att jag antagligen är aspackad! :)

Hahaha ingen jävla aning, dess låga vikt? Den molekylära strukturen? Jag gissar hejvilt så varför inte en till, atomernas rörelse i jonen? :va

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Iom att grunden finns kvar måste ju det brinna upp. Om det brunnit ner hade ju grunden varit borta. :Självklart

Klart för skattletarna att gå och göra fynd i askhögen! :)

i en del fall, så är det bara aska kvar; sålunda har då huset brunnit ned. frågan är som följer - ett hus som brunnit ned, innebär det att elden varit varmare jämfört med ett hus som bara brunnit upp? och isåfall, vad är det som gjort elden varmare?

...för skattletarna, kan det bara gälla i hus som brunnit upp dvs grunden står fortfarande kvar. i brinna ned fallet, så är det ju bara aska kvar.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
i en del fall, så är det bara aska kvar; sålunda har då huset brunnit ned. frågan är som följer - ett hus som brunnit ned, innebär det att elden varit varmare jämfört med ett hus som bara brunnit upp? och isåfall, vad är det som gjort elden varmare?

...för skattletarna, kan det bara gälla i hus som brunnit upp dvs grunden står fortfarande kvar. i brinna ned fallet, så är det ju bara aska kvar.

Det måste ju stämma att skattletarna inte kan hitta något i de hus där endast aska finns kvar.

Jag skulle vilja säga att de hus som fortfarande har grunden kvar efter en brand har haft ett speciellt terminator-skydd mot fullständig förintelse.

Ett annat tänkbart alternativ skulle kunna vara att grannen har slängt på bensin i de fallen där det endast finns aska kvar iom att de vill ha bort personen som bor där!

vad händer med huset då?

Det är så suturenghus bildas! :tummenupp

Last edited:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
då kan man också ställa sig frågan, varför de ens bryr sig att ta sig till ett nedbrunnet hus...

Även en blind höna kan hitta ett korn!
Det kan ju trots allt har varit en vikingagrav där huset har byggts!

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Hahaha ingen jävla aning, dess låga vikt? Den molekylära strukturen? Jag gissar hejvilt så varför inte en till, atomernas rörelse i jonen? :va

Helium stiger därför att de omgivande gaserna är tyngre och därför trycker undan heliumet.

Edit: Nu kom svaret! :)

Edit2: Nu är jag väldigt full och trött! God natt! :öl:rullandeu

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Inget motsvar på mitt svar på din fråga osv?

det kan vara så att det är um'et i helium, som får det att stiga, elden känner sig, så att säga, flyktig.

men här kanske vi får en ledtråd, vad gäller brinna upp/ned:

[YOUTUBE-ID]xNnAvTTaJjM&feature=fvw[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom