blacktriple
Har två Aprilior!
Bytte för många år sen till mig en British seagullmotor mot en låda öl. Motorn var i behov av kärlek då varken motorfäste eller tanklock fanns samt att det var ett tag sen den hade snurrat.
Nåväl, ett nytt, egendesignat motorfäste svetsades ihop och ett tanklock svarvades till. Lyckades till och med hitta både gängtolk och gängsnitt för vad jag har för mig var withworth 1 3/4 grovgängad. Alla packningar gjordes nya och motorn plockades i bitar innan den åter sattes samman.
Motorn funkar. Man får stoppa en trasa i luftinsuget vid start för att få amalförgasaren att få fetare blandning. Man får vira ett snöra runt trissan på toppen av svänghjulet och dra till ordentligt för att få den att hoppa igång men den går.
Dock, nyfiken som man är undrar man ju hur gammal motorn kan vara? Den ser ut att vara från innan kriget men med tanke på att den är engelsk betyder det ju ingenting. Den kan ju lika gärna vara från 80-talet
Hur mycket effekt kan man räkna med att den ger? 2 hk? Vad för oljeinblandning ska det vara? 4%?
Någon som vet?
Nåväl, ett nytt, egendesignat motorfäste svetsades ihop och ett tanklock svarvades till. Lyckades till och med hitta både gängtolk och gängsnitt för vad jag har för mig var withworth 1 3/4 grovgängad. Alla packningar gjordes nya och motorn plockades i bitar innan den åter sattes samman.
Motorn funkar. Man får stoppa en trasa i luftinsuget vid start för att få amalförgasaren att få fetare blandning. Man får vira ett snöra runt trissan på toppen av svänghjulet och dra till ordentligt för att få den att hoppa igång men den går.
Dock, nyfiken som man är undrar man ju hur gammal motorn kan vara? Den ser ut att vara från innan kriget men med tanke på att den är engelsk betyder det ju ingenting. Den kan ju lika gärna vara från 80-talet
Hur mycket effekt kan man räkna med att den ger? 2 hk? Vad för oljeinblandning ska det vara? 4%?
Någon som vet?