Broms ligger emot bak på honda nsr 1989

Nsr89

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Hoj
Honda nsr 89
Hejsan. Nu är det så att bromsen ligger emot på hojen bak. Allting började med att jag spände kedjan hos en polare och märke ett tikande ljud från bakhjulet och den rullade segt. jag trodde de var hjullagerna med så va de inte. Var sedan ute på en runda på ca 5 mil och påvägen hem så slutade bromsen ta en kort stund och funkade sedan igen. När jag jag kom hem tog jag bort oket och såg att behläggen var tok slut. Bytte belägg och smörjde upp oket med koppar fett och spände rätt kedjan igen så gott jag kunde med avläsningarna på sidan det blev bättre med tar fortfarande emot på ett visst ställe på skivan dock väldigt lite. Är den sne eller är de oket som spökar ?

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
låter som en skev skiva om den bara tar emot ibland. testa åka och bromsa med enbart bakbromsen och känn efter om det vibrerar i pedal eller hela hojen

Nsr89

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Hoj
Honda nsr 89
nej den vibrerar inte med bara bakbroms har testat det mesta förutom att trycka kolvarna i botten men förstår inte varför de skulle hjälpa en kompis sa att de kunde vara ena kolven som låst sig

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
ta av klotsarna och ta fram tandborsten och gör rent då

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
nej den vibrerar inte med bara bakbroms har testat det mesta förutom att trycka kolvarna i botten men förstår inte varför de skulle hjälpa en kompis sa att de kunde vara ena kolven som låst sig

Testa ta lös oket och se hur kolvarna rör sig.

Låter ju dock som skivan är skev. Detta har med stor sannolikhet kommit av slut belägg eller kolv som låst sig eller inte gått tillbaka. Så se över att kolvarna löper fint.

ÄR det fram så kan man överhetta av lite aktiv körning men bak vill ju fan till.

När bytte du bromsvätska senast? Kan ju börjat rosta och jäklas i oket.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kanske dum undran men: Är du säker på att hjulet sitter rakt? Tickande ljud=kedjan snett på kuggarna, snedslitna/utslitna anliggande bromsar efter kedjespänning..?
//F

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...