Broms ligger emot hela tiden

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Hejsan, jag har ett litet problem med min lilla NSR. Det är så att beläggen i framoket ligger emot skivan hela tiden. Den bromsar inte så mycket men det är ändå störande eftersom det uppkommer skrovlande ljud. Dessutom blir skivan och oket jävuskt varma efter bara några 100 meter. Genom detta är jag rädd att förlora bromsverkan om bromsvätskan blir för varm...

Finns det något att göra åt detta? Kan man fixa så att klossarna ligger längre från skivan?

Tack på förhand! //Joakim

PS. Sorry om det redan finns trådar om det här men sökfunktionen är ju urkopplad och jag hittade inga trådar om detta när jag letade lite.

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Ta loss bromsklossarna och rengör dom - även oket. När du pressar tillbaks kolvarna så känn om dom går tungt eller ej. Går dom lätt är det bara att smörja upp o sätt i hop annars är det byte bromsok som gäller.

Lycka till

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ta loss bromsklossarna och rengör dom - även oket. När du pressar tillbaks kolvarna så känn om dom går tungt eller ej. Går dom lätt är det bara att smörja upp o sätt i hop annars är det byte bromsok som gäller.

Lycka till

Bara för att kolvarna går segt tilbaxs så behöver man inte bytta bromsoket, bara smörja pressa in o sen pumpa ut kolven o göra så ett 10 tal gånger, skule de forfarande gå trögt så gör de 10 gånger till o sätt ihop allt, skule de vara fortfarande samma symtom så kan de vara följande:

1: oket behöver renoveras smörjas upp eller byttas.
2: bromsvätskan kan vara gammal o trögflytande.
3: bromsvätskan går ej tilbaxs till behålaren när du släppt bromshandtaget o kan vara skysterskruven som e för långt in i bromshandtaget som gör så de blokerat återflödet av vätskan när okets kolvar ska gå in i oket.
4: smuts i bromsystemet.

Listan kan göras lång, men jag gjorde den kort denna gången :D

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
du behöver inte vara orolig, du tappar inte bromsförmågan när det blir för varmt. Tvärt om, det blir en pallnit som förljd.:näsblod

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA