Broms problem

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena malena, jag bytte bromsvätska i vintras och har sedan dess enligt mig inte fått upp bra tryck. Var ute idag och startade upp pärlan samt luftade igen. Vätskan har nu gått igenom ca 4 gånger och jag ser bane mig ingen luft i slangen från oket. Det är stål omspunet i form av h dvs en slang från handtaget som grenar sig över högra oket. Hantaget käns "svampigt" samt att jag har för mig att det ska stelna när man pumpat lite.Som det är nu går det i "botten".
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Prova o kör med den...
kan finas luft i "fickor"
 

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
ecce skrev:
Tjena malena, jag bytte bromsvätska i vintras och har sedan dess enligt mig inte fått upp bra tryck. Var ute idag och startade upp pärlan samt luftade igen. Vätskan har nu gått igenom ca 4 gånger och jag ser bane mig ingen luft i slangen från oket. Det är stål omspunet i form av h dvs en slang från handtaget som grenar sig över högra oket. Hantaget käns "svampigt" samt att jag har för mig att det ska stelna när man pumpat lite.Som det är nu går det i "botten".
Lufta mer....När jag bytte på min R1 så tog det evigheter innan jag fick bra tryck igen..
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Misstänker något sådant. Men lite oroväckande är oxså att det läckrer lite lite lite bromsvätska från högra oket när jag luftar... Tänkte om den kan suga in luft då?
 

galning

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
påarp
Hoj
ktm
har du fått tryck i systemet någon gång? ja menar så du inte släppt efter lite på bromsen så de går tillbaks igen
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
galning skrev:
har du fått tryck i systemet någon gång? ja menar så du inte släppt efter lite på bromsen så de går tillbaks igen

Du menar att jag släpt handtaget för fort inann jag dragit åt skruven? Nej det kan jag inte på stå att jag gjort.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
ecce skrev:
Misstänker något sådant. Men lite oroväckande är oxså att det läckrer lite lite lite bromsvätska från högra oket när jag luftar... Tänkte om den kan suga in luft då?
Vart läcker det ifrån? nippeln?

En bra metod är att fylla systemet nedifrån med hjälp av tex en spruta och en slang. Att pressa in kolvarna är bra för att slippa luftfickor när man byter bromsvätska. Ibland tar det dit oavsett hur man går till väga :(
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag hade sönder en packning upp vid handtaget i sommras. Sitter runt kolven som pressar ihop ojlan. Det kan jue vara någonting sådant.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Out_Spinner skrev:
Vart läcker det ifrån? nippeln?

En bra metod är att fylla systemet nedifrån med hjälp av tex en spruta och en slang. Att pressa in kolvarna är bra för att slippa luftfickor när man byter bromsvätska. Ibland tar det dit oavsett hur man går till väga :(

Jo men det är yterst lite. Pressa ihopp kolvarna sen öpnna nippelen och lufta som vanligt då?
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det kan bildas luftfickor i oken beroende på var avluftningsnippeln sitter, idag avluftade jag bromsoket bak på min hoj, och det enda sättet att få ur all luft var genom att skruva bort oket och lägga en skruvmejsel mellan beläggen där skivan normalt sitter.
Sen höll jag oket så att nippeln blev högsta punkt i oket när jag avluftade, då räckte det med att öppna en gång så försvann all luft.
Då hade jag säkert kört igenom hela systemet ett par gånger med oket på plats utan att luften försvann.
Om ena oket läcker är det lika bra att byta packningarna i det innan du börja avlufta, om det kommer bromsvätska på skivorna så blir det inte så mycket bromverkan kvar.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Micke_Lindstrom skrev:
Det kan bildas luftfickor i oken beroende på var avluftningsnippeln sitter, idag avluftade jag bromsoket bak på min hoj, och det enda sättet att få ur all luft var genom att skruva bort oket och lägga en skruvmejsel mellan beläggen där skivan normalt sitter.
Sen höll jag oket så att nippeln blev högsta punkt i oket när jag avluftade, då räckte det med att öppna en gång så försvann all luft.
Då hade jag säkert kört igenom hela systemet ett par gånger med oket på plats utan att luften försvann.
Om ena oket läcker är det lika bra att byta packningarna i det innan du börja avlufta, om det kommer bromsvätska på skivorna så blir det inte så mycket bromverkan kvar.

Nippelen läcker inte då den är stäng. Ska dra ett försök nästa vecka med att plocka bort oken men det är ju Hondas standard ok så...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top