Bromsa?

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Gs500e
Eftersom jag är en nybörjare på mc, så trodde jag att man skulle bromsa som körläraren sa, spjärna emot allt vad man har med armarna när man bromsar. Nu läste jag någonstans att man skall vara mjuk i överkroppen, och hålla emot med benen mot tanken. När jag tänker efter så ser jag aldrig någon motogp-förare som har spjärnat emot med armarna, vad är det som gäller???

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du skall inte spjärna emot med armarna utan knipa med knäna runt tanken för att hålla dig kvar. Motorcykel skall aldrig åkas med raka armar framförallt inte under bromsning då du får svårt att parera vid ev framhjulslåsning

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Definitivt inte raka armar. Jag vet inte riktigt hur jag gör, men jag kniper nog med knäna och bara håller imot med böjda armar.

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Gs500e
Varför lär de inte ut det på körskolorna??? :kocko Verkar ju väldigt dumt att lära fel från början, antagligen är det enklare att lära sig att bromsa genom att spänna upp armarna, men är det inte säkerheten man månar om???

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Köra

Det finns 2 sätt att köra hoj.

1. För att klara uppkörningen

2. På riktigt och bra

Om man kör som man borde på uppkörningen blir du kuggad efter 100 m då de kommer att hävda att du skär för mycket, rör på dig fel etc. Hoij skall köras aktivt och inte som en bilk, vilket uppkörningskontrollanterna verkar tycka. Spela med och lär dig rätt sätt i sommar när du har kortet...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
ething skrev:
Det finns 2 sätt att köra hoj.

1. För att klara uppkörningen

2. På riktigt och bra
Ligger det nåt i!

Man håller naturligtvis inte emot med armarna, såvida man inte är ute efter att göra en stoppie. :tungan
När man kör båge (inte bara bromsar) håller man i sig med benen runt tanken och spänner bålen för att hålla sig upprätt. Armarna lätt böjda och händerna vilande på styret, inte krampaktigt spjärnande.

Jag tror detta gäller på uppkörning med, de är bara så usla på att förklara det hela. Grejen är att man inte får sitta som en hösäck och falla framåt under bromsningen...Spänn magen och ta ett djup andetag så har du hållningen inför bromsningen!

"Knip med låren, in magen, fram med tuttarna och upp med blicken" för att citera en instruktörskollega :hihi

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...