Vi bytte huvudbromscylinder fram på kompisens TRX igårkväll. Vi bytte från orginal till R1, detta för att få bättre känsla plus att den antagligen
är konstruerad för att passa ihop med R1oken.
Hursomhelst så luftade vi i vanlig ordning, men sen vill inte frambromsen släppa riktigt. Det är duktigt med motstånd när man rullar cykeln, och skivorna blir ordentligt varma om man kör en liten sväng.
Jag gjorde samma byte på min för ett par veckor sedan, skillnaderna då var att jag fick med ett R1 bromshandtag, och att "banjobulten"?? vid cylindern följde med. Sökte lite här och hittade detta från BP.
"
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by CorbenDallas
Skitbra tips man får här.
Snart kan man samla ihop allt till en mekhandbok
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har skrivit det förut men det kan vara värt att nämna igen.
Bromsarna på R1/R1 har problem med att returhålet uppe i handtaget blir för tight så att oljan inte kan rinna tillbaks som det ska med följd att bromsarna kärvar (ännu mer när oljan blir varm och expanderar).
Ta bort bromsgreppet och kontrollera om framhjkulet snurrar lättare.
Om det gör det så får man fila lite på bromsgreppet så att kolven går längre tillbaks i viloläge.
Hälsn. Ola (#11)
__________________
" The one and only""
Är detta den enkla och sanna lösningen på problemet, eller kan det ligga fler lustiga orsaker bakom ?
Det är ju lite onödigt att springa och köpa ett nytt handtag om det är nåt annat som strular ??
//Peter
är konstruerad för att passa ihop med R1oken.
Hursomhelst så luftade vi i vanlig ordning, men sen vill inte frambromsen släppa riktigt. Det är duktigt med motstånd när man rullar cykeln, och skivorna blir ordentligt varma om man kör en liten sväng.
Jag gjorde samma byte på min för ett par veckor sedan, skillnaderna då var att jag fick med ett R1 bromshandtag, och att "banjobulten"?? vid cylindern följde med. Sökte lite här och hittade detta från BP.
"
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by CorbenDallas
Skitbra tips man får här.
Snart kan man samla ihop allt till en mekhandbok
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har skrivit det förut men det kan vara värt att nämna igen.
Bromsarna på R1/R1 har problem med att returhålet uppe i handtaget blir för tight så att oljan inte kan rinna tillbaks som det ska med följd att bromsarna kärvar (ännu mer när oljan blir varm och expanderar).
Ta bort bromsgreppet och kontrollera om framhjkulet snurrar lättare.
Om det gör det så får man fila lite på bromsgreppet så att kolven går längre tillbaks i viloläge.
Hälsn. Ola (#11)
__________________
" The one and only""
Är detta den enkla och sanna lösningen på problemet, eller kan det ligga fler lustiga orsaker bakom ?
Det är ju lite onödigt att springa och köpa ett nytt handtag om det är nåt annat som strular ??
//Peter