bromsar på standard/race hojar

paerre

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
stockholm
Hoj
dt 125r
jag bara undrar en sak jag noterat och det är att tex värsting tävlings räsers typ moto GP hojarna inte har kylhål i bromsskivorna men vanliga standard sporthojar har... det värkar helt upp och ned.. jag trodde kylhålen var en prestanda grej för bättre kylning lr? lr är den kylningen bara överflödig? och är mest styling på d vanliga standard hojarna :confused: Någon som vet hur d hela hänger ihop?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
intressant notering..
en del av svaret borde ju vara att värsting skivor är mer löst upphängda, nästan alla bromsskivor är ju flytande, men räjsing skivor glappar riktigt mycket, medans skivor på en gat hoj inte är rörliga(med handen), men kan röra sig i upphängningen när dom blir varma.
alltså, race skivor klarar värmen bättre, slår sig inte av värmen, tack vare upphängningen.
och utan hål blir anlägningsytan större mellan skiva och belägg.

men det finns säkert fler förklaringar.

en del skivor har "två ytor" och ventilationen i mitten, som en bilskiva.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Om du tänker på motogp-hojarna så har de ju inte stålskivor utan kolfiberskivor. Har 250 det med?

Men visst finns det racingstålskivor som inte har hål i sig med, har inte heller någon förklaring...
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hörde någon gång att kolfiberskivor inte har någon bra bromsverkan då de är kalla. Stämmer det att de alltså måste vara uppe i temperatur för att fungera bra?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
eV1Te skrev:
Jag hörde någon gång att kolfiberskivor inte har någon bra bromsverkan då de är kalla. Stämmer det att de alltså måste vara uppe i temperatur för att fungera bra?

japp! sen kräver i allmänhet riktiga räser klossar högre temp för att funka bra!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hål i olika former avleder värme genom att ha ytor som inte exponeras mot bromspadsen, men i kolfiberbromsar vill man ju ha upp temperaturen. Hålen är också väldigt bra i vått då de innehåller vatten och slår sönder filmen som annars byggs mellan padsen och skivan, jämför oljefilm. Nackdelen är att hålen sliter mer på beläggen, därför är det ovanligt med hål på bilar.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top