Bromsar

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Håller på med en gammal Yamaha där frambromsen inte tog.
jag har bytt hela bromshandtaget med cylinder o behållare. Tagit bort alla slangar o rengjort dom. Tagit i sär oket och bytt packningar. Luftat och kör igenom säkert 1 flaska med bromsvätska och det är ingen luft i systemet. Kollat efter läckor, det droppe ingenstans. Ändå är det för dåligt motstånd i handtaget o bromsen kniper inte åt tillräckligt mot skivorna. Vad är det jag missar?
Det är tryck i systemet men inte tillräckligt.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Kan det vara att bromsslangarna är för gamla och typ flexar när man trycker på handtaget?
Det är en 83:a så den har rätt många år på nacken.
Tackar ödmjukast för alla svar.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag gjorde allt det på en -88, nästan, bromsgreppet tog emot handtaget ändå, gick inte att besikta så. Jag bytte slangen och då blev det lite stummare, tillräckligt iaf.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Utöver att byta slangar ska du även lufta banjokopplingen uppe vid behållaren/handtaget. Finns det ett distributionsblock på vägen ner till oken, lufta även dessa banjokopplingar. Likaså bankokopplingarna nere vid oken.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Utöver att byta slangar ska du även lufta banjokopplingen uppe vid behållaren/handtaget. Finns det ett distributionsblock på vägen ner till oken, lufta även dessa banjokopplingar. Likaså bankokopplingarna nere vid oken.
Är det samma luftningsprocess som när man luftar oket?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du ett system med en bromsslang från bromshandtaget till höger bromsok och sedan en ny slang från höger bromsok över framhjulet ner till vänster bromsok så är den sista slangen en fin luftfälla. Så när jag hade den varianten lossade jag vänster bromsok och hängde upp det under höger backspegel för få ut luften.
Har du gjort rent bromsskivor och bromsbelägg från fett med tex aceton och hushållspapper ?

Jag lessnade på ovan och köpte nya dubbla stålomspunna bromslangar från bromsoken fram runt framsidan av gaffelbenen och upp på framsidan av nedre gaffelkronan och vidare direkt upp till bromscylindern. Ingen luftficka i bromsslang över framhjulet för mig !

Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
För att uppdatera denna. Jag har en gsx750 stående i garaget så jag provade att sätta bromscylindern från den på Yamahan. Det var typ bolt on så det gick smidigt. Nu är det en helt annan känsla i systemet. Jag funderar på om även handtaget jag köpte nytt är trasigt för det pumpar liksom inte ut någon olja. Problemet verkar avhjälpt nu efter lite rull i garaget men resten återstår att se när den går att provköra^^Tack för inputen

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Det ska även vara rätt storlek på den nya bromscylindern du köpte i förhållande till bromsoket. Jag tror nya slangar definitivt ger en stummare och bättre känsla om du nu har gammal flexande gummislang. Jag har faktiskt gammal flexande slang men tycker att det funkar efter att jag skaffat ny bromscylinder och rengjort oket samt lätt slipat bromsskiva och nya bromsklossar men andra med samma 80-talshoj som min (cm400t) har sagt att deras broms inte blev hyfsat bra förrän de skaffade stålomspunna slangar vilket jag även har fast ej monterade :-D

Finns fler ställen att köpa ifrån men tyska probrake.de är prisvärda och har rea nu men de har det även flera ggr om året så det finns fler tillfällen att köpa rabatterat.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...