Bromsbelägg, avfettning och bromsverkan...

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Att avfettning kan försämra ens bromsverkan och rent av förstöra beläggen är nog ingen hemlighet, men hur gör man för att på bästa sätt rengöra hojen utan att påverka bromsverkan? Ska man tvingas tvätta framhjulet med enbart Bräkleen och sen vaxa fälgen eller? Jag har ju vita fälgar och har man sen köpt lite rejsigare belägg för 800 kr/paret så vill man ju inte sabba dem... :rolleyes:

Vad har ni för tips?

CSS02.jpg

Last edited:
Jag spolar då på kallavfettning på hjul,bromsar å resten av hojen, å spolar av det med vatten efter att jag svampat där det behövs å man kommer åt.
Funkar då hur bra som helst att bromsa sen, Kommer alltid att fortsätta göra så oavsett vad folk tycker är rätt å fel :D

Vilken avfettning använder du då? Har du inte märkt att du tappar det där goa bettet som beläggen har då de är nya? Avfettning är ju ändå en tunn olja

Jag använder all möjlig avfettning, ok, shell, prickbort eller det som finns närmast till hands :)
Nä jag har aldrig märkt nåt, det är ju ofta man tvättar hojen innan tex en racestart för att den ska vara blank å fin. å bromsarna har då alltid tagit som dom ska.

Bilschampo och tvättsvamp på fälgarna.
Bräkleen torr trasa och tryckluft på bromsarna.

Das is klockrenish !

Köp en burk bromsrengörning och spräya på belägg och skivor efter tvätten så blir du av med smuts och överbliven avfettning.

hur stort munstycke har folk på avfettningssprutan egentligen ??

alla flaskor jag sett man man sikta med, dvs välja att inte dränka in ok och skivor i avfettning.....

jag brukar dränka in typ hela hojen, utom just ok & skivor, låta verka en liten stund, blåsa av med högtryck/vatten

dra på avfettning på hjulen igen och på de jätte-skitiga ställena
gå över med schampo och svamp/borste medans avfettningen gör sitt på fälgarna
blås av igen med vatten/högtryck

Kallavfettning skall man inte ha på skivorna men skulle det stänka dit spola bort med vatten.
Skulle man få något mer fett på padsen lägg de i t-röd över natt och placera därefter i ugnen 150c tillsammans med skivorna du rengjort på samma vis.

Kallavfettning skall man inte ha på skivorna men skulle det stänka dit spola bort med vatten.
Skulle man få något mer fett på padsen lägg de i t-röd över natt och placera därefter i ugnen 150c tillsammans med skivorna du rengjort på samma vis.

Borde inte avfettning som blir kvar på beläggen försvinna efter ett par hårda inbromsningar?
Eller är det så mycket porer i beläggen så att det tränger in i hela belägget?

Borde inte avfettning som blir kvar på beläggen försvinna efter ett par hårda inbromsningar?
Eller är det så mycket porer i beläggen så att det tränger in i hela belägget?

Pads är porösa och suger åt sig allt i dess väg. Därför är det bättre att försöka ersätta det uppsugna avfettningsmedlet med något mindre halt och dunstande typ T-röd/Brakleen.

Men sånt meck orkar man inte med varenda gång man tvättar sina vita fälgar ju :huvet

Skruvar ska loctiteas osv osv

Last edited:
Om alla visste om allt livsfarligt så skulle hojförarsläktet snart vara försvunnet :fakta Själv kör jag på humle-konceptet: Det jag inte vet tar jag inte skada av. Ibland kör man i vattenpölar med olja i, ibland kommer det tvål på bromsarna och ibland har inte däcken perfekt temp. Med lite sunt förnuft så inser man raskt att det inte har sån fruktansvärd betydelse för vanligt gatåka. Självklart skulle Rossi&Co lida av att förlora nån procents bromsförmåga, men med tanke på att dom flesta sporthojar har betydligt mycket bättre bromsar än väggrepp så är det nog inget man behöver oroa sig för.

Om man inte slabbar ner grejerna med fel medel, och sköljer av efteråt så är det ingen fara. Hur många bilägare har koll på sånt här? Avfettning på skivorna, oken och lite på fälgarna, högtryckstvätt å sen vaxschampo över hela härligheten :hihi

"Jag har en kompis..." som det heter, som blev av med bromsverkan helt under de första kilometrarna så det kan ha inverkan även för vanligt gatåka! De bromsarna är inte återställda.

Problemet är ju om man kör många bandagar och verkligen vill ha BRA bromsar och köper dubbelt så dyra belägg för detta, och sen blir de dåliga efter första tvätten...

Iof enklare att ta ur dem än att koka dem i T-röd efter varje tvätt... :rolleyes:

Problemet är ju om man kör många bandagar och verkligen vill ha BRA bromsar och köper dubbelt så dyra belägg för detta, och sen blir de dåliga efter första tvätten...
Dvs såna som kräver en viss arbetstemp för att betta ordentligt, och iom det är ganska kassa på allmän väg där man bromsar betydligt mycket mer sällan och mindre än på bana? :rolleyes:

Jag har också blivit av med bromsverkan, bla när jag åkte igenom tidernas vattensamling på E4, men det greppade så fort jag hade fått upp temp i bromsarna å dom torkade, men då jävlar greppade det plötsligt å andra sidan :näsblod Å andra sidan har jag aldrig tvättat hojen och omedelbums gett mig ut på en bombrepa ;)

"Men sånt meck orkar man inte med varenda gång man tvättar sina vita fälgar ju"
Vill du slippa sånt här, byt/lacka till t.ex. svarta fälgar. Eller betala nån för att tvätta.
Den som vill vara fin får lida pin.
Jag har svarta fälgar på min hoj och det ska bli svarta fälgar på nästa hoj också. :D

Då gör man smidigast att köra med originalbelägg på gatan och rejsbelägg på banan, rejsbelägg sliter ju oftast mycket på skivorna när man fiskör med.

Att demontera min belägg går på 5 minuter så det är ju inget problem direkt.

haha.. Vi kan byta hoj lite oftare så kommer du inte tycka det är något fel på dina bromsar ;) Tror på boris, men det kanske ska ses som en förberedelse inför nästa CBS eller vad det nu heter :)

vad ska man ha bromsar till ??

bara gasen som betyder något..bromsljus är tecken på svaghet..:rofl :rofl

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S