Bromsbelägg - bromsverkan (Honda CB900F)

Torpgubben

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
Honda CB900F
Har nyligen köpt en Honda CB900F.1980
Jag upplever bromsverkan som lite mindre bra, och tror också att de uppgraderade bromsarna till senare årsmodeller.

Enligt säljaren har den alltid stått i varmgarage.

-Hur kan man få bromsarna bättre utan att större uppgraderingar?
-Lönar det sig att slipa upp ytan på befintliga belägg?
-Lönar det sig att byta till nya belägg?
-Finns det olika typer av belägg med olika bra bromsverkan?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns tyvärr ingen genväg till bättre bromsar på en hoj från 80.
Jag har haft en sådan och har en -84 och en 91,a med liknande bromsanläggningar.
1, plocka loss oken, ta bort beläggen och gör ordentligt rent, skada inte gummitätninganrna kring kolvarna. Använd tandborste, bromsrengöring, typ Biltemas, torka rent.
2.Köp nya belägg, och bromsa försiktigt första gångerna.
3. Tvätta skivorna, noga. Kolla så de är raka, en stålskala att lägga på dem på flera ställen hjälper.
4. Köp "stålspunna bromsslangar" Det är inte stålnätet som gör dem bra utan teflonslangen inne i dem. Gamla gummislangar flexar och kan fungera som backventiler.
Ta med de gamla till Hydroscand t ex så gör det nya med rätt mått.
5. Gör rent bromsvätskebehållarna. Var försiktig så du inte spiller på lackade ytor, skölj alltid nog med vatten när du är färdig eller om du tror du har spillt.
 

Torpgubben

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
Honda CB900F
Det finns tyvärr ingen genväg till bättre bromsar på en hoj från 80.
Jag har haft en sådan och har en -84 och en 91,a med liknande bromsanläggningar.
1, plocka loss oken, ta bort beläggen och gör ordentligt rent, skada inte gummitätninganrna kring kolvarna. Använd tandborste, bromsrengöring, typ Biltemas, torka rent.
2.Köp nya belägg, och bromsa försiktigt första gångerna.
3. Tvätta skivorna, noga. Kolla så de är raka, en stålskala att lägga på dem på flera ställen hjälper.
4. Köp "stålspunna bromsslangar" Det är inte stålnätet som gör dem bra utan teflonslangen inne i dem. Gamla gummislangar flexar och kan fungera som backventiler.
Ta med de gamla till Hydroscand t ex så gör det nya med rätt mått.
5. Gör rent bromsvätskebehållarna. Var försiktig så du inte spiller på lackade ytor, skölj alltid nog med vatten när du är färdig eller om du tror du har spillt.
Tack.
Tipset med nya slangar är nog väldigt bra!
Bakbromsens huvudcylinder läckte och den såg ganska sorglig ut innuti men jag tror jag lyckats slipa upp den bra.
Kan vara att tidigare ägare slarvat med oljebyten.

Hur ofta skall man byta belägg om man inte nöter ut dem?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ett av problemen med 70-80 tals hojar är att bromsskivorna var tillverkade av rostfritt
Men kolla om det finns brembo bromsklossar till den
Samt det som gundj skrev om
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack.
Tipset med nya slangar är nog väldigt bra!
Bakbromsens huvudcylinder läckte och den såg ganska sorglig ut innuti men jag tror jag lyckats slipa upp den bra.
kan vara att tidigare ägare slarvat med oljebyten.

Hur ofta skall man byta belägg om man inte nöter ut dem?
Du behöver inte byta ut dem alls. Om du inte väljer byta till belägg med större friktion.
(Jag vet inte om det finns belägg med högre friktion till din hoj .....)
Nått enkelt som kan göra stor skillnad är att torka rent bromsskivor med aceton och hushållspapper och tvätta av beläggen med aceton. Efter jag gjort det låste jag framhjulet på Sprint RS vid nästa bromsning. Till min stora förvåning.
Det har föreslagit nya stålomspunna bromsslangar. Ett lite större jobb. Är original en bromsslang ner till höger bromsok och sedan en slang över framskärmen från höger till vänster frambromsok så är den häär slangen svår få ren från luft. Min metod var att lossa vänster bromok och hänga upp det under höger styre för att få ut luften.
Men jag lessnade och skaffade nya stålomspunna slangar direkt från bromsoken upp till bromspumpen vid styret. Dessa slangar dras som jag ser det bäst från bromsoken framåt och runt utsida och framsida av gaffelbenen och sedan upp till Bromspumpen. # Då behöver du en längre Banjoskruv som passar i bromspumpen och en kortare Banjoskruv till höger bromsok. Har du tur passar den längre Banjoskruven på högerbromsok till Bromspumpen.
#Nackdelen med att dra bromsledningarna bakom gaffelbenen är
1) Kan bromsslangarna när gaffeln fjädrar ihop skrapa hål på kylaren om det är en vattenkyld hoj med kylare. Hände på en kompis Honda CB600F(?)

2) Kan bromsslangarna fastna i signalhornet. Inget problem på Racehojar för de har inte signalhorn.
 

Torpgubben

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
Honda CB900F
Du behöver inte byta ut dem alls. Om du inte väljer byta till belägg med större friktion.
(Jag vet inte om det finns belägg med högre friktion till din hoj .....)
Nått enkelt som kan göra stor skillnad är att torka rent bromsskivor med aceton och hushållspapper och tvätta av beläggen med aceton. Efter jag gjort det låste jag framhjulet på Sprint RS vid nästa bromsning. Till min stora förvåning.
Det har föreslagit nya stålomspunna bromsslangar. Ett lite större jobb. Är original en bromsslang ner till höger bromsok och sedan en slang över framskärmen från höger till vänster frambromsok så är den häär slangen svår få ren från luft. Min metod var att lossa vänster bromok och hänga upp det under höger styre för att få ut luften.
Men jag lessnade och skaffade nya stålomspunna slangar direkt från bromsoken upp till bromspumpen vid styret. Dessa slangar dras som jag ser det bäst från bromsoken framåt och runt utsida och framsida av gaffelbenen och sedan upp till Bromspumpen. # Då behöver du en längre Banjoskruv som passar i bromspumpen och en kortare Banjoskruv till höger bromsok. Har du tur passar den längre Banjoskruven på högerbromsok till Bromspumpen.
#Nackdelen med att dra bromsledningarna bakom gaffelbenen är
1) Kan bromsslangarna när gaffeln fjädrar ihop skrapa hål på kylaren om det är en vattenkyld hoj med kylare. Hände på en kompis Honda CB600F(?)

2) Kan bromsslangarna fastna i signalhornet. Inget problem på Racehojar för de har inte signalhorn.
Tack. Ska kolla mer i detalj hur det ser ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilket material används normalt idag?

Skall kolla. Vad gör Brembo bättre än andra?
Alla tiilverkarna har olika material i bromsbeläggen. Enkelt uttryckt innebär högre friktion kortare livslängd så när man tillverkar bromsbelägg blir det en kompromiss.
Sedan tycker jag att det verkar som MC-tillverkarna är oroliga att Köparna ska låsa bromsarna av misstag så de väljer göra bromsarna svaga innan ABS kom.
Men med planering, börja med bakbromsen för att sätta hojen och fortsätta med frambromsen, dra åt hårdare och hårdare till hjulen börjar slira eller bromsningen är klar,
då drar man inte åt hårdare eller lättar på bromsen så tycker jag det går bra. Viktigt tycker jag (med bra bromsar) att kunna hålla styret med minst tumme, ringfinger och lillfinger och bromsa enbart med långfinger eller pekfinger + långfinger.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det måste inte vara Brembobelägg. SBS, Galfer, Goldfren och flera andra är också bra.
Vanliga sintrade är bra, bortkastade pengar på div fancy blandningar.
Om bakbromsen läckte och du slipade den så kommer den att läcka igen, du kan ju leta upp en bättre beg, köpa renoveringssats, fixa till den och så har du den liggandes till den behövs.
 

Torpgubben

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
Honda CB900F
Det måste inte vara Brembobelägg. SBS, Galfer, Goldfren och flera andra är också bra.
Vanliga sintrade är bra, bortkastade pengar på div fancy blandningar.
Om bakbromsen läckte och du slipade den så kommer den att läcka igen, du kan ju leta upp en bättre beg, köpa renoveringssats, fixa till den och så har du den liggandes till den behövs.
Tack.

Är huvudcylinderns cylinderbak ursprungligen belagd med något eller varför skulle det börja läcka?
Den såg lite sorglig ut först, men jag slipade upp den med 300, 500, 800, 1000 och sist 1500 våtslippapper. Den ser väldigt fin ut nu.

Jag tänker att det är en grov yta efter slipning som äter upp gummit i kolvtätningen, tror du att det något annat?

Hursomhelst så hade jag köpt en ny om det hade funnits…
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack.

Är huvudcylinderns cylinderbak ursprungligen belagd med något eller varför skulle det börja läcka?
Den såg lite sorglig ut först, men jag slipade upp den med 300, 500, 800, 1000 och sist 1500 våtslippapper. Den ser väldigt fin ut nu.

Jag tänker att det är en grov yta efter slipning som äter upp gummit i kolvtätningen, tror du att det något annat?

Hursomhelst så hade jag köpt en ny om det hade funnits…
80 har väl glidok med enkelkolv? Kolla funktionen där så att den inte bromsar på bara ena sidan. T ex ebc har moderna såväl skivor (flytande) som belägg till gammelhojarna. Ska ju betalas också…Jag hade frågat t ex addemoto i Lund efter softare belägg. De brukar ha koll på vad som finns. Jag köpte billigare premier belägg. Gick åt fortare men bromsade bättre. Med originalskivorna sliter man ju knappt sintrade belägg och inte bromsar de heller. Stålomspunna slangar och renoverad pump så blir det ganska ok, förutsatt att oken är iordning.
Det som dödar beläggen brukar vara gaffelolja när tätningarna ger upp…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu finns det kanske inte så raceiga belägg till just din hoj, men många tror ju att vassaste racebeläggen är det bästa man kan ha, även på gathojen. Men precis som så mycket annat behöver dom ha en viss arbetstemperatur för att betta ordentligt. Det får man om man bromsar rejält var 10e sekund, dvs på bana, inte om man kör några mil, och sen plötsligt måste pallnita, då är såna belägga rätt urusla. Har man riktig tur så bromsar man det man har, utan att det händer så mycket, får upp värmen, och så nyper det till rejält så man går omkull.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu finns det kanske inte så raceiga belägg till just din hoj, men många tror ju att vassaste racebeläggen är det bästa man kan ha, även på gathojen. Men precis som så mycket annat behöver dom ha en viss arbetstemperatur för att betta ordentligt. Det får man om man bromsar rejält var 10e sekund, dvs på bana, inte om man kör några mil, och sen plötsligt måste pallnita, då är såna belägga rätt urusla. Har man riktig tur så bromsar man det man har, utan att det händer så mycket, får upp värmen, och så nyper det till rejält så man går omkull.
Hoppas inte du skrev detta apropå mitt inlägg för där är vi på samma linje.
Som med däck som inte kommer upp i rätt temp. Beggade bankörda däck på en sval och regnvåt landsväg jämfört med för ändamålet anpassde sporttouringdäck…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hoppas inte du skrev detta apropå mitt inlägg för där är vi på samma linje.
Som med däck som inte kommer upp i rätt temp. Beggade bankörda däck på en sval och regnvåt landsväg jämfört med för ändamålet anpassde sporttouringdäck…
Nejdå, verkligen inte, det var bara en generell reflektion över viljan att ha bästa möjliga grepp i bromsarna :)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det måste inte vara Brembobelägg. SBS, Galfer, Goldfren och flera andra är också bra.
Vanliga sintrade är bra, bortkastade pengar på div fancy blandningar.
Om bakbromsen läckte och du slipade den så kommer den att läcka igen, du kan ju leta upp en bättre beg, köpa renoveringssats, fixa till den och så har du den liggandes till den behövs.
Helt rätt jag som uttryckte mig dåligt
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det viktigaste av allt är att inte förvänta sig modern bromsförmåga.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det viktigaste av allt är att inte förvänta sig modern bromsförmåga.
Näe, det är obehagligt att växla mellan en sporthoj och något som var muggigt redan i slutet på 80-talet, det tar några korsningar innan man slutar göra stoppies alternativt glider genom korsningen med bromsgreppet mot styret, med svagt minskande hastighet.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag kämpade med det där på min Bol d'Or och hittade ingen vettig lösning.
Den slutliga lösningen på bromsarna blev att byta hela framgaffeln till en CBR900RR, man behöver flytta styrstammen, men i övrigt är det bolt-on.
Hjul och bakbroms från CBR600F3

Jag kan verkligen rekommendera bytet, mycket trevligare hoj.
The infamous Shake of Death är ett minne blott vilket är en trevlig bieffekt
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min hoj är inte riktigt lika gammal som din. Detta är en -82:a.
IMG_2959.jpeg

Bromsslangarna är 42 år. Inga torrsprickor och inte har de kollapsat inuti heller. Bilprovningen har aldrig haft synpunkter på bromsarna. Bytte styre och även bromspump eftersom handtaget är lite nedvinklat original.
Passade styret bra.

Handtaget går i botten när den stått ett tag. Pumpar man så funkar det ett tag. DONT TRY THIS AT HOME.
Har luftat och bytt bromsvätska flera gånger. Det håller ett tag men det blir samma igen. Renoverade bromspumpen. Bra först men samma igen. Tog loss pumpen och satte den på ett löst styre som jag spände in handtagebotten mot styret. Hängde upp detta över natten vinklat så eventuella bubblor skulle leta sig ut. Bra först men samma igen. Ok, det är den modellen.
Kollade på oken. Igen. Glidbultarna glappar så det klickar om man gungar gaffeln (bara en gaffel på denna) och bromsar lite vid stillastående. Provade glidbultarna från min andra 4-cylindriga 750 från -80 exakt lika sånär som på glidbultarna. Jag har pillat med detta i omgångar och bytt belägg (läcker gaffeltätningarna och du är lat så åker du på att byta belägg också som straff).
I vintras fettade jag in glidbultarna mera. Bälgarna är hela. Klickandet försvann. Bromshandtaget är stumt innan det är parallellt med styret. Bromsar redan långt ut alltså. Och pumpen håller trycket hela tiden.

Dont try this 2. Det ena bromsbelägget var snedslitet så jag tog ett begagnat från min andra 750. Funkade kanon direkt. Det är ju dubbla skivor. USA-modellen har enkelskiva. Samma diameter tror jag. Det är verkligen skit samma. Effekten med gamla skivor och nya belägg? Ska dom slitas in mot varandra först innan de ger full bromsverkan? Mmm. Är det då livsfarligt under inkörningsperioden? Förmodligen. Kan det vara sämre grepp i gamla däck och i sprillans nya jämfört med inkörda däck?

Nu har jag bromsat nära max från 90-100 ett par gånger och bromsarna funkar finfint.
Så jag litar på mina bromsar nu. Det gjorde jag redan i våras när jag tog ut hojen.

Förr, när våra hojar var nya så bytte man till SBS. Jag tror att det är det jag har nu. Från Spinnin Wheel. Förr köpte jag alltid från Wheeler Dealer men han har slutat med belägg. Inte säljer har Qwaker State 30W olja heller. Men däck!

På min TDM satt det original, ville ha SBS men de var slut. De hade bara Brembo. Lite dyrare men jag fick dom för SBS-pris. En fysisk firma som börjar på Ö och slutar på by Mc.
Ballare belägg men bättre? Det kan inte jag bedöma. Bromsar så det räcker och blir över.
Min första panikliknande TDM-bromsning när en lätt lastbil kör mot rött och jag ligger i hundra. Ni vet när man tänker ”Nu smäller det!” Man bromsar lite till och släpper lite och styr undan med marginal. Satan!

På min DR600 sitter det en ISR-skiva fram. Lite större än original. Dessutom stålomspunnen slang. Kanon men den dyker ju rejält iofs även med originalgrejerna.
Min DR500 hade trumbroms fram det dög fint på vintern. Odubbade traildäck.

Säljer inte EBC bromsskivor till din hoj? Lär vara bättre. ISR kan väl fixa? Men helst större diameter och då nya fästen till bromsoken. Eller andra ok. Och slangar. Och banjobultar. Kopparbrickor. Visst går de nya oken fritt från hjulet?
Att byta gaffel och allt med hjul och skärm och bromsar kan vara relativt enkelt. Sen ska fästet till framlyset bytas eller moddas. Grövre gaffelben är ju ett måste precis som att USD-gaffel är tabu. Sedan måste du ha ett matchande bakhjul. Det är förmodligen 140-160 brett. Med nya distanser går hjulet dit. Med kedjan spårar inte. Beroende på hur framdrevet sitter fast så går det ev att svetsa på en distans innanför drevet.

Visst blev dina originalbromsar bättre nu? 🙂

Kolla internet. Det finns massor av folk som förbättrat sina 80-talshojar. Resto mod.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top