Min hoj är inte riktigt lika gammal som din. Detta är en -82:a.
Bromsslangarna är 42 år. Inga torrsprickor och inte har de kollapsat inuti heller. Bilprovningen har aldrig haft synpunkter på bromsarna. Bytte styre och även bromspump eftersom handtaget är lite nedvinklat original.
Passade styret bra.
Handtaget går i botten när den stått ett tag. Pumpar man så funkar det ett tag. DONT TRY THIS AT HOME.
Har luftat och bytt bromsvätska flera gånger. Det håller ett tag men det blir samma igen. Renoverade bromspumpen. Bra först men samma igen. Tog loss pumpen och satte den på ett löst styre som jag spände in handtagebotten mot styret. Hängde upp detta över natten vinklat så eventuella bubblor skulle leta sig ut. Bra först men samma igen. Ok, det är den modellen.
Kollade på oken. Igen. Glidbultarna glappar så det klickar om man gungar gaffeln (bara en gaffel på denna) och bromsar lite vid stillastående. Provade glidbultarna från min andra 4-cylindriga 750 från -80 exakt lika sånär som på glidbultarna. Jag har pillat med detta i omgångar och bytt belägg (läcker gaffeltätningarna och du är lat så åker du på att byta belägg också som straff).
I vintras fettade jag in glidbultarna mera. Bälgarna är hela. Klickandet försvann. Bromshandtaget är stumt innan det är parallellt med styret. Bromsar redan långt ut alltså. Och pumpen håller trycket hela tiden.
Dont try this 2. Det ena bromsbelägget var snedslitet så jag tog ett begagnat från min andra 750. Funkade kanon direkt. Det är ju dubbla skivor. USA-modellen har enkelskiva. Samma diameter tror jag. Det är verkligen skit samma. Effekten med gamla skivor och nya belägg? Ska dom slitas in mot varandra först innan de ger full bromsverkan? Mmm. Är det då livsfarligt under inkörningsperioden? Förmodligen. Kan det vara sämre grepp i gamla däck och i sprillans nya jämfört med inkörda däck?
Nu har jag bromsat nära max från 90-100 ett par gånger och bromsarna funkar finfint.
Så jag litar på mina bromsar nu. Det gjorde jag redan i våras när jag tog ut hojen.
Förr, när våra hojar var nya så bytte man till SBS. Jag tror att det är det jag har nu. Från Spinnin Wheel. Förr köpte jag alltid från Wheeler Dealer men han har slutat med belägg. Inte säljer har Qwaker State 30W olja heller. Men däck!
På min TDM satt det original, ville ha SBS men de var slut. De hade bara Brembo. Lite dyrare men jag fick dom för SBS-pris. En fysisk firma som börjar på Ö och slutar på by Mc.
Ballare belägg men bättre? Det kan inte jag bedöma. Bromsar så det räcker och blir över.
Min första panikliknande TDM-bromsning när en lätt lastbil kör mot rött och jag ligger i hundra. Ni vet när man tänker ”Nu smäller det!” Man bromsar lite till och släpper lite och styr undan med marginal. Satan!
På min DR600 sitter det en ISR-skiva fram. Lite större än original. Dessutom stålomspunnen slang. Kanon men den dyker ju rejält iofs även med originalgrejerna.
Min DR500 hade trumbroms fram det dög fint på vintern. Odubbade traildäck.
Säljer inte EBC bromsskivor till din hoj? Lär vara bättre. ISR kan väl fixa? Men helst större diameter och då nya fästen till bromsoken. Eller andra ok. Och slangar. Och banjobultar. Kopparbrickor. Visst går de nya oken fritt från hjulet?
Att byta gaffel och allt med hjul och skärm och bromsar kan vara relativt enkelt. Sen ska fästet till framlyset bytas eller moddas. Grövre gaffelben är ju ett måste precis som att USD-gaffel är tabu. Sedan måste du ha ett matchande bakhjul. Det är förmodligen 140-160 brett. Med nya distanser går hjulet dit. Med kedjan spårar inte. Beroende på hur framdrevet sitter fast så går det ev att svetsa på en distans innanför drevet.
Visst blev dina originalbromsar bättre nu?
Kolla internet. Det finns massor av folk som förbättrat sina 80-talshojar. Resto mod.