Bromsbelägg för racing

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K5 tusen
Tjenixen, jag hade för mig att vi hade en tråd om vad det var som gäller... men jag hittar den inte så det måste ha varit BC då (Before Crash). :)

Nu är det så att det var ett par år sen jag körde sist, då hade jag ferodos cp911 belägg. Dessa tyckte jag var bra, men då har jag ju inte testat så mycke annat. De höll länge och hade jämn bromsverkan över en hel tävling.

Är bara SBS racing som jag testat utöver Ferodo - de som fanns innan den här nya dual carbon? Dessa tog slut på en tävling och fejdade väldigt snabbt. Till en början så var det ett sjuhelsikes bett i dom däremot.

Nu till frågan då, vad kör ni på? Vad rekommenderar ni? De ska helst funka på både standard- och ISR gjutjärnsskivor.

/lastu

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Prova EBC HH eller Performance Friction. De är skitbra för racing båda två. EBC HH är sinterbelägg och Performance Friction organiska.

SBS Ducal Carbon är annars ett alternativ. Känns nästan som SBS Race men håller längre.

/Micke

lastu skrev:
Tjenixen, jag hade för mig att vi hade en tråd om vad det var som gäller... men jag hittar den inte så det måste ha varit BC då (Before Crash). :)

Nu är det så att det var ett par år sen jag körde sist, då hade jag ferodos cp911 belägg. Dessa tyckte jag var bra, men då har jag ju inte testat så mycke annat. De höll länge och hade jämn bromsverkan över en hel tävling.

Är bara SBS racing som jag testat utöver Ferodo - de som fanns innan den här nya dual carbon? Dessa tog slut på en tävling och fejdade väldigt snabbt. Till en början så var det ett sjuhelsikes bett i dom däremot.

Nu till frågan då, vad kör ni på? Vad rekommenderar ni? De ska helst funka på både standard- och ISR gjutjärnsskivor.

/lastu

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Vesra har också ett sintrat belägg med ett j-a klipp och i sammanhanget MYCKET längre livslängd än SBS Dual Carbon som jag tycker är för dyra och är alldeles för kortlivade.

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K5 tusen
Har sökt lite på nätet annorstädes också, i amerika verkar många gilla vesrahs RJL modell. Var får man tag i såna här i sverige?

/lastu

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
När vi ändå snackar bromsbelägg... Finns det något företag som tillverkar bra (läs racing) bromsbelägg efter mått till hojar/bilar som det inte finns att köpa till? Gärna i Sverige, men det är väl inte så troligt...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Flummo skrev:
När vi ändå snackar bromsbelägg... Finns det något företag som tillverkar bra (läs racing) bromsbelägg efter mått till hojar/bilar som det inte finns att köpa till? Gärna i Sverige, men det är väl inte så troligt...

Om jag har fattat det hela rätt så är EBC svenska och har både bil och mc-prylar. Alltså bör de vara rätt ställe att börja fråga på.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
Om jag har fattat det hela rätt så är EBC svenska och har både hoj och mc-prylar. Alltså bör de vara rätt ställe att börja fråga på.

Både hoj och mc prylar säger du?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Chrille skrev:
Om jag har fattat det hela rätt så är EBC svenska och har både bil och mc-prylar. Alltså bör de vara rätt ställe att börja fråga på.
Okej, tackar. :bow Du råkar inte ha en länk till dom? Jag har sökt men bara hittat en icke fungerande adress. :(

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Re: Re: Bromsbelägg för racing

EazyLiving skrev:
Prova EBC HH eller Performance Friction. De är skitbra för racing båda två. EBC HH är sinterbelägg och Performance Friction organiska.

SBS Ducal Carbon är annars ett alternativ. Känns nästan som SBS Race men håller längre.

/Micke

Är SBS Dual Carbon bra på gata oxå, dvs med orginal skivor?
Behöver inte carbon längre tid för att fungera optimalt, man tappar inte bromsverkan lite om de är kalla efter långa landsvägs rutter, dvs panikbroms?
Fungerar de bättre än orginal, eller är de bara dyrare?

Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Chrille skrev:
jajajajajaaaaaa.! Fan vad du är på mig hela tiden.
Hehehe :D

Ang. EBC så tror jag att de säljs hos Mekonomen bla. Var där idag och såg skivor och bromsbelägg till bil av vad jag tror var EBC.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning