Bromsbelägg

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror väl lite på vad du tänkt ha dom till. Köra racing eller köra gata. Inspirerad eller relativt sansad körning.
Biltemas sintrade bromsbelägg ska enligt många vara ganska hyfsade och dom är billiga.
Annars är det väl bara att stega in hos närmaste återförsäljare och säga att du ska ha bromsbelägg till din hoj. Väljer man standardvarianter så är dom inte så hemskt dyra heller för det mesta. Det är då oftast inte frågan om sintrade belägg.

Rent generellt som jag förstått det så kräver sintrade belägg lite värme för att dom ska bita riktigt bra medan vanliga inte blir sämre när dom är kalla i samma utsträckning. Å andra sidan så biter sintrade bättre när dom är varma och tål mer innan dom mattas.

Rent generellt så klarar man sig ganska bra med standardbelägg om man kör gata. Man ska köra ganska hårt innan man får problem med att dom inte räcker till och kör man så hårt på gata så är det väl mest en tidsfråga innan man blir av med körkortet för en ganska lång tid framöver. Eller kanske hamnar i en skogsdunge man inte tänkt besöka.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Tyvärr suger biltemas bromsbelägg getpung - Låter som stenkross o repar skivor,
Goldfren S3 racingbelägg sliter skivor o greppar taskigt men repar inte skivorna fult.
orignal är inte fel,Mina erfarenheter bara,

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För overall gatbruk är original da shit. Dyra men fungerar till allt utom raceåka...

Är man snål och skall bege sig in i piratdjungeln så är Biltema da shit även om de är sämre än original så är de lika bra som det mesta andra i budgetsegmentet.

Är du rik så kör Carbone Lorraine....

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Har man inte gratis bromskivor,kör lite hårdare än snittet skall man undvika biltema.

Dom tuggar ganska hårt på skivorna.

Det lönar sig dock om man har bra pris på skivor.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nä alltså jag är lite Biltema fanatiker - jag tror på deras grejer.

Jag kör en ganska tung hoj,fett utrustad med radio,packboxar och grejer - bromsbelägg är inte riktigt bra.

Olja däremot funkar - och så vidare , vissa grejer funkar.

Men Biltemas spioner på sidan kanske läser detta och fixar bra bromsbelägg nu - vi får se - men i dagsläget var det som jag sa.

Dom suger , det man vinner på priset förlorar man på ökat skivslitage.

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Tyvärr suger biltemas bromsbelägg getpung - Låter som stenkross o repar skivor,
Goldfren S3 racingbelägg sliter skivor o greppar taskigt men repar inte skivorna fult.
orignal är inte fel,Mina erfarenheter bara,

Jaså? Har haft de på ett flertal av mina hojar och det har fungerat skit bra!!! Har aldrig haft något ljud som låter som en stenkross......

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Mohaha - nä tro mig deras belägg sliter mer på skivor än andra.

OM man använder bromsarna - vilket man gör om man gasar.

Kanske tråden ger en ledtråd till vilka bromsbelägg som duger för gatåka - finns ju andra piratmärken - i dagsläget är biltemas belägg inte bra då dom äter skivor.

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Kan bara instämma, mina skivor blev visserligen "raka" av biltemas klossar, men fan va repiga de är nu.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept