Bromsbelägg

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
S3 Racing MC bromsbelägg från Goldfren.
Någon som vet om dessa är bra?

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Har ingen aning om just de beläggen. Men några jag kan rekommendera som är väldigt prisvärda är sbs dual carbon. Riktigt bra bet och håller länge. Har inte märkt av att de har blivit överhettade och slutat fungera. Annars några som är dyra men ruskigt bra är Brembo rc. Otroligt bra bet, men håller inte så länge som sbs och är dubbelt så dyra

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Har ingen aning om just de beläggen. Men några jag kan rekommendera som är väldigt prisvärda är sbs dual carbon. Riktigt bra bet och håller länge. Har inte märkt av att de har blivit överhettade och slutat fungera. Annars några som är dyra men ruskigt bra är Brembo rc. Otroligt bra bet, men håller inte så länge som sbs och är dubbelt så dyra

Men varför svarar du på TS om du inte har en aning om det han frågar om?

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Men varför svarar du på TS om du inte har en aning om det han frågar om?

Precis som du så vill jag låtsas som om jag kan en massa :) Samt att han letade efter bra bromsbelägg så gav jag honom ett par andra förslag på bra bromsbelägg som jag har erfarenhet av. :tummenupp

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vad jag förstått så är belägg ungefär som däck. Mycket beror på vad du ska ha dem till. Bana, Touring, korvmojshäng mm. Själv klarar jag mig bra med korvmojsmodellen.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Precis som du så vill jag låtsas som om jag kan en massa :) Samt att han letade efter bra bromsbelägg så gav jag honom ett par andra förslag på bra bromsbelägg som jag har erfarenhet av. :tummenupp

Han frågade inte om erfarenheter om andra bromsbelägg utan specifikt om S3 Racing från Goldfren.
Att sedan Brembo och ISR har super grejor hör inte till frågan.

Nu lämnar jag tråden och hoppas TS får svar på sin fråga av någon som har något vettigt att tillföra.

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Ska bara tillägga att dessa bromsbelägg sälj av 24 MX och kostar dryga 300 kr paret alltså drygt 600 kr fram.
Tydligen ingen som har erfarenhet av dessa, kanske är det ett nytt märke, va vet jag.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Gick in på länken och såg detta också, det är MX 24 som lagt till ordet Racing i modellnamnet.

Jag var inne och frågade vilken jag skulle välja och han jag pratade med rekommenderade att jag skulle välja SBS istället för goldfren då de höll lite längre men enligt honom så var dom typ same same i prestanda. Jag kör ju inte särskilt snabbt men SBS fungerar prima för mig

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ska bara tillägga att dessa bromsbelägg sälj av 24 MX och kostar dryga 300 kr paret alltså drygt 600 kr fram.
Tydligen ingen som har erfarenhet av dessa, kanske är det ett nytt märke, va vet jag.

Goldfren S3 är inget jag skulle välja för enbart banåka. Kör du mest gata och enstaka bandagar så kanske men annars hade jag satsat på bättre grejer.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Då det inte verkar vara nån som kör med dessa så kan vi väl göra en bromsbeläggstråd av detta?

Galfer 1375 verkar inte ovanligt i bandepåerna, så jag kör vidare med dem. Jag skulle inte tveka att köra gata med dem heller, för de biter bra kalla och verkar väldigt snälla mot skivorna.

Fast de tappar lite bett när det är hälften kvar ungefär, så då byts dem (för bana). Men jag klarar mig en säsong (8-10 dagars körning för mig) på beläggen i alla fall... med lite fegbromsning iofs. ;)

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Inte bra att Goldfren bara sådär lägger till ordet "racing" på ett bromsbelägg som egentligen är ett "vanligt" bromsbelägg för normal gatåkning.

Banbelägg är för bana och bara för bana. Det är alltså inte bra att slänga in ett klämkäckt ord som "racing" då just detta ord är förknippat med avancerad banåkning - Hade de skrivit "supercarbon-reinforced" eller liknande så......tja - töntigt men ändå okej.

Racing ska det stå på belägg som är gjorda för detta ändamål, och dessutom borde det påpekas på kartongen att de inte är lämpade för vanliga hojar då bromsgreppet är signifikant sämre då de är kalla. Sedan dammar de ofta mer och sliter hårdare på skivorna, men det är bromsgreppet som är det man kommer sakna när rådjuret hoppar fram.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
CL-Brakes C59 gör underverk på min gamla R1:a, men man får ha koll för dom slits fort. Sätter bara på dom när det skall pangas i slicks-tempo. Slöseri om man bara skall åka runt på en SMC-kurs eller moderat bandagstempo, där räcker vanliga Cl-Brakes XBK5 alldeles utmärkt för mig.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen