Bromsljus/ däck-problem

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Hej, har precis skaffat en Guzzi V11 Sport -00 och har upptäckt ett fel med bromsljuset på denna underbara hoj som jag inte fattar.

Om det vanliga ljuset är avstängt så fungerar bromsljuset som det skall, mao lampan tänds när jag antingen trycker in handtaget eller fotbromsen.

Men om jag har tänt parkeringsljus eller det vanliga ljuset så lyser bromsljuset hela tiden oavsett om jag trycker på handtaget/fotbromsen eller ej.

Mina begränsade elkunskaper gör att jag inte fattar var och hur jag skall leta så jag är väldigt tacksam för era tips.:Bugar

En annan fråga på samma motorcykel är att bakdäcket var väldigt dåligt när jag köpte den (170) men fick med 180 däck. Nu ser jag i instruktionsboken att det skall vara ett 170 däck (jag trodde att det satt ett för smalt på) och att fälgen är 4,5 tum. Funkar det eller måste jag köpa nytt däck?

Oerhört tacksam för alla sakkunniga tips jag kan få.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Eller också är kontaktblecken i lamphållaren böjda så att de får kontakt med varandra. Du vet ju att bakljuset tänder bromsljuset men det kan ju mycket väl vara tvärt om också (att bromsljuset tänder bakljuset) utan att du ser det.

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Eller också är kontaktblecken i lamphållaren böjda så att de får kontakt med varandra. Du vet ju att bakljuset tänder bromsljuset men det kan ju mycket väl vara tvärt om också (att bromsljuset tänder bakljuset) utan att du ser det.

Fixat.....baklampan var kass. Bytte den sedan funkade allt som det skall.

Tack för tipsen!!:tummenupp

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Önskar gärna lite tips/kunskap ang min andra fråga..

"En annan fråga på samma motorcykel är att bakdäcket var väldigt dåligt när jag köpte den (170) men fick med 180 däck. Nu ser jag i instruktionsboken att det skall vara ett 170 däck (jag trodde att det satt ett för smalt på) och att fälgen är 4,5 tum. Funkar det eller måste jag köpa nytt däck?"

kan jag använda 180 däcket?

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Önskar gärna lite tips/kunskap ang min andra fråga..

"En annan fråga på samma motorcykel är att bakdäcket var väldigt dåligt när jag köpte den (170) men fick med 180 däck. Nu ser jag i instruktionsboken att det skall vara ett 170 däck (jag trodde att det satt ett för smalt på) och att fälgen är 4,5 tum. Funkar det eller måste jag köpa nytt däck?"

kan jag använda 180 däcket?

Om det inte är så tajt att inte däcket skulle passa så är det inget problem. Många byter till bredare för att det ser lite fetare ut....

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kolla bara att du med nuvarande däck har tillräckligt med plats mot sving och annat. Du behöver minst 5 mm marginal då det nya däcket är 10 mm bredare.
Åsså undrar man förstås över hur profilen skiljer sig (i % av bredden)...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!