1a steget fram: Två separata bromsslangar från bromsoken dragna upp till bromshandtaget för att slippa luftfällan i uppnedvända U från höger bromsok till vänster bromsok. Dessa två slangar dras framför gaffelbenen upp till bromshandtaget för att inte fastna i tutan eller skava hål på kylaren......hände kompis. Har du uppnedvända U-slang från höger bromsok till vänster bromsok, skruva loss vänster bromsok och häng det under höger styre så luft kan gå rakt upp i slangen. Och t.ex. en avtorkad / ren 15mm fast nyckel mellan bromsbeläggen så dom inte trycks ihop helt och blir svåra dela. Svåra få tillbaka över vänster bromsskiva.
2a steget vid helt tomt system efter gjort rent bromsoken, bromskolvar bromscylindrar och gummitätningar i bromscylindrarna i oken.
Skruva ut avluftarna och sätt gängtätning på de översta gängorna för att minska luft genom gängorna. Alternativt för den som kan tekniken, gängtejp. Skruva tillbaka avluftarna.
3e steget 5 mm Di plastslangar från bromsluftarna upp till, över och ner från backspeglarna.
4e steget Linda lite toapapper nedanför avluftarna runt oken. Ifall det kommer läcka bromsvätska.
För att minska slasket.
5e steget fyll bromsvätskebehållaren. Alternativt se 8.
6e öppna höger avluftare tryck på bromshandtaget, stäng höger avluftare, släpp ut bromshandtaget.
öppna höger avluftare tryck på bromshandtaget, stäng höger avluftare, släpp ut bromshandtaget. o.s.v.
bara att fortsätta tills plastslangen från avluftaren är fylld med bromsvätska och luftbubblor nästan upp till backspegeln.
Samma på vänster bromsok. Det kan behövas fyll på bromsvätska i bromsvätskebehållaren.
7 koppla "Sugpump fordonsvätskor" till avluftningslangen från höger bromsok. Öppna avluftningsventilen och tryck tillbaka den den bubbelfria vätskan i slangen in i bromsoket. Sug ut, låt bubblorna stiga och tryck in den bubbelfria vätskan i bromsoket. Sug ut osv. Några ggr. Stäng avluftaren.
Samma på vänster bromsok. Klart för dagen.
8) Alternativ för 5, 6, 7 Fyll "sugpump fordonsvätskor" med bromsvätska koppla till avluftningslang, öppna avluftningsventil och tryck in bromsvätska i bromsok och bromsvätskebehållare. Se upp så det inte rinner över. Sug ut till bromsvätskebehållaren är nästan tom. Tryck in, sug ut. Efter några gånger IN/UT inga fler bubblor.
Samma på andra bromsoket. Så här gör jag direkt på bakre bromsok.
9 Ställ hojen på sidostöd (då kommer styret med bromshandtaget så högt som möjligt. Dra in bromshandtaget och lås det med buntband eller ?? i indraget läge. Låt stå över natten.
10 Nästa dag efter kollat bromsarna tar kör en sväng låt stå över natten.
11 Sätt på avluftningslangarna, öppna ena avluftaren tryck på bromshandtaget och stäng. Det brukar komma några enstaka små luftbubblor. Går givetvis bra köra med "sugpump fordonsvätskor" för detta. Men jag är för slö för plocka fram den. För det är så lite luft kvar.
Anm.: Locken ska vara av bromsvätskebehållarna när jag gör detta. För kunna hålla koll på nivån.
Avsluta med att fylla på så vätskan ligger någonstans mellan mitten och maxnivå. När beläggen slits kommer ju nivån sjunka.
Förr körde jag med våtdammsugare och drog alltså bara ur bromsoken bromsvätska och luftbubblor.
Tycker det går mycket snabbare att få ur luften genom att både fylla på, suga ur, fylla på osv. med bromsvätska genom avluftarna med "avluftningslang" enligt ovan och "Sugpump fordonsvätskor".
För enkel påfyllning eller uppsugning av bromsvätska och glykol. Genomskinlig behållare med tydlig gradering för enkel avläsning.
www.biltema.se
Slang: Det ska vara en lång rak slang rakt upp från avluftaren så luftbubblor kan lätt stiga upp och så man kan trycka tillbaka "ren" vätska i slangen med pumpen in i bromsoket och hela vägen upp till bromsbehållaren ovanför bromshandtaget / ovanför fotbromscylindern.
Biltema 15-310 Di 5mm
Bakbromsen kör jag direkt med pumpen men fram är det sånt motstånd fylla på baklänges på GSX1300R så jag kör den krångliga metoden med öppna avluftaren , tryck på bromshandtaget, stäng avluftaren, släpp ut bromshandtaget o.s.v. först tills jag fyllt avluftningslangarna med bromsvätska upp till i nivå med bromshandtaget.