Bromsporr

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
tvekade om vilket forum som var lämpligast,
men för racing så är detta ett måste :nicka

PVM_6p_2P_pr.jpg

:Rockbanan :tuttar :banana :tuttar :tuttar :tuttar

PVMs nya 6kolvs radial-ok,
en kille i Grenoble med en av världens fräckaste Guzzis tvingar
just nu hela familjen att äta gröt varje dag.
Pris: 1599 euro / st
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Victor skrev:
Nu har jag kanske otur när jag tänker men varför är det två nipplar på varje ok?


Jadu, bra fråga, bättre luftning kanske? :va

Kan inte tänka mig nått annat.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Bör det inte vara att den kolven som har minsta inre friktionen trycker mest på det belägget? Om man då har en nippel/slang till 6st kolvar finns ju risken att bara ett av beläggen trycker (hårdare än övriga) mot bara den ena sidan av skivan. Men med 2 st nipplar, en till 3 kolvar borde ju minst en kolv på varje sida trycka. I teorin....

Damm, olja och skit brukar då se till att mina belägg slits ojämnt. Men med denna lösning så fördelas kanske trycket till båda sidor...? :rolleyes:

Eller bara morgon trött kanske....

Edit: Morgontrött va det ja.... kunde nu se bilden på ett annat sätt. Alltså ingen dubbel inkoppling.... :hihi
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Många som har otur tror jag. :D

För att få ur luften måste luftningsnippeln sitta i den högsta punkten i okets hydraulsystem, annars bildas luftfickor. Dessa ok har uppenbarligen två högsta punkter. Vilket för övrigt gäller de flesta ok, seså, gå nu ut till garaget och kolla på era egna hojar. Gäller rätt många ok till bilar också om vi bortser från de ok som är glidande (billigt dynga på billiga transportburkar). Volvo 100/200/700/900 har för övrigt 3 nipplar på främre oken eftersom dessa härkar har triangeldelat 2-krets bromssystem.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Robban_C skrev:
Många som har otur tror jag. :D

För att få ur luften måste luftningsnippeln sitta i den högsta punkten i okets hydraulsystem, annars bildas luftfickor. Dessa ok har uppenbarligen två högsta punkter. Vilket för övrigt gäller de flesta ok, seså, gå nu ut till garaget och kolla på era egna hojar. Gäller rätt många ok till bilar också om vi bortser från de ok som är glidande (billigt dynga på billiga transportburkar). Volvo 100/200/700/900 har för övrigt 3 nipplar på främre oken eftersom dessa härkar har triangeldelat 2-krets bromssystem.


Öppöpp! På mitt ISR "R" ok på moppen sitter luftningsnipplarna i botten. Inte alls lätt att lufta.

/Sleven#16
 

Bifogat

  • Bild 100.jpg
    Bild 100.jpg
    53.8 KB · Visningar: 332
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sleven skrev:
Öppöpp! På mitt ISR "R" ok på moppen sitter luftningsnipplarna i botten. Inte alls lätt att lufta.

/Sleven#16
I botten?
Har du råkat skifta höger och vänster?

En story som jag ej vet med 100% säkerhet om den är sann:
På Hundkojorna fylldes bromssystemet underifrån, dvs på fabriken pumpades bromsvätska in i oken genom luftningsnipplarna. Bromsrören/slangarna satt givetvis inkopplade högst upp = luften gick upp genom bromsvätskebehållarna. Men vad hände den dan någon behövde jobba med systemet? Man fick lov att skifta h och v hjulcylinder för att kunna lufta!
Detta är dock hörsägen, ingen egen erfarenhet.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Mitt med!
 

Bifogat

  • isr.jpg
    isr.jpg
    36.3 KB · Visningar: 273

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dom där oken måste ju vara monterade på fel sida. Eller vara fel ok till den sidan så att säga. Längre slang (så den når till undersidan på oken) och montering på rätt sida (eller ett spegelvänt ok på samma sida) så går det att lufta på plats.
 

Solid snake

Guest
Robban_C skrev:
Dom där oken måste ju vara monterade på fel sida. Eller vara fel ok till den sidan så att säga. Längre slang (så den når till undersidan på oken) och montering på rätt sida (eller ett spegelvänt ok på samma sida) så går det att lufta på plats.


Annars kan man bara vända mc:n upp o ner. :rolleyes: :tungan
 

cbrman

Smärta är en högre grad av njutning
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Laholm
Hoj
cbr 600RR -03
Robban_C skrev:
Volvo 100/200/700/900 har för övrigt 3 nipplar på främre oken eftersom dessa härkar har triangeldelat 2-krets bromssystem.

Lugn i stormen... sena 700 och 900 har inte 3 nipplar :mattias
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jaså, skippade dom triangeldelningen? Eller löste dom det på annat sätt?
Jag tog för givet att det gällde hela serien eftersom tidiga 700 har så. Tänk så lätt det är att blanda bort korten. :)
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Victor skrev:
Nu har jag kanske otur när jag tänker men varför är det två nipplar på varje ok?
Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det sitter dubbla nipplar för att oket är separerat. Om ena sidan lägge av fungerar den andra. Oket funkar alltid men kanske på halvfart. :va
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
hmmm hur gör ni när ni lufter bromsarna på hojen?
har inte haft väghoj så långe så jag har behövt lufta!
men på crossarna jag haft så är det i princip omöjligt o lufta på vanligt sett utan man får trycka i oljan underifrån genom nippeln. tror att det beor på fallhöjden som blir, svårt o trycka ner bubblor i slangen, dom vill ju upp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Solid snake skrev:
Annars kan man bara vända mc:n upp o ner. :rolleyes: :tungan

eller så tar man bort oket o vänder de upponer..
jaja ta de som e enklast :hihi
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top