Bromsprov Risk 2

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Som en förberedelse inför Risk 2:an; så var sonen och jag på flygfältet och övade inbromsning.
Med god repeterbarhet lyckades han komma ner i -1,05 g. Räcker det eller behöver vi öva mera?

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
De brur sig föga om den faktiska retadstionen utan mer om hur manövern utförs.
Men ja det räcker, han är där för att lära sig bromsa. Det är en kurs inte ett prov.

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
De brur sig föga om den faktiska retadstionen utan mer om hur manövern utförs.
Men ja det räcker, han är där för att lära sig bromsa. Det är en kurs inte ett prov.

Likt föregående talare, han är där för att lära sig bromsa. Vi hade en kille som blev hemskickad, men han kunde inte köra hoj över huvud taget. Så kan grabben framföra hojen så kommer det gå galant.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är han avslappnad i överkropp och armar med god förankring i hojen, håller blicken långt fram och bromsar med balans är det grönt även om retardationen skulle vara -0,12 G...

Så fokusera på tekniken och inte på siffrorna!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag fick ingen g-mätare när jag gick Risk 2, inte på uppkörningen heller. Jag bara bromsade enligt skolboken.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag gick aldrig någon kurs eller tog lektioner utan tittade på youtube hur man skulle köra risktvåan, bara det är kontrollerat så är dom nöjd.
Bra förare är man ändå inte när man kör upp, dom ska bara se att du har förutsättningar att fortsätta ut i livet och träna själv.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har inget att tillföra mer än en anekdot. Den körskolan jag gick på släppte fram en person till uppkörningen som vägrade använda frambromsen... Han skällde sedan ut kontrollanten ordentligt när han blev kuggad eftersom "Frambromsen är livsfarlig!". Det blev inget körkort...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har inget att tillföra mer än en anekdot. Den körskolan jag gick på släppte fram en person till uppkörningen som vägrade använda frambromsen... Han skällde sedan ut kontrollanten ordentligt när han blev kuggad eftersom "Frambromsen är livsfarlig!". Det blev inget körkort...

Den e ju helt livsfarlig ju! Vi kör väl hoj för att de ska gå fort :va den saktar ner för mycket, då kan man bli deprimerad ju!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

Han hade ju ingen G-mätare som trådskaparen, så då kunde han ju inte veta hur nära han var att förlora livet :gnissla

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Hoj
Yamaha MT10 2017
Jag har ganska precis tagit mitt körkort. Dom tittar bara på teknik, körställning och blick.
Det faktiska resultatet tittar de inte mycket på som någon annan tidigare skrev här :)

Sen får ju bromssträckan inte vara hur lång som helst såklart ! :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag var med en polare på hans uppkörning, och medan vi väntade på hans tid snackade vi med en körskolelärare som försökte övertyga oss om att det var helt omöjligt att bromsa med frambromsen i kurvor, det gick bara inte, för då körde man omkull. Skulle man bromsa med nedlägg så skulle man bromsa med bakbromsen :fakta Jag ser ett samband :D

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS