Bromsskiva som slagit sig

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Hejsan, är på jakt efter att veta om någon har ett bra tips på hur man kollar vilken (om inte båda) bromsskivorna har slagit sig? Har hört att man behöver mäta med något instrument, eller är det bara att byta båda så fort man känner skakningar vid inbromsning? Kan det vara något anant? som slitna lager eller dåligt däck? Alla tips är välkomna (utom dom dåliga)

triumphtobbe

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
Triumph Sprint 955i
Jag upplevde samma problem med min hoj innan jag ställde in för vintern. Det pulsade och kändes som det obalans i bromsskivorna när jag gjorde hårda inbromsningar. Jag bytte bromsklossar under vintern och nu är det problemet som bortblåst. Nu känns bromsarna helt jämna och fina och inte en vibration i styret. Jag köpte klossar av märket CARBONE LORRAINE SBK 5.
Vilka bromsar!!!
Jag skulle lätt påstå att de är dubbelt så bra som de andra jag hade på hojen.

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Slagna skivor känner du oftast om det pulserar i bromshandtaget.
Räcker med att byta den som är skev. Förmodar att du har orginalskivor på den och byter du bara den ena så måste du montera dit en orginal.

Dock, kostnaden för mätning och en orginalskiva överstiger inköpet av två piratskivor.
Nya bromsklossar bör bytas samtidigt....

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ev. "slagning" av skivan mäts med mätklocka. Testa först att momtera loss den och lägga den på exvis en helt slät yta - glasskiva.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ev. "slagning" av skivan mäts med mätklocka. Testa först att momtera loss den och lägga den på exvis en helt slät yta - glasskiva.

När man har lagt det på glasskivan kan man testa om man får in ett tunt bladmått runtom.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
När man har lagt det på glasskivan kan man testa om man får in ett tunt bladmått runtom.

Jaha...är det inte så att nitarna till navet/centrum gör en bladmåttsmätning svår? Bättre isåfall att hänga av ett ok och köra uteslutningsmeoden.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jaha...är det inte så att nitarna till navet/centrum gör en bladmåttsmätning svår? Bättre isåfall att hänga av ett ok och köra uteslutningsmeoden.

Jag förutsatte självklart att man har en specialanpassad glasskiva med hål i mitten :tungan

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Då kan du lika gärna hålla en tuschpenna med fin och ny spets, fixerad mot gaffelbenet så den precis nuddar bromsskivan. Snurra hjulet och se om det blir ett helt streck. Blir det inte det kan du misstänka att skivan är skev.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Jag drabbades av skev skiva två gånger på min förra hoj. Skaffade ett par ISR-skivor, som dessutom är helflytande till motsats mot vad orginalen är på de flesta hojar.

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Va många svar man fick =) ska testa att byta klossar först, för det pulserar inte vad jag tänkt på, känns bara som det vibrerar i styret... just vid inbromsning

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Nu ska jag väl inte dumförklara mig själv men kolla så det inte är lagrena som är dåliga också, blir inge bra om man missar något sådant :tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om vibrationerna kommer i styret och när du anlägger lätt broms så testa att spänna styrlagret lite,troligt det är det felet då.

Om det känns i hantaget så kolla skivorna genom att lossa ett ok och lägg något emellan beläggen och testkör en sida i taget.

Börja så.

Henrik

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Om vibrationerna kommer i styret och när du anlägger lätt broms så testa att spänna styrlagret lite,troligt det är det felet då.

Om det känns i hantaget så kolla skivorna genom att lossa ett ok och lägg något emellan beläggen och testkör en sida i taget.

Börja så.

Henrik

Ska fan kolla det också! Alla tips välkomnas! =)

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Lätt trådkapning, alt. regelbrott:

Är det/borde det inte vara så, att om vibrationerna/pulserandet är liksom jämna("taktfasta") och "saktar ner" i samma takt som hojen saktar ner, så är det snarare bromskiva/orna som är knas än styrlager?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lätt trådkapning, alt. regelbrott:

Är det/borde det inte vara så, att om vibrationerna/pulserandet är liksom jämna("taktfasta") och "saktar ner" i samma takt som hojen saktar ner, så är det snarare bromskiva/orna som är knas än styrlager?

Som jag skrev,anlägger du lätt broms och det vibrerar i styret är det troligsvis styrlagret,alltså så är det inte troligt att det är styrlagret om inte just det förhållandet råder.

Kläm på med bromsen och det är stumt men vibrerar när du bromsar lätt,troligt styrlager,ofta räcker det att spänna.

Vibrerar oavsett,kanske skiva eller kärvande kolvar i ett ok.

Henrik

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Som jag skrev,anlägger du lätt broms och det vibrerar i styret är det troligsvis styrlagret,alltså så är det inte troligt att det är styrlagret om inte just det förhållandet råder.

Kläm på med bromsen och det är stumt men vibrerar när du bromsar lätt,troligt styrlager,ofta räcker det att spänna.

Vibrerar oavsett,kanske skiva eller kärvande kolvar i ett ok.

Henrik

Har teståkt och bromsat lite nu, det pulserar inte vad jag känner i bromshandtaget, så borde vara lagret, ska testa att spänna idag eller på onsdag, skönt om det bara är det =) Annars ska jag testa att byta klossarna, men tror på lagren, försökte få upp hojen på bakan i somras/slutet av säsongen med några obligatoriska hårda nedslag... kanske dags att byta lager helt...

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Styrlagret satt som en smäck =) Åkte och bytte framdäck, och det var förmodligen det som var problemet (vibrerar fortfarande men mycket mindre!) Kan vara beläggen också, men troligtvis har skivan slagit sig lite också....

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning