Bromsvätska CBR 954 RR

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tjena vilken bromsvätska skulle ni rekommendera till min blade? Den kommer gå mest gata och någon bandag!

Tack på förhand!

MVH Lundgren

Har inte stålomspunnet!!

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
DOT 5.1 ska funka fint!

Inte att förväxla med DOT 5 bara!

//KaliZ

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Inte för att vara den som är DEN men är biltemas bromsvätska så bra då? Den är ju iaf markant mycket billigare:)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
36-459_l.jpg

Du behöver inte kompromissa med något alls, specen står på flaskan. Resten är mojo.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Eller
View attachment 356706
Om man inte vill kompromissa med sin ögonsten. :yoparty

Precis vad han behöver för att hasa runt stadens torg... :brynad
Nu är det ju inte så att bromssystemet slits ut om du kör Biltemas bromsvätska men bromsarna kan mattas något jämfört med den skitballaextremvätskan ovan när du kör riktigt hårt.
Men gissar att du inte kommer märka skillnad om du provar de båda.

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
Precis vad han behöver för att hasa runt stadens torg... :brynad
Nu är det ju inte så att bromssystemet slits ut om du kör Biltemas bromsvätska men bromsarna kan mattas något jämfört med den skitballaextremvätskan ovan när du kör riktigt hårt.
Men gissar att du inte kommer märka skillnad om du provar de båda.

Nej, med största sannolikhet behöver han inte det.

Jag känner bara att det måste finnas en motvikt i produktportföljen annat än Biltemas produkter, som för övrigt har fått ett osannolikt fäste här på Sporthoj. Biltemas produkter fyller sin funktion men det är viktigt att poängtera att "billiga" produkter är det av en anledning och dyrare alternativ är det av motsatt anledning. Vi konsumenter blir inte lurade varje gång vi väljer det dyrare alternativet, sen kan man ju tycka att det är omotiverat dyrt.

För mig är det viktigt att veta att den dagen jag ligger i skogen och studerar stubbar och kottar i makroperspektiv vet jag att det inte var ett ånglås som orsakade detta utan snarare mitt klantliga arsele i kombination med en allt för tung handled på gassidan av motorcykeln. :arsele

Ett väl skött bromssystem är en billig livförsäkring.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Nej, med största sannolikhet behöver han inte det.

Jag känner bara att det måste finnas en motvikt i produktportföljen annat än Biltemas produkter, som för övrigt har fått ett osannolikt fäste här på Sporthoj. Biltemas produkter fyller sin funktion men det är viktigt att poängtera att "billiga" produkter är det av en anledning och dyrare alternativ är det av motsatt anledning. Vi konsumenter blir inte lurade varje gång vi väljer det dyrare alternativet, sen kan man ju tycka att det är omotiverat dyrt.

För mig är det viktigt att veta att den dagen jag ligger i skogen och studerar stubbar och kottar i makroperspektiv vet jag att det inte var ett ånglås som orsakade detta utan snarare mitt klantliga arsele i kombination med en allt för tung handled på gassidan av motorcykeln. :arsele

Ett väl skött bromssystem är en billig livförsäkring.

Så sant men kanske en bromsvätska med mer human prisbild är att föredra men inte nödvändigt Biltema.
Handlar förövrigt inte själv Biltemas produkter och häller i eller på hojen men det är då en ren banräser som plågas så hårt jag orkar...

Finns ens SRF vätskan ens att köpa i Sverige?
Är sugen på att testa den själv.

Förövrigt så anser trådtartaren att jag idiotförklarat honom och väntar nu ett svar på hur fan jag gjorde det?!? :tummenupp

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
5.1 är en standard där vissa miniminivåer för kokpunkt ska hållas, dessutom är det specat lite om viskositet bla. Alla bromsvätskor som uppfyller 5.1 är bra nog för din applikation, även Biltemas. Ska man pressa riktigt hårt kan det finnas anledning att köpa dyrare vätskor, särskilt om man av någon anledning har lite underdimensionerade bromsar eller bromsar som har dålig kylning pga tex kåpor mm. Detta lider din hoj definitivt inte av.

Det finns även värsting-värstingvätskor som har extremt hög kokpunkt men som bara uppfyller Dot4 eftersom viskositeten är för hög för att vara lämplig i ABS-system i låga temperaturer. Något av ett icke-problem på de flesta hojar.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Så inprincip kan jag välja allt från en budget 5.1 till en jäkligt dyr 5.1 och det kommer jag klara mig långt på? Finns det olika livslängd på dom när det är olika kvalitéer? Eller alltid byta varje vinter?

Tack för svaren

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Så inprincip kan jag välja allt från en budget 5.1 till en jäkligt dyr 5.1 och det kommer jag klara mig långt på? Finns det olika livslängd på dom när det är olika kvalitéer? Eller alltid byta varje vinter?

Tack för svaren

Ja.
Livslängden kan rent teoretiskt variera lite men du ska byta varje år ändå så det kommer inte spela någon roll i praktiken.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Gissningsvis har du DOT4 idag. Den är blandbar med DOT5.1. DOT5 är inte blandbar med DOT4.

Ingen förväxlingsrisk alls som du förstår:näsblod

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
Så sant men kanske en bromsvätska med mer human prisbild är att föredra men inte nödvändigt Biltema.
Handlar förövrigt inte själv Biltemas produkter och häller i eller på hojen men det är då en ren banräser som plågas så hårt jag orkar...

Finns ens SRF vätskan ens att köpa i Sverige?
Är sugen på att testa den själv.

Förövrigt så anser trådtartaren att jag idiotförklarat honom och väntar nu ett svar på hur fan jag gjorde det?!? :tummenupp

Jodå, den finns fortfarande att få tag i. Prisbilden varierar mella 899:- till 1200:- för en liter beroende på vart man får tag i den.
Jag kan ju vara färgad men jag tycker att det är en markant skillnad att köra med denna i jämförelse med en "standard" 5.1 dito. Jag upplever en mer distinkt känsla i handtaget. Jag använder den även i kopplingsystemet och här tycker jag mig märka en markant större skillnad jämfört med billigare varianter.

Som sagt, den kommer mest till sin rätt på bana vid långa hårda körpass men den ger som sagt en betydande trevlig känsla overall.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Jag kan ju vara färgad men jag tycker att det är en markant skillnad att köra med denna i jämförelse med en "standard" 5.1 dito. Jag upplever en mer distinkt känsla i handtaget. Jag använder den även i kopplingsystemet och här tycker jag mig märka en markant större skillnad jämfört med billigare varianter.

Jämför du med en annan ny vätska då eller blev det bättre när du bytte ut en vätska som redan var gammal?
Det låter helt orimligt att det skulle kännas någon större skillnad mellan olika vätskor i ett system som håller så pass låga tryck och temperaturer som kopplingssystemet. Är den betydligt mer lättrinnande än vanlig vätska?

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
Jag är en pedant av mått mätt så jag byter motorolja, filter, koppling och bromsvätska var 300 mil. :dummer
Gammal vätska har jag ingen erfarenhet av. Tidigare, innan SRF, använde jag Castrols 5.1 standard.

Jag änvänder kolfiberslangar som har en mindre rördiameter än orginal eller stålomspunnet dito.
Viskositetskillnad mellan produkterna finns säkert att tillgå och det kanske spelar roll i mitt sammanhang, vad vet jag.

Jag har ingen vetenskaplig grund att visa i mitt påstående. Jag har mest åkt bana med dessa produkter och det är ju där vätskan får visa vad den går för mer än på landsväg. Om jag märker skillnad vid rödljusen i stan, svar ja.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Jodå, den finns fortfarande att få tag i. Prisbilden varierar mella 899:- till 1200:- för en liter beroende på vart man får tag i den.

Som sagt, den kommer mest till sin rätt på bana vid långa hårda körpass men den ger som sagt en betydande trevlig känsla overall.

Du ser 899-1200:- litern.
Den, av mig kränkte trådstartaren har original bromsslangar och i mina ögon då bortkastade pengar.
Vanlig Q8 bromsvätska eller så skulle funka fin fint.

Själv kommer jag nog kasta ut de stålarna till räsermoppen.
Hoppas få en öppning i plånboken för ISRs Radialmonterade 6 kolvsoken med en kolv nedanför undre fästbulten.
Porriga.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...