Bromsvätska - Mängd?

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Jag upptäckte igår att min bromsvätska ser mer ut som Jägermeister än nåt annat, så jag åker nog på att byta den.
Men är det någon som har koll på hur mycket det kan tänkas gå åt, byter i första hand fram men troligtvis ochså bak.
Var iväg på en MC-verkstad och frågade, men den enda jag fick tag på hade ingen som helst koll!
Hojen är en Snabbasaki ZX-6R -99 med Tokico 6-kolvsok.

Har ni övriga tips angående bytet så skriv gärna ner det.

( Jag har testat att söka men hittade inte nåt bra )

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vilken tomtig mekaniker!

Det kommer att gå åt typ 1-2 dl fram och en dl bak. Men det går åt några dl till luftningen också.
Köp därför 1/2 eller hellre 1 liter.
Förvara alltid i burken eftersom bromsvätska är hygroskopisk (dvs drar åt sig fukt ur luften). Sätt alltid tillbaks locket på burken direkt. Och jobba inte alls med snåt här i fuktiga utrymmen/fuktiga dagar!
Fukten i bromsvätskan gör att ok och cylindrar ärgar/rostar invändigt. Och att bromsvätksan kokar vid väsentligt lägre temperatur.

Jag överlåter åt nån annan att förklara luftningen, har gjort det så många gånger. Annars borde man hitta massor om man söker på "luftning".

Och du, bra att du byter bromsvätska, alltför många hoppar över det med kärvande ok och låg kokpunkt som följd. :tummenupp

GSXR 7/11

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 7/11 Streetfighter med lustgas
Bromsvätska

p.grip skrev:
Jag upptäckte igår att min bromsvätska ser mer ut som Jägermeister än nåt annat, så jag åker nog på att byta den.
Men är det någon som har koll på hur mycket det kan tänkas gå åt, byter i första hand fram men troligtvis ochså bak.
Var iväg på en MC-verkstad och frågade, men den enda jag fick tag på hade ingen som helst koll!
Hojen är en Snabbasaki ZX-6R -99 med Tokico 6-kolvsok.

Har ni övriga tips angående bytet så skriv gärna ner det.

( Jag har testat att söka men hittade inte nåt bra )
Du behöver inte lufta pumpa bara ut så att det inte blir tomt i burken , fyll på, pumpa osv tills det kommer ut ren bromsvätska

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
p.grip:
Jag ser nu att mitt inlägg ovan kan missförstås. Det är inte dig jag kallar tomtig mekaniker, det är meken på MC-verkstan. Han SKA kunna sånt.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
GSXR 7/11 skrev:
Du behöver inte lufta pumpa bara ut så att det inte blir tomt i burken , fyll på, pumpa osv tills det kommer ut ren bromsvätska
Jepp, så brukar jag också göra.
Då slipper man att få in luft i systemet som kan vara skitjobbig att få ur.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Hmm, låter ju nästan vettigt. Skulle behöva byta min vätska också, den är inte alls snygg.

Pumpa ner så det blir vid 'low', fylla på upp till 'high', pumpa ut till 'low', ungefär så eller?

Pumpar man ur för mycket måste den ju suga in luft i systemet?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
En variant är att har man nåt att suga ur den gamla bromsvätskan ur behållaren först med. Gammal spruta/pipette eller nåt. Därefter fyll i ny vätska men rör inte bromsen under tiden. Därefter sätter man på en bromsluftare biltema 39:- på det vänstra oket. Längst bort först. Öppnar skruven lite och pumpar med bromshandtaget till det ser ut som ren vätska. Ungefär 2 påfyllningar i behållaren. Därefter gör man likadant på högeroket.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Tack för svaren, tror jag börjar med att köpa upp mig på en 1/2 liter och tar fram först, bak såg det lite bättre ut.
Luftning hoppas jag att jag slipper, jag kör i ny vätska tills det rinner ut klar från nippeln. Men jag sökte i förebyggande syfte på luftningsbiten och drog ut en bra förklaring igår, kanske tom skriven av Robban_C kanske :)

Robban_C: ingen fara, jag tänkte inte ens på den möjliga missuppfattningen :tummenupp
Visst är jag duktig som byter :) , jag brukar tom byta på bilen varje år om jag orkar, tycker det är viktigt att det funkar som det ska. Och sen finns det inge värre att skruva med än kärvande bromsar!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
p.grip skrev:
... Och sen finns det inge värre att skruva med än kärvande bromsar!
Absolut. Hejdarna är det viktigaste vi har näst efter hjälm etc.

Vad folk ofta inte tänker på är att det oftast är både billigare och enklare att renovera ok som läcker pga att packningarna är utslitna än att renovera dom pga att dom ärgat ihop (till följd av slarv med byte av bromsvätska).

Ang bromsluftare:
Har läst i mer än en tråd att de där mojarna från Biltema inte är nåt vidare men har ingen egen erfarenhet. Kan vara värt att kolla upp innan ni öppnar svinlädret.

Använder själv en vakuumluftare från Wurth (ska nog vara tyskt y men hur skriver man det?). Den är riktigt kanonbra men svinjävligt dyr. Om man köper den ny men det slapp jag. Köpte billigt av konkursbo. :tummenupp
Gratis är gott men billigt är också rätt gott. :tummenupp
Go´ helg alla!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
En sån där liten flaska på 2dl eller vad det är har räckt till crossen fram/bak, och TZR´en fram 1 gång.
Kostar väl 30 kr st eller nåt, så köp 4 dl. Det som går åt till luftningen är ju knappast några dl? I vilket fall kan man ju använda den vätskan igen. Visserligen är det väl lite större bromssystem på större hojar.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Robban_C skrev:
(ska nog vara tyskt y men hur skriver man det
Offtopicvarning!

Tryck först ner knappen till höger om å, den med ett horisontalt kolon, ett tilde och ett tak, den placerar tecknet man valt(mha shift/altgr/none) över nästkommande bokstav, ñ, ü och ä är exempel på tecken man kan skriva på detta sätt.

F'låt för OT, okunskap stör mig!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
cRoC skrev:
... Det som går åt till luftningen är ju knappast några dl? I vilket fall kan man ju använda den vätskan igen. ...
Det handlar ju om byte av bromsvätska, alltså ska man ju knappast inte återanvända den vätskan man byter ut.
Man ska för övrigt ALDRIG återanvända bromsvätska eftersom den, som jag skrivit ovan, är hygroskopisk. Vätskan är billig men materialet och tiden som åtgår för att renovera ok och cylindrar är dyr! Och livet är det dyraste man har (fukten ger ju alltså lägre kokpunkt = större risk för fading).
Alltså ska man göra sitt bästa för att hålla fukten borta.
Man återanvänder ALDRIG bromsvätska!

Bengan:
Man tackar och bockar!
Kolla här:
ü
Würth

Hähä! :tummenupp :tummenupp

Edit: Och fading riskerar inte bara det egna livet. Fading, liksom alla andra former av bromsfel, riskerar ju faktiskt även andras liv!
Slutsatsen är att hejdarna är ett av de områden som endast sköts på ett sätt och det är det mest seriösa man kan! Mycket annat kan man fuska med men inte hejdarna.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Robban: Menar att den oljan som går åt till luftningen (ny olja) kan man använda igen, det som kommer ut från nippeln! :tummenupp Givetvis ska man inte hälla i den gamla sörjiga vätskan igen..

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Ok, ville bara förtydliga eftersom hejdarna är rätt viktiga. Det var alltså i all välmening. :tummenupp

Ska man recycla vätskan så ska man åtminstone ha klart för sig att det man återanvänder verkligen är fritt från fukt och det ser man inte på färgen. Dvs bara för att vätskan är klar så betyder det inte att den är fuktfri. Den som tvivlar kan ju alltid kosta på sig att offra 1/2 dl bromsvätska och drälla i några droppar (det behövs inte mer för att ställa till det) vatten i bromsvätskan och sen blanda om.
Att bromsvätskan blir svart och sörjig är alltså andra föroreningar än vatten. Men är den skitig så finns det med stor säkert ÄVEN vatten i bromsvätskan.

Själv återanvänder jag aldrig bromsvätska, inte ens till kopplingshydraulik. Men jag kanske är lite överförsiktig efter att ha råkat ut för fading ett antal gånger på bakhejdarna på den tiden jag åkte racing (på 4 hjul). Inte roligt att trampa ner pedalen i slutet av rakan på Mantorp och känna hur den går djupare och djupare...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
cRoC skrev:
Robban: Menar att den oljan som går åt till luftningen (ny olja) kan man använda igen, det som kommer ut från nippeln! :tummenupp Givetvis ska man inte hälla i den gamla sörjiga vätskan igen..

Står helt klart på Robbans sida i denna fråga!
Använd ALDRIG bromsvätska som passerat systemet!
Den kan ha tagit med sig föroreningar fukt och annat skrot ut...
Det ska man inte tömma tillbaka!

Det är en livsviktig funktion på hojjen...
Snåla ALDRIG på dom detaljerna!

Tömma i en taskig motorolja så hojjen skär är en bagatell jämfört med att upptäcka att bromsarna sagt upp sig i 300!!!

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
sege skrev:
Hmm, låter ju nästan vettigt. Skulle behöva byta min vätska också, den är inte alls snygg.

Pumpa ner så det blir vid 'low', fylla på upp till 'high', pumpa ut till 'low', ungefär så eller?

Pumpar man ur för mycket måste den ju suga in luft i systemet?
Svar ja, på båda frågorna. :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kamikaze kid skrev:
Står helt klart på Robbans sida i denna fråga!
Använd ALDRIG bromsvätska som passerat systemet!
Den kan ha tagit med sig föroreningar fukt och annat skrot ut...
Det ska man inte tömma tillbaka!

Det är en livsviktig funktion på hojjen...
Snåla ALDRIG på dom detaljerna!

Tömma i en taskig motorolja så hojjen skär är en bagatell jämfört med att upptäcka att bromsarna sagt upp sig i 300!!!

Aha så långt har jag inte tänkt, man ska alltid lära sig något nytt!

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Men hur vet man att det inte kommit in fukt i bromsvätskan då?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år