Zeshar skrev:hehe jag sätt precis och tänkte på om jag skulle skriva vätska eller olja, har alltid blandat ihop dessa..
Långa farbron skrev:Du är inte ensam
Zeshar skrev:Vet inte vad det är för vätska i den, har precis köpt hojen. DOT4 är det normal vätska som man använder i bilar eller?
Dr.Bike skrev:Till bilarna har jag oxå köpt "litern" på Biltema, och då är det bara att "floa på" utan tanke på kostnader när man byter, tills det kommer ren och fin vätska.
GENERELLT KAN MAN SÄGA JU HÖRGRE DOT TAL PÅ BROMSVÄTSKAN JU HÖGRE HYGROSKOPISK(VATTENUPPTAGANDE EGENSKAP) EGENSKAP HAR VÄTSKAN.DÄRFÖR BYTER MAN MYCKE FREKVENT PÅ RACINGHOJAR DÅ KOKPUNKTEN SJUNKER DRASTISKT EFTER ETT LITET TAG. CHANSA INTE!!driverinblack skrev:dot 4 har ju dom flesta.
men jag har dot 5. för det fräter inte på lacken. och jag har för mig att den drar inte till sig vatten lika lätt som dot 4, rätta mig om jag har fel.
motor250 skrev:GENERELLT KAN MAN SÄGA JU HÖRGRE DOT TAL PÅ BROMSVÄTSKAN JU HÖGRE HYGROSKOPISK(VATTENUPPTAGANDE EGENSKAP) EGENSKAP HAR VÄTSKAN.DÄRFÖR BYTER MAN MYCKE FREKVENT PÅ RACINGHOJAR DÅ KOKPUNKTEN SJUNKER DRASTISKT EFTER ETT LITET TAG. CHANSA INTE!!
Jodå jag håller med dig Boris JR.Det är stor skillnad på vätska å vätskaBoris JR skrev:Eller inte.....
DOT 3 och 4 är samma bas dvs alkohol, de är lika benägna att ta upp vatten.
Dot5 är silikonbaserad och tar inte upp vatten alls (på gott och ont)
Dot5.1 är esterbaserad och tar upp vatten dock inte lika fort som de alkoholbaserade.
Sen är gemener att föredra i löpande text VERSALER är svårläst.
motor250 skrev:Jodå jag håller med dig Boris JR.Det är stor skillnad på vätska å vätska
Victor skrev:Funkar det att blanda esterbaserad (dot 5.1) med vanlig vätska?
Om inte, hur noga är det med att all gammal vätska är borta? Räcker det med att ha bytt bromsslangar eller ska oken/pump blåsas torra?
För som jag har hört ska inte man blanda dot 5 med något annat.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|