soppatorsken skrev:
...mer än 20min borde bromsar klara. Kan jag ha "glansat" beläggen. Och vad betyder det föresten?
Det behöver de inte alls göra nödvändigtvis. Hojen är trots allt byggd för att köras på "gatan" och som sådan en kompromiss mellan prestanda och hållbarhet. Därför kan bromsarna mattas när de blir riktigt varma, vilket de ju sällan blir vid landsvägskörning.
Det betyder att beläggen överhettats innan de hann slitas in, och därför fått en hård yta med sämre friktion. Man kan slipa ner ytan med ett verktyg men ofta kommer den igen om beläggen blivit genomvarma för fort.
ob05: Vad är det du behöver tätt? Du behöver inte riva hela systemet för att byta vätskan, det
är en vätska, inte olja. Men du bör pumpa igenom systemet så du får ut ny vätska vid luftningsnippeln. Om det är mer än 2 år sedan du bytte sist, är det orsak nog till att bromsarna kan vara svampiga.
Jag tror säker det finns en hel del trådar som handlar om byte av bromsvätska om du gör en sökning.