Bromsvätskebyte BMW S1000R - utan GS-911/motoscan

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har tänkt börja byta bromsvätska själv på min BMW S1000R 2015. Skaffade en vacuumpump som jag kopplar till tryckluften och har kollat diverse youtubeklipp samt BMW:s verkstadsmanual (programvara), men det är en sak som förbryllar mig.

Jag hade föreställt mig att man skulle behöva köra ABS-pumpen i verkstadsläge (via GS-911 eller Motoscan) för att få ut all bromsvätska, men BMW:s egen verkstadsmanual nämner ingenting om detta. Däremot utgår deras instruktion från att man använder vacuumpump (som jag hade tänkt göra).

I några av youtubeklippen använder de dock Motoscan eller GS-911 för att även köra ABS-pumpen. Har förstått det som att man vid normalt bromsvätskebyte egentligen inte skall behöva göra det, utan att det är tänkt för när har haft något fel på ABS-systemet. Samtidigt verkar vissa föredra det även i vanliga fall, gissningsvis för att få en extra säkerhet att man får ut all luft ur systemet. Men BMW:s egen verkstadsmanual nämner som sagt inget om att detta skall göras.

Är det någon av er som även brukar köra ABS-pumpen vid bromsvätskebyte eller har någon kunskap om ifall det kan vara någon fördel att göra det?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej!

Jag brukar inte göra det på de moderna BMW även om jag har en GS-911.

Däremot på det tidigare servosystemet (2001-2006) behövdes det för att få ut vätskan ur den mittre kretsen (trekretssystem). Det ännu äldre systemet hade två nipplar som skulle blödas på ABS-blocket under tanken.

Följ handboken. :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hej!

Jag brukar inte göra det på de moderna BMW även om jag har en GS-911.

Däremot på det tidigare servosystemet (2001-2006) behövdes det för att få ut vätskan ur den mittre kretsen (trekretssystem). Det ännu äldre systemet hade två nipplar som skulle blödas på ABS-blocket under tanken.

Följ handboken. :)
Tack för bra svar.

Ja, tyska grejer (och ingenjörer) brukar ju vara optimerade för att att köra "by the book".

Tänkte väl mest att det eventuellt även kunde vara en Buchhalter inblandad i BMW:s rekommendation och att när man inte behöver väga in kostnaden för verkstadstimmar kanske ändå skulle kunna finnas en fördel att motionera ABS-pumpen när man ändå håller på.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Läste nån gång att det viktigaste när man byter bromsvätska är att trycka in kolvarna i oket innan man börjar. Annars ligger den gamla vätskan kvar i just den del av systemet som blir varmast och riskerar att koka.
Hur många gör det?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Läste nån gång att det viktigaste när man byter bromsvätska är att trycka in kolvarna i oket innan man börjar. Annars ligger den gamla vätskan kvar i just den del av systemet som blir varmast och riskerar att koka.
Hur många gör det?
Just detta moment har BMW med i verkstadsmanualen, men om jag minns rätt är det bara för de främre oken. Bakre blir väl för bökigt eftersom man då även måste montera av bakhjulet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just detta moment har BMW med i verkstadsmanualen, men om jag minns rätt är det bara för de främre oken. Bakre blir väl för bökigt eftersom man då även måste montera av bakhjulet.

I de lägena kommer inte bakbromsen att vara det stora problemet. Mycket liten vätskevolym också.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Just detta moment har BMW med i verkstadsmanualen, men om jag minns rätt är det bara för de främre oken. Bakre blir väl för bökigt eftersom man då även måste montera av bakhjulet.
Njae..... jag har BMWs manual på skiva för 1200modellerna upp till 2007 (dvs ganska tidig) - där lyfter man av bakre ok o demonterar klossarna/trycker in kolvarna. Så på den tiden fanns det med.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har en kompis som bytte vätska på sin K1300. Det slutade med inga bromsar och hoj på släp 26 mil till Umeå... ;)
Men det var som sagt på en gammal ABS-hoj där det krävdes att man skulle köra ABS-pumpen för att få allting rätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en kompis som bytte vätska på sin K1300. Det slutade med inga bromsar och hoj på släp 26 mil till Umeå... ;)
Men det var som sagt på en gammal ABS-hoj där det krävdes att man skulle köra ABS-pumpen för att få allting rätt.

BMW-s servobromsar är väldigt speciella. De består av tre kretsar som kommunicerar via datorn och där servon bygger tryck för att fördela bromskraften dynamiskt mellan fram- och bakhjul. Komplicerat? Absolut, mittre kretsens vätska måste tex bytas genom att köra pumpen och den stora vätskevolymen innebär också att stora mängder vatten kan härbärgeras —> oxidering… (om man nu inte byter ofta).
Men har man tillgång till GS-911 och verkstadshandbok är det inte särskilt svårt om än lite tidsödande.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Den här gubben har en youtubekanal med mängder av servicetips för olika hojar. Tyckte det här klippet var bra. Där tar han upp just frågan om att köra ABS-pumpen. Han säger att han aldrig varit med om att det kommit ut några luftbubblor när han kört pumpen trots att han gjort det många gånger. Däremot brukar han ändå göra det vid varje bromsvätskebyte. Skälet till detta är att han på så sätt ser till att pumpen får arbeta minst en gång per år. Låter ju inte orimligt. Vet inte hur vanligt det är att BMW:s ABS-pumpar kärvar ihop, än mindre om det går att förebygga på detta sätt, men antar att det blir en dyr affär om/när det händer.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Annars kan man ju göra några ordentliga inbromsningar varje säsong…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läste nån gång att det viktigaste när man byter bromsvätska är att trycka in kolvarna i oket innan man börjar. Annars ligger den gamla vätskan kvar i just den del av systemet som blir varmast och riskerar att koka.
Hur många gör det?
Eftersom jag alltid tar isär och rengör bromsoken innan ny bromsvätska en gång per år, så EN här.
Och glider bromsokskolvarna lika lätt i bromsoken som på rengjorda bromsok borde vakumsugning dra in kolvarna i oken och tömma oken på gammal bromsvätska.
 
Last edited:
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top