mada
Medlem
Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
Med större skiva så har du bättre kylning så det är svårare att få bromsen att faida. Ju större skiva man har ju mindre kraft från oket behövs för att få stopp. så skillnaden på en orginal cross broms till en motard broms på 320mm med orginal ok är en stor skillnad.mada skrev:Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
mada skrev:Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
Gäller väl alla skivor. Även en 320 mm är väl gjord för att tåla normal användning, antar jag.[Danne] skrev:om du anväder en 320mm skivna och utsätter den för hög värme,så kommer skivan expandera ca 3-4mm i dia...dvs den blir skev som satan...
men om den e flytande,så förblir den fortfarande helt cirkulär,och inga vibrationer som följd..
mada skrev:Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
Basse skrev:Förstår inte hur bara större skiva skulle kunna ge märkbart bättre bromsverkan. Anläggningsytan från klossarna ändras ju inte alls och det är ju det i förhållande till trycket från kolvarna som ger bromsverkan. OK att dem fadear senare etc pga värmen har större yta att sprida sig men det har ju inget med bromsverkan att göra...?
Basse skrev:Förstår inte hur bara större skiva skulle kunna ge märkbart bättre bromsverkan. Anläggningsytan från klossarna ändras ju inte alls och det är ju det i förhållande till trycket från kolvarna som ger bromsverkan. OK att dem fadear senare etc pga värmen har större yta att sprida sig men det har ju inget med bromsverkan att göra...?
Pingis skrev:TM gör en motard med bromsskiva som fästs i fälgbanan, likt på Buells hoj.
Snyggt tycker jag men jag antar att det inte är särskillt billigt.
P.
Pingis skrev:Vacker hoj med duktiga komponenter !!
Snygg bild Magnus J. !!!
Tillhör du dem som brukar vispa runt nedanför Marin & Fritid ?
Har inte kört där själv eftersom jag är mitt i hojbyte
men jag var nere och tittade i lördags.
P.
Magnus J. skrev:Så ser TM:s fälgmonterade bromsskiva ut, helt klart tufft.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|