Brytstyrka/hållfasthet, standard m12 gängstång vs m10 bult 12.9

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håller på å fabricerar ett verktyg och undrar vilken av dessa som är klenast för
sidokrafter. Tex om jag försöker böja dem i ett skruvstäd
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det måste väl finnas olika gängstänger gissar jag. Men de jag fått fatt på hos lokala diversehandeln har varit blötjärn av värsta sort. kanske har jag haft otur.
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Det måste väl finnas olika gängstänger gissar jag. Men de jag fått fatt på hos lokala diversehandeln har varit blötjärn av värsta sort. kanske har jag haft otur.

Japp "standard" brukar väl vara 8.8. Men köper man på Ica så vet i tusan vad det kan vara. :D
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
men nu är det inte dragstyrka jag vill ha, utan undrar ang sidokraften
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Eller måste man gå upp till m16 på en 4.6 gängstång för att få styrkan som en m10 bult med tex 12.9, som är starkast
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag tror den med större diameter är bättre förutsatt att de båda har ungefär samma hållfasthetsklassning. Om man räknar böjmoment på balk och har cirkulärt tvärsnitt så är det radien upphöjt till 3, detta innebär ordentliga fördelar med större radie.

Tex. Om du har en rundstång med 10 mm samt en 12 mm material, så är 12 mm 1,7 gånger mer böjstyv förutsatt att det är samma material.
 
Last edited:

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Observera att de är olika grova m10 vs m12. Tror dessvärre att gängstången som
är aktuell bara har 4.6 i hållfasthetsklass.

Japp att m10 och m12 har olika diameter står helt klart. Eller hur menar du? Ok bara 4.6 då är 12.9 starkast åt vilket håll som helst. :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
tack alla för snabba svar. Lika bra att tala om vad det gäller. Har gjort en fjäderkompressor el vad man ska kalla den, för framgaffeln pga packboxbyte.

Har nu servat klart ett gaffelben, men "pinnarna" på verktyget böjde sig, när jag pressade ner/ihop fjädern. (m10 gängstång hållfasthet 4.6 tror jag den var) Så undrade om man ska satsa på tex långa insexbult m10, 12.9 eller köra m16 gängstång i bondstål 4.6
:huvet

Detta är verktyget jag försökt tillverka, men jag använde en stolpsko som jag sågade av armeringsjärnet på.
 

Bifogat

  • ForkSpringCompressor.jpg
    ForkSpringCompressor.jpg
    48 KB · Visningar: 315
  • Stolpsko_220x215_Pic_220x214.jpg
    Stolpsko_220x215_Pic_220x214.jpg
    6.4 KB · Visningar: 8,737
Last edited:

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Då ska vi se om konstruktionskunskaperna finns kvar


Om jag inte minns fel är skjuvhållfastheten ungefär 1/3 av skruvens brottgräns.

[400mpa * 3,14*6^2 / 9,82 = 4604Kg ] m12 4.6
[1200mpa * 3,14*5^2 / 9,82 = 9592 Kg ] m10 12.9

[400mpa * 3,14*x^2 / 9,82 = 9592Kg ] mX 4.6
X^2=74,81...
X= 8,64 mm (radie)
17,3mm


Sen en tredjedel av kraften.

Japp m10 12.9 är ungefär dubbelt så stark som m12 4.6.
Ska du ha skruv med 4.6 i hållfasthet, lika stark som m10 12.9. Då behöver du en skruv med en diameter på 17.3mm eller grövre.


Har båda skruvarna samma hållfasthet, så är det givetvis den grövsta; som har högst hållfasthet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Då ska vi se om konstruktionskunskaperna finns kvar


Om jag inte minns fel är skjuvhållfastheten ungefär 1/3 av skruvens brottgräns.

[400mpa * 3,14*6^2 / 9,82 = 4604Kg ] m12 4.6
[1200mpa * 3,14*5^2 / 9,82 = 9592 Kg ] m10 12.9

[400mpa * 3,14*x^2 / 9,82 = 9592Kg ] mX 4.6
X^2=74,81...
X= 8,64 mm (radie)
17,3mm


Sen en tredjedel av kraften.

Japp m10 12.9 är ungefär dubbelt så stark som m12 4.6.
Ska du ha skruv med 4.6 i hållfasthet, lika stark som m10 12.9. Då behöver du en skruv med en diameter på 17.3mm eller grövre.


Har båda skruvarna samma hållfasthet, så är det givetvis den grövsta; som har högst hållfasthet.

Tackar!
Har beställt 16 cm M10 insexbult 12.9 nu. Kul att se hur dessa håller. Kanske skulle beställt M12 det visar sig
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Skaplig skillnad det blev, Ingen risk att böja M10 12,9 i detta sammanhang. Kändes tom hur hårt stålet var när jag slipade till den lilla konan på toppen av bultarna.
 

Bifogat

  • Verktyg2.jpg
    Verktyg2.jpg
    219.1 KB · Visningar: 250
  • Verktyg1.jpg
    Verktyg1.jpg
    235 KB · Visningar: 333
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En m14x2 4.6 skruv rekomenderas att dras med 46Nm.
En m14x2 12.9 skruv rekomenderas att dras med 217Nm

Så ja, det är lite skillnad på hårdheten.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har besökt en riktig expertfirma i fredags. Skruvcenter i Götet. Det första jag såg var en herrans massa olika gängstänger. Alla olika i kvalitet :)

Allt finns. Bara man hittar rätt firma. Det dom inte har finns inte tror jag :yoparty ingen koppling till dem alls. Bara gillade att jag fann dem:tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Instämmer.

Ahlsell hjälpte mig med insexbultarna m10 160mm 12.9. De tog hem dem på en dag. Ordinarie Järnhandeln hade ingen lust att ta hem ett 50 pack, då jag endast skulle ha 2st.

Jag kände inte ens till att de fanns innan.
Inte världens snyggaste verktyg, men fungerande. (se ovanstående bild)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top