Bsa A10 -52 Vintage chopper

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Tanken är att försöka få till en klassisk "chopper" av en Bsa från 1952.
Utgångsobjektet är i relativt bra skick för sin ålder men det blir inte mycket av originalgrejerna som ska användas ändå.

Så här har jag tänkt i stora drag:
Ramen är delad vid det nedre främre motorfästet samt ovanför bakre centrumröret så jag slipper kapa av skiten ifall jag vill bulta tillbaka original ramen med plungerfjädringen.
19x3.50 bak, inget 300-bakdäck nonsens :)
21x2.15 fram
Original nav.
3-4" stretch och någonstans mellan 2-2.5" drop
Gaffeln kortas ca. 2"

Ramjiggen är bara halvfärdig och kvar på jobbet ännu så en bild på den kommer sen.

Utgångsobjektet:
DSC_0006.jpg
DSC_0017.jpg

Rensad:
DSC_0194.jpg

Någonting åt det här hållet tänker jag sikta på:
33tp2eh.jpg

Det kanske roar någon att läsa om iaf :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Asballt projekt, ska följas!:tummenupp

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Gööttt!
Mer folk i gammeljunkträsket:banana

(Fast hojen var nästan för fin för att choppa)

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Den ser otroligt mycket bättre ut på bild än i verkligheten vill jag lova. Men och andra sidan är den inte i flyttkartonger från början som din, så allt är ju relativt :)

Robnek

Proud member of Babados Racing
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Ducce Panigale 1199-12,Ducce 1098S-08 banräser, Ducati 900SSie-98, Husaberg 450FE-10, BMW1000RR SEC Räser, Yamaha R1M
Tok ballt stuk, helt rätt! Bild på min gamla panna!243541_10150278593865681_6367892_o.jpg :yoparty

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Detta kan ju bli hur bra som helst :tummenupp

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kanonprojekt blir sugen som fan att sätta ihop min BSA 500 från -36 men det blir en annan dag..

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Någonstans har jag ett jätteproblem med detta.:confused:
Men det ser ju så bra ut!:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någonstans har jag ett jätteproblem med detta.:confused:
Men det ser ju så bra ut!:tummenupp

Slakta fina originalhojar är ju alltid synd, men man får intala sig att TS talar sanning när han säger att den är väldigt mycket finare på bild än i verkligheten så blir samvetskvalen lite mildare :D Och det kan ju bli hur ballt som helst i slutändan och asfeta hojar är ju aldrig fel:banana

Tack för senast btw, det var trevligt :)

TS, händer det något med bygget? :)

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
En tidigare ägare har renoverat hojen för en massa år sedan. Men det är lacksläpp, taskigt maskerat, rostiga fälgar, fel delar, bl.a. trajasadel och A65 detaljer. Man hade helt klart kunnat skrapa ihop originaldelar och göra en originalrenovering, men det känns inte lika lockande. Dessutom så slipper jag sätta sågen i ramen utan jag tillverkar en egen hardtail + undre ramrören. Så ni behöver inte vara oroliga:) Jag är såld på gamla prylar och gillar verkligen originalhojar men nu ska här byggas något roligare.

Jag har dragit ihop jiggen och tagit hem den, men det fattas lite fästen som en kollega ska få karva ut i plasma-maskinen på jobbet.
DSC_0198.jpg
DSC_0201.jpg

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Kommer att bli riktigt cool. =)
Är så sugen på att göra hardtail på mitt bygge, men saknar tyvärr kunskap. :fyllisar

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
"slängde ihop en ramjigg":D

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fästen till styrstolpen och bakaxeln. Strax kan jag rigga upp ramen i jiggen :)

DSC_0202.jpg
DSC_0203.jpg
DSC_0207.jpg
DSC_0208.jpg

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Beställde en webbgaffel från ebay här för ett tag sen. Det är en nytilverkad kopia på en bsa m20 gaffel från indien. Övertygade mig själv att kvaliteten skulle vara godkänd efter några timmars slipande men fyfan så fel jag hade. Att man ens kan leverera sån här skit förvånar mig.

Rören från gaffeln löper i hylsor som sitter i kronorna där de är hårdlödda. Passformen är skrämmande dålig överallt. Det är porer från både gjutning och svetsning på i princip alla prylar och sen verkar dom ha slipat gaffeln med en hård slipskiva istället för typ en lamellskiva så det ser förjävligt ut. Inget utav hålen som är borrade är i centrum på anläggningsytorna så man får bända ihop/isär gaffeln när man monterar den.
Usch.
DSC_0005.jpg
DSC_0008.jpg
DSC_0009.jpg
DSC_0013.jpg
DSC_0011.jpg

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Har gjort klart en walk-in closet här runt jul, så det har väl inte hänt så mycket. Har blästrat ramen, svarvat konor och distanser så nu är ramen monterad i jiggen iaf. Det blir 4" stretch och 3" drop. Rör till ramen är beställda och kommer förhoppningsvis nästa vecka.
Sen tänkte jag ge mig på att använda julas rörbock. Vet att det förmodligen är dynga, men det kan vara värt att prova sandfylla och värma lite försiktigt innan jag lägger ut 8-9 papp på en bättre.
Men dynorna till rörbocken verkar det vara någe tjall på. 1" dynan är typ 34mm invändigt. 3/4" är 27mm så den får jag prova använda med en 1mm aluplåt runt. vi får se hur fan det går :)

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Stenhårt bygge...me like :tungan

Synd som fan med gaffeln...ända fördelen är väl att den ser "tidsenlig" ut :hihi
Ja..gubbarna i Indien levererar lite blandad kvalitet numera.
Dock tycker jag Kinerserna är riktigt på nu..betalar man liite extra få man faktiskt mycket bra kvalitet.
Hoppas du kan snygga till det värsta i alla fall.

Kämpa på :tummenupp

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade nog fan inte vågat använda en gaffel av sån kvalitet i trafik.. känns som nåt kan gå av när som helst.
Kanske går o använda som riktlinje att svetsa ihop en egen av, du lär göra ett tusen gånger bättre jobb än utsvultne Babu och hans alkade far Mohinder

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS