Bu och bä om bikeweek

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag kan säga som såhär, att jag personligen inte drabbades särskilt av det annorlunda upplägget i år.
Men för dem som behöver ha ett gäng mekaniker med sig upp blir det ganska svårt att få folk att ta ledigt för att vara en "extradag" på banan när man inte ens kör. Jag tycker också fastän det erbjöds träning hela veckan, att det var mer eller mindre skandal att man inte körde en heldagsträning på onsdagen, så att _alla_ fick chans att träna, istället kör man gatåkning hela onsdagen..
Dessutom saknades det tilläggsregler för SM, de norska tilläggsreglerna var för Norska mästerskapet, och de från KGA-motorförening för scandinavian open/nordiska, kan ju lugnt säga att det skapades lite huvudbry när man läste de norska och skulle betala 1500 i startavgift + 500 i transponderhyra..

Det jag blev "drabbad" av var att man la supporklasser före i tidsschemat på "norska", på något sätt tycker jag även publiken drabbades då man fick vänta i evigheter på att få se Watz köra snabbare än någon annan under hela helgen..

Kaos i depån var det också, med brist på eluttag, platsbrist och annat, men det löstes ändå ganska bra tyckte jag efterhand, vad som var kul var ju att det var så extremt mycket folk och ekipage.
Men, jag ser hellre att det var som förra året, Norska/SM ena helgen och SO/NM andra helgen, med debutantrace och endurance mitt i veckan. Tror att det blir en betydligt jämnare tillströmning av både publik och förare då, samt att det kanske inte blir en sådan förvirring i samordningen mellan klubbarna om vilka regler som gäller.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Bu (negativt va):
Upplägget, Gillade det gamla bättre med två racehelger och ett ERF i mitten.
För lite sömn (Kraftigt självförvållat men ändå)
Konstiga "straff" för olyckshändelser.
Alla missade race (missar mycket när man måste förbereda sig själv)
Alla missade öl (se ovan)
Jag kom inte ner till 12.5

Bä (bra prylar):
Watz är underbar att se....
Jäntecupens race med helgens ballaste varvning, Lis-Anne och Eva H kipper en stackare på var sin sida i utgången av depåböjen.
R1000 racets första 5 varv.
Allt forumfolk som var där och snackade skit och hejade.
Jag klota bara en gång ;)
 

SnOOkIE

Blad(e) Lus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bohuslän
Hoj
snyft!!
bu:
Att vi överhuvudtaget lämnade området för att åka till strand dagarna o betala 200kr inträde för å sen bara få köpa 33cl flaskor mellanöl för 48kr... o sen åka me världens suraste taxigöbbe!!

Bä:

Kul o få träffa forumfolk o köra lite bana dricka öl o mingla runt bland alla fajtande förare ;)
Och se MV bli för trött o somna i stolen :tummenupp

stort sett hade vi jäkligt kul så missarna försvinner i dimman!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bu:
Mina kläder kom bort. (eller hem...)
Röda faran stod på öronen i 125R-rejset.

Bä:
Allt annat.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Jättebu:
Att det började brinna i vårat depåtält. Jag kan lova att man inte mår bra när man får reda på att man varit inblandad i att riskera många människors liv. Visst, det var en olyckshändelse som många kan råka ut för, men det suger ruggigt hårt att vara orsak till det som hände.


Största bra:
Folket i Risbergs-bussen som kom så inåthelvete lägligt och lyckades släcka branden i tältet mer eller mindre i samma sekund som det började ta fart.

I övrigt:

Bä:
Underbart liv i depån hela veckan med massor av trevliga människor att prata med dygnet runt.
Jag tycker allt funkade bra i det stora hela, framför allt med tanke på att det är ett arr av engångskaraktär. Visst, man kan ju undra varför Mike drar på sig så inåthelvete med jobb...men det är ju hans val, förmodar jag.

Bu:
Stökiga licensträningar, för B-licens 4-takt, i veckan som var på gränsen till farliga pga stora tidsskillnader. Och jag tycker synd om många av de norska tjejerna som släpps ut mitt i ett hydre av tidsjagande rookies. Att då som ledare be Sara att ta ut tjejerna och visa spårval mitt i allt det, tycker jag inte var nån lysande idé.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bu:
- förares oförmåga att förstå flera sidor av ett problem. Visst var det mycket olyckligt att inte alla licensierade fick träna på onsdagen, MEN det finns fler sidor av det myntet som tex ekonomi, PR och trötta huvuden.
Det nya tidschemat var inte heller en höjdare, MEN vi hade EM i sidecar! Dessutom så var det nog i slutänden Veidec som skapade det nya schemat. Norrmännen kan inte köra sitt NM utan de bästa förarna närvarande och jag tror personligen att det var den stora anledningen till att det blev som det blev.

Bä:
- Möjligheten att öla med rejskompisar! :rock I lördags hade jag ont i nacken efter att Easy Living hetsat hela lördagen "Fram till räcket! Fram till räcket!" Så jag fick ju gå fram och rocka loss.... :rock
I'm getting to old for this shit!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ZoulFly skrev:


Bä:
Underbart liv i depån hela veckan med massor av trevliga människor att prata med dygnet runt.
Jag tycker allt funkade bra i det stora hela, framför allt med tanke på att det är ett arr av engångskaraktär. Visst, man kan ju undra varför Mike drar på sig så inåthelvete med jobb...men det är ju hans val, förmodar jag.



Jag tror mycket har att göra med pengar, och visst behövs pengarna, men man ska inte glömma bort att det är sm/nm/nm som anordnas och jag tycker man ska ge mer plats för racingen under bikeweek, även om gatåkarna betalade några kronor mer för sin bantid än vi gjorde.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Mattias skrev:
Bu:
Mina kläder kom bort. (eller hem...)
Röda faran stod på öronen i 125R-rejset.

Bä:
Allt annat.

Så du var där din gangster! Inte kom du fram och sa tjing heller. *mummel* Såg du när vi sniglade runt i R600 B-finalen?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du höll dig ju undan. Jag träffade på syster Astrid i alla fall. Jag såg er snigla i B-finalen. Jag såg Stiffy parkera i A-finalen också. Fuckot. :)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Jag tror mycket har att göra med pengar, och visst behövs pengarna, men man ska inte glömma bort att det är sm/nm/nm som anordnas och jag tycker man ska ge mer plats för racingen under bikeweek, även om gatåkarna betalade några kronor mer för sin bantid än vi gjorde.

Du menar att "de framtida rr-åkarna" inte borde få köra så mycket?

Det som talar FÖR Mikes val:
- PR för tillväxt. 200 icke licensierade på banan ger möjlighet för X antal nya aktiva. 200 licensierade på banan ger möjlighet för 0 antal nya aktiva.
- pengar....tror jag.

Det som talar MOT Mikes val:
-ingen friträning för de aktiva dagen innan tävling.

Hur borde han ha gjort då?
Jag vill ju helst att han skulle gett oss friträning för tävlande HELA onsdagen.
Förslag nummer två vore enligt mig att enbart tillåta A-förare på onsdagens träning. Fredagsträning är en lyx vi rookies fått sedan 2002 pga att vi blivit så små. För var fredagsträning enbart en våt dröm för rookies.
Som det blev nu så var jag ute och tränade istället för Rene Prang - lite skruvat.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bu :(

Köra 50 mil med mörkt visir i regn på kvällen (jag är korkad)

:tummenupp

Allt annat
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Du menar att "de framtida rr-åkarna" inte borde få köra så mycket?

Det som talar FÖR Mikes val:
- PR för tillväxt. 200 icke licensierade på banan ger möjlighet för X antal nya aktiva. 200 licensierade på banan ger möjlighet för 0 antal nya aktiva.
- pengar....tror jag.

Det som talar MOT Mikes val:
-ingen friträning för de aktiva dagen innan tävling.

Hur borde han ha gjort då?
Jag vill ju helst att han skulle gett oss friträning för tävlande HELA onsdagen.
Förslag nummer två vore enligt mig att enbart tillåta A-förare på onsdagens träning. Fredagsträning är en lyx vi rookies fått sedan 2002 pga att vi blivit så små. För var fredagsträning enbart en våt dröm för rookies.
Som det blev nu så var jag ute och tränade istället för Rene Prang - lite skruvat.

Nej, jag menar inte att de framtida rr-åkarna ska få åka mindre, tyckte det kändes utmärkt att dela tid åt dem som gick licenskursen. Men när 100 av 140 a-förare/fyrtakt inte fick någon "fredags"-träning tycker jag något är lite fel, det ska erbjudas 1 timmes fri/kvalträning innan ett SM/NM enligt reglerna, nu blev det ju precis en timme med kval och warm-up i SM/NM, annars hade Mike fått på moppo rejält.
Det erbjöds ju som sagt också träning under varje dag hela veckan, men det är var ju inte alla förare som hade möjlighet till det.
Tycker det mer och mer visar på att det behövs rena b-tävlingar.
Och ja, det är bra PR med bikeweek, fast helt ärligt så försvann de flesta "gatåkarna" under onsdagen/torsdagen, några gamla polare till mig från ronneby hängde iaf kvar och kollade på kvalet på torsdagen, sen åkte de hem.

Vad som var riktigt bra under bikeweek och just Norska Mästerskapen, var att juniorerna fick precis lika mycket bantid som oss andra, till dem delar jag nämligen gärna med mig bantid av, de innebär mer hopp för svensk RR, än den avhängda gammelgeneration jag tillhör som är den generation Mike satsar på.
Att det var 415-425 ekipage anmälda under helgen kan inte undgått arrangörerna, och så många kronor skulle man nog inte förlorat på att vika onsdagen åt träning för licensierade, förmodligen hade man inte förlorat PR för RR heller bland gatåkarna, det var ju som sagt c:a 200 personer som inte fick köra onsdagsträningen, 80 b-förare/fyrtakt 100 a-förare/fyrtakt och några tvåtaktsåkare som fick stå vid sidan av också.

Men, jag sågar som sagt inte arrangemanget med fotknölarna, det flöt som sagt relativt smärtfritt och det var trevligt att knalla runt i depån och mingla, men nästa år ser jag gärna ett bättre upplägg, då jag faktiskt ansett att Mike/SO ordnat superbt proffesionella arrangemang tidigare.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
[Jätte-on-topic:]

Någon som har koll på vad det var för fabrikat på den grillkorv som gick att köpa på WiLLy's i Karlskoga? Det var ju 81% kött ju! Smaskens! :slicka
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
abstruse skrev:
[Jätte-on-topic:]

Någon som har koll på vad det var för fabrikat på den grillkorv som gick att köpa på WiLLy's i Karlskoga? Det var ju 81% kött ju! Smaskens! :slicka
"viking" nåtting har jag för mig :tummenupp
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Chrille skrev:
Läsa innehållsförteckningar är gay!
:crash

På tal om gay så duschade Martin och Jalle alltid tillsammans. Tillika fjollade de ut till extra-duscharna då varmvattnet tog slut i de ordinarie. Inget råg i ryggen där inte... :D
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Bu

* Att hårnålen var helt j-la omöjlig att köra igenom utan att klota.
* Att min nya grymma lack blev totalskrapad överallt. :gråta



* Att de flesta människor i depån är så trevliga

Största bä

* Att jag kunde köra 2 pass i snabbaste gatgruppen på allmänåkningen och pipa om diverse R1'or, Gixxrar och annat skoj på yttern i de flesta kurvor.
:squid
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Bu:

*En vecka går alldeles för fort.
*Det finns uppenbarligen inga motorintresserade vegetarianer, eller så är det värmlänningarna det är fel på, eftersom matutbudet i restaurangerna för ett veggo som jag var lika med noll. Jag har levt på mos-, eller stripesbricka i en vecka.
*Ölen tog slut alldeles för fort, särskilt eftersom jag lyckades gömma sju öl för mig själv. De dök visserligen upp på söndagen, men då hade jag ju ingen större nytta av dem.
*Jag lyckades visserligen göra mig maximalt rolig och Gris-Nils var verkligen en stor konsertupplevelse, men de typiska coverbanden i öltältet skulle faktiskt kunnat bytas ut mot något lite rockigare. Fast det kanske bara är jag. Folk i allmänhet verkar inte ha något emot att höra Proud Mary, Sweet Home Alabama och House of the Rising Sun varje gång de går ut. Jag såg ingen annan utväg än att bugga med GSXR1100R (en upplevelse som gick utöver att vara spännande).
*Somna för tidigt och dregla på sig själv är inte rätt vad jag hade velat göra i en depå full med rr-killar

Bä:

Den här listan kan göras hur lång som helst.

*Folk som hjälper en hjälplös stackare överleva, med hjälp av filtar, sittplats, plats i kylskåp, plats för prylar i tältet, bistånd med grill (tjejtänd funkar bäst) m.m. Tack Chrille with sis, Åsa (you're the storm), fam. Andersson, Ali G och körsångaren från Gbg. Extra tack till the goofy Peter för sällskap i tältet som annars hade känts stort och ödsligt.
*Få autografer av rr-förare på intima ställen. (Bildbevis finns. Jag tänkte tjäna ihop lite utpressningspengar från de som inte vill att flickvännerna ska se :tummenupp)
*Se Gulgrustrajjas lillebror i läppglans, se annars så städade Xeno på fyllan göra saker hans mamma inte skulle gilla (eld verkade vara ett populärt tema under BikeWeek), samt att jag lyckades lura salongsberusade Camilo att sitta i mitt knä (inte många som skulle våga när de sett hur hysterisk jag blir runt killar som kör fort).
*Se folk man känner göra bra ifrån sig på banan. Vissa kom t.o.m. i mål! Det blev wobbel, avåkningar, torpederingar, lyckade håriga omkörningar och en arbetsam tid för den som sitter på läktaren och lever sig in. Det är verkligen obetalbart att få vara med om rr-ens alla sidor genom er, när man nu själv inte har råd att köra.
*Se Watz köra. Den mannen måste fått licens att slippa fysikens lagar.
*Höra allt skryt (här föregår No1 med gott exempel) och underbara kommentarer. Det finns hur många bra exempel som helst, men eftersom jag var ständigt berusad och förvirrad över att vara omringad av snygga killar som kan åka fort, så har jag glömt hälften. Tar ett exempel som ni alla dessutom kan lära er någonting av: "Om man bromsar 10 meter senare, kommer man 10 meter längre" (Citat av Gulgrustrajja som bromsade av i Trösen).
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Macho Woman skrev:
"Om man bromsar 10 meter senare, kommer man 10 meter längre" (Citat av Gulgrustrajja som bromsade av i Trösen).

Såvida det inte är lecakulor i sandfållan. Då sugs man fast redan efter sex meter ungefär.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top