Buell bra eller dåligt?

232divers

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
1997 Honda VTR 1000 Firestorm
Funderar på att byta till en Buell M2 cyclon från 98 som rullat 2800 mil
Motorn är renoverad omborrad o nya ventiler o styrningar då förra ägarn brände hål i kolven.

Har lite erfarenhet av dessa hojjar. Är det mycket o skruva? Är det en bra motor och låda? några kända fel man ska tänka på?
Uppskattar all hjälp jag får.

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, jag hade samma funderingar förra våren men slog till och köpte en M2 -98. Hade ingen koll på HD-motorer men mina kompisar sa att de fungerar bra så jag slog till. Den fungerar kanon. Det är en läcker hoj med mycket karaktär (ljud och vibrationer) och den är lätt och man sitter bra.
Jag har inte haft några problem, förutom oljeläckage vid rören till stötstängerna. Sjuk konstruktionsmiss... som fixades enkelt. Jo, bromsskivan fram var slut i infästningarna mellan skivan och navet. Slits upp pga vibrationerna. Det löstes med en ny skiva från ISR, som har dämpning inbyggd där.
För övrigt är väl HD-prylar ingen rymdteknologi, så vill du ha smarta och läckra lösningar ska du nog kolla på nåt annat...

Jag åker mest till och från jobbet nu och har kört runt 1000 mil och den fungerar kanonbra så jag kan bara säga, KÖP, om du gillar den. Buell är en lite udda hoj som många kollar lite extra på och det är ju också kul.

Lycka till, Anders

232divers

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Hej, jag hade samma funderingar förra våren men slog till och köpte en M2 -98. Hade ingen koll på HD-motorer men mina kompisar sa att de fungerar bra så jag slog till. Den fungerar kanon. Det är en läcker hoj med mycket karaktär (ljud och vibrationer) och den är lätt och man sitter bra.
Jag har inte haft några problem, förutom oljeläckage vid rören till stötstängerna. Sjuk konstruktionsmiss... som fixades enkelt. Jo, bromsskivan fram var slut i infästningarna mellan skivan och navet. Slits upp pga vibrationerna. Det löstes med en ny skiva från ISR, som har dämpning inbyggd där.
För övrigt är väl HD-prylar ingen rymdteknologi, så vill du ha smarta och läckra lösningar ska du nog kolla på nåt annat...

Jag åker mest till och från jobbet nu och har kört runt 1000 mil och den fungerar kanonbra så jag kan bara säga, KÖP, om du gillar den. Buell är en lite udda hoj som många kollar lite extra på och det är ju också kul.

Lycka till, Anders

Hur fixade du läckagen i stötstängerna?

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Har en bekant med en HD nightster.. samma läckage. hur löste du ditt?

Röret upp till toppen är vinklat lite från planet i blocket. Det blir alltså en liten springa på ena sidan, det är där konstruktionsmissen ligger. Där ligger en fyrkantig o-ring som tätar runt röret och kläms ner med klämman runt röret. (Nu pratar jag Sportstermotor, vet ej om det är lika på andra) :)

Problemet är att oringen och röret måste vara helt rena och torra från olja annars kan o-ringen glida in i springan som finns i underkanten av röret. I och med det kryper röret uppåt av trycket som o-ringen skapar i springan och så har du lite läckage.

Jag löste det enkelt utan att demontera något, förutom avgassystemet. Jag lyfte röret så mycket det gick och slipade ett par små spår nån millimeter från nederkanten på röret. Det gör att o-ringen får något att greppa i och förhindrar att den glider in under röret.

Original är röret helt slätt och det är väl också en konstruktionsmiss. Det borde vara en liten kant nertill som gör att o-ringen håller röret neråt...

När jag pratade med en verkstadschef på Probike sa han att det är så och att man måste vara noga med att det blir helt rent, annars läcker det.

Anders

232divers

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Röret upp till toppen är vinklat lite från planet i blocket. Det blir alltså en liten springa på ena sidan, det är där konstruktionsmissen ligger. Där ligger en fyrkantig o-ring som tätar runt röret och kläms ner med klämman runt röret. (Nu pratar jag Sportstermotor, vet ej om det är lika på andra) :)

Problemet är att oringen och röret måste vara helt rena och torra från olja annars kan o-ringen glida in i springan som finns i underkanten av röret. I och med det kryper röret uppåt av trycket som o-ringen skapar i springan och så har du lite läckage.

Jag löste det enkelt utan att demontera något, förutom avgassystemet. Jag lyfte röret så mycket det gick och slipade ett par små spår nån millimeter från nederkanten på röret. Det gör att o-ringen får något att greppa i och förhindrar att den glider in under röret.

Original är röret helt slätt och det är väl också en konstruktionsmiss. Det borde vara en liten kant nertill som gör att o-ringen håller röret neråt...

När jag pratade med en verkstadschef på Probike sa han att det är så och att man måste vara noga med att det blir helt rent, annars läcker det.

Anders

Lägg gärna upp bilder om du har på det. Vore kanon.

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
Har inga bilder på det. Blir inte så mycket bilder när man skruvar...

Men om man lossar på hållaren för o-ringen och lyfter på den förstår man direkt vad jag menar.

Visst är det lite bökigt men det är inga större problem att komma åt med en slip eller en fil. Viktigt är att man ser till att täcka över så att inga slipspån kan komma ner i hålet och skapa problem i motorn.

Anders

232divers

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Fick höra att förra ägarn hade lagt hojen o lyckats med o knäcka styret.
HUr stor är risken att ramen är sne?

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Retta-99
Men vaffan har du inte kjöppt nå sykkel än?? nu får du ju sätta lite fart så att du inte behöver ligga i diket o dreggla när jag är ute o övningskör "rettan"
Du skulle ju köpa en sukisuki?:confused:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Buell bra eller dåligt? -------------------------------------------------------------------------------- Funderar på att byta till en Buell M2 cyclon från 98 som rullat 2800 mil Motorn är renoverad omborrad o nya ventiler o styrningar då förra ägarn brände hål i kolven. Har lite erfarenhet av dessa hojjar. Är det mycket o skruva? Är det en bra motor och låda? några kända fel man ska tänka på? Uppskattar all hjälp jag får. ?[/QUOTE skrev:
Jag kan nog uppfattas som lite negativ här men du frågar ju......så.

Hur bra är en hoj som man måste totalrenovera efter 2800Mil? Inte bra.
Däremot så behöver inte det betyda att du inte ska köpa den. En hoj behöver inte vara bra för att man ska köpa den. Den kan vara skit men man kanske älskar den ändå.
Det är ju en annorlunda hoj så om du gillar den så köp. Ska du ha en hoj med den ultimata kvalitéten? Köp inte.

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
Retta-99
Jag kan nog uppfattas som lite negativ här men du frågar ju......så.

Hur bra är en hoj som man måste totalrenovera efter 2800Mil? Inte bra.
Däremot så behöver inte det betyda att du inte ska köpa den. En hoj behöver inte vara bra för att man ska köpa den. Den kan vara skit men man kanske älskar den ändå.
Det är ju en annorlunda hoj så om du gillar den så köp. Ska du ha en hoj med den ultimata kvalitéten? Köp inte.

Men Nelson han gillar ju att skruva så en "sykkel" med "amerikansk spjutspetsteknologi" skulle ju passa han perfekt! köra max 5 mån och skruva minst 7 :banana nae skämt åsido... köp NÅNTING snart så vi kan fara ut o åka!!!:gnissla.
Jag har ju fått mitt nya ställ nu...:yoparty

232divers

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
Men Nelson han gillar ju att skruva så en "sykkel" med "amerikansk spjutspetsteknologi" skulle ju passa han perfekt! köra max 5 mån och skruva minst 7 :banana nae skämt åsido... köp NÅNTING snart så vi kan fara ut o åka!!!:gnissla.
Jag har ju fått mitt nya ställ nu...:yoparty

Värst du tjattar. ska ju åka ner nästa fredag o hämta, det står mellan buellen eller honda vtr:n. du lär märka när jag kika förbi dig o bränner lite gummi...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring