Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
uscha.. mer lik en sporthoj.. antar där finns en naken version sen oså.. liite snyggare säkert
hävdar fortfarande att dom äldre e snyggare :)
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Nu finns det äntligen ett filmklipp på nya Buellen!!!!!
72 graders Rotax-byggd v-twin på 1125cc och 146hp!! 54,5" hjulbas och 5,6 gallons tank...
Plus dubbla ZTL-bromsar :yoparty

http://www.brightcove.com/title.jsp?title=1078606383&channel=711881422
Videolänken ligger nere nu tyvärr... Buell blev nog lite kinkiga :gnissla

Här finns lite bilder iaf: http://www.cycleworld.com/article.asp?section_id=3&article_id=398

Idag söndag så visas hojen på ett dealermöte i USA så snart bör all info+film finnas på Buell.com

/Björn

Äntligen en bulle med lite motor... körde själv en XB9R Firebolt 2003-2004
Sjukt rolig hoj men som sagt den saknade lite pulver!
Ska bli intressant att prova när den kommer ut:tummenupp
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Tycker den har vissa drag från 996an framifrån, som för övrigt har världens snyggaste front. Tror detta kommer bli nästa dröm :)
 

lil'Dan

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki
Jag tror dom gör ett misstag när dom går från HD till rotax motorer.
Jag köpte min bulle eftersom det i praktiken var en Harley, fast för mig som inte är nog gammal för att köra harley. än...


I USA där många köper den för att den är en sport-harley kan det bli svårt att sälja en rotax-Buell.
Hoppas att jag har fel, men jag tror det blir svårt att konkurrera med plastrakterna utan harleysnurran.

Jag skulle hellre sett en större harleymotor på 16-1700 kubik och 130hk i nuvarande chassie.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Jag tror dom gör ett misstag när dom går från HD till rotax motorer.
Jag köpte min bulle eftersom det i praktiken var en Harley, fast för mig som inte är nog gammal för att köra harley. än...


I USA där många köper den för att den är en sport-harley kan det bli svårt att sälja en rotax-Buell.
Hoppas att jag har fel, men jag tror det blir svårt att konkurrera med plastrakterna utan harleysnurran.

Jag skulle hellre sett en större harleymotor på 16-1700 kubik och 130hk i nuvarande chassie.

Insteämmer till fullo. Utan sportster motorn hade inte jag haft några Bueller.
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Wiseguy, bra försök men 'gör om, gör rätt'. R-Modellens front jag efterlyser. :tummenupp

lil'Dan, Björne666.
Jag tror detta är en seriös satsning på att få till en 'riktig' sporthoj. Utan att vara någon sorts expert så har jag svårt att se ett liknande vikt/hk-förhållande med en HD motor... Kanske har jag fel?

Om 1125R är lika rå och känslan av att vilja mörda saker infinner sig vid uppstart är jag jävligt sugen. (Klart pengarna som styr i slutänden men drömma kan man ;) )
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning


lil'Dan, Björne666.
Jag tror detta är en seriös satsning på att få till en 'riktig' sporthoj. Utan att vara någon sorts expert så har jag svårt att se ett liknande vikt/hk-förhållande med en HD motor... Kanske har jag fel?

QUOTE]

Ja, det är klart att det är. :) Men hade jag velat ha en sån hoj hade jag köpt en japan räser. Eller kanske en italienare. Men Buell kör jag för att den är en kompriss mellan en motor med skön karaktär och ett roligt chassi.:yoparty
Hellre då högre trimningsgrad på sportstermotorn! :kär
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Nyss hemkommen från Nashville och sett, klättrat, smekt 1125r:en kan jag inte säga annat än att den är FET!!! Det är en helt ny hoj!! Leverans i december om jag inte minns helt fel. Lyckades sno med mig lite kataloger så ni som bor i Stockholm kan titta in till Buell-Center och få en. Observera att jag har bara ett tio-tal!!
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
Va gulligt om du/ni hade skickat en katalog till skåne :D

Hur var körställningen, som en R?
Har du någon aning om var prisetlappen kommer att hamna i sverige?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror dom gör ett misstag när dom går från HD till rotax motorer.

Jag skulle hellre sett en större harleymotor på 16-1700 kubik och 130hk i nuvarande chassie.

Hela Buellkonceptet andas ju identitetskris.

Hey, vi bygger ett brutalt, lätt och smidigt chassie och stoppar i en amerikansk motor.
Vafan, det finns inga amerikanska motorer utom bojsänkena som sitter i kromsofforna, vi tar en sån och våldtrimmar den till vad andra sporthojar hade på 80talet...
Shit vad tung den blev...

Jag tror att det är rätt väg för Buell, och angående vad amerikanarna ska säga, accepterade dom V-roden som en Harley, då lär buell accepteras med en rotax motor också.

I värsta fall får dom väl klämma dit ett par taiwankromade plastbitar och lacka den som flaggan, för då kan man sälja vilken skit som helst där.

Näe, äntligen får Eric Buell uppfylla sin dröm om att bygga en sportig hoj, Go for it!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hela Buellkonceptet andas ju identitetskris.

Hey, vi bygger ett brutalt, lätt och smidigt chassie och stoppar i en amerikansk motor.
Vafan, det finns inga amerikanska motorer utom bojsänkena som sitter i kromsofforna, vi tar en sån och våldtrimmar den till vad andra sporthojar hade på 80talet...
Shit vad tung den blev...

Jag tror att det är rätt väg för Buell, och angående vad amerikanarna ska säga, accepterade dom V-roden som en Harley, då lär buell accepteras med en rotax motor också.

I värsta fall får dom väl klämma dit ett par taiwankromade plastbitar och lacka den som flaggan, för då kan man sälja vilken skit som helst där.

Näe, äntligen får Eric Buell uppfylla sin dröm om att bygga en sportig hoj, Go for it!

Håller inte riktigt med dig i allt. Buells cyklar har hittills varit till för användning på allmän väg, och där (säg 30-160 - min bulle är inte mycket till dragracer utan vältskydd...) har de all kraft som behövs. De är verkligen sportiga hojar - men enligt ett liknande koncept som amerikanska muskelbilar (med skillnaden att de svänger alldeles utmärkt, tack så mycket :D ).
Men självklart ligger Erics rötter i sporthojsvärlden, och det är ju grymt att han får lov att bygga något som troligen i verkligheten känns ännu bättre än specifikationsbladen.
Fortsätter han bygga hojar av samma kvalitet och enligt samma filosofi som XB-serien kommer jag att fortsätta köpa dem - oavsett om de är stötstångsbaserade eller har datorstyrda, elektromagnetiska ventiler.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller inte riktigt med dig i allt. Buells cyklar har hittills varit till för användning på allmän väg, och där (säg 30-160 - min bulle är inte mycket till dragracer utan vältskydd...) har de all kraft som behövs. De är verkligen sportiga hojar - men enligt ett liknande koncept som amerikanska muskelbilar (med skillnaden att de svänger alldeles utmärkt, tack så mycket :D ).
Men självklart ligger Erics rötter i sporthojsvärlden, och det är ju grymt att han får lov att bygga något som troligen i verkligheten känns ännu bättre än specifikationsbladen.
Fortsätter han bygga hojar av samma kvalitet och enligt samma filosofi som XB-serien kommer jag att fortsätta köpa dem - oavsett om de är stötstångsbaserade eller har datorstyrda, elektromagnetiska ventiler.

Den nya Bullen med Rotax gör allt vad dom gamla bullarna gör, fast bättre.
Kom på en enda sak som skulle vara bättre om dom fortsatte med HD motor?

I rest my case!

(bullshit som "själ" godtas icket)
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Den nya Bullen med Rotax gör allt vad dom gamla bullarna gör, fast bättre.
Kom på en enda sak som skulle vara bättre om dom fortsatte med HD motor?

I rest my case!

(bullshit som "själ" godtas icket)

Mer lättmekade motorer utan risk för kylvatten läckage :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top