Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Den nya Bullen med Rotax gör allt vad dom gamla bullarna gör, fast bättre.
Kom på en enda sak som skulle vara bättre om dom fortsatte med HD motor?

I rest my case!

(bullshit som "själ" godtas icket)

Kanske inte direkt bättre, men det är grymt vad de faktiskt lyckats göra med utgångspunkt i Sportstermotorn.

(Och säga vad man vill, men konceptet "själ" är själva orsaken för mig att äga en motorcykel (och för den delen varför jag gillar analoga syntar och datorer från 80-talet). Visst kan man hitta saker som funkar "bättre", både på papperet och i praktiken - men var finns nöjet? Jo: i att se att tillverkarna haft givna begränsningar och jobbat runt dem (eller ännu bättre: använt dem till sin fördel); och veta att man själv kan göra samma sak).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mer lättmekade motorer utan risk för kylvatten läckage :D

Jo, man försökte hålla liv i folkabubblan med det argumentet också...

Kanske inte direkt bättre, men det är grymt vad de faktiskt lyckats göra med utgångspunkt i Sportstermotorn.

Jo, dom har nått taket vad gäller sportsermotorn, där går det inte att trimma längre med bibehållen tillförlitlighet.

Ändå har den nya rotaxen 50 hästar mer, redan från början, ge dom ett par år på den motorn också så....

Jag gillar det faktum att dom har lämnat lite kylflänar kvar på rotax motorn, den ser ju IAF föråldrad ut...
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X

Jo, dom har nått taket vad gäller sportsermotorn, där går det inte att trimma längre med bibehållen tillförlitlighet.

Ändå har den nya rotaxen 50 hästar mer, redan från början, ge dom ett par år på den motorn också så....

Jag gillar det faktum att dom har lämnat lite kylflänar kvar på rotax motorn, den ser ju IAF föråldrad ut...

Det kanske går att trimma upp dem några procent till utan att tappa kvalitet, men tänk på att de har smiskat ut runt eller kanske lite drygt 90 bakhjulshästar (med racekit) ur en motor som fortfarande klarar sig neråt 0,5-0,6 liter per mil i förbrukning! Försök få den förbrukningen ut ur en motsvarande Hondamotor...

Jag välkomnar som sagt definitivt utvecklingen, men som någon annan redan sagt, är det sportstermotorn och dess "annorlundahet" som fick mig att köpa Buell i första taget. Är dock Rotaxen och dess framtida derivat lika stabil som stötstångsmotorn är jag inte den som tackar nej när det är dags för nästa hoj.

Edit:
Bara till info: Jag läste precis Buells egna siffror på bränsleåtgång för nya 1125R: ner mot 0,5 l/mil vid "lugn" körning och uppåt 0,8 liter per mil om man kör "inspirerat".
 
Last edited:

Buellpower

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Karlstad
Hoj
1998,Honda,CBR900.2010,Husaberg,390FE
Drive belt

Är det någon som vet om det går att få tag i en biligare drive belt än orginal här hemma i sverige till min Buell XB9S -03.:confused:
 

von Fuling

Återfallshojbytare
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Hemmavid
Hoj
Sporre
Hejhejhallå, sitter med hojfeber igen, fastnat för Buell=) har provkört en xb12r-07, och blev helt sjukt förtjust, hittat en xb9r-03, någon som kört båda motorstrl. som kan komma med en kommentar.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Är det någon som vet om det går att få tag i en biligare drive belt än orginal här hemma i sverige till min Buell XB9S -03.:confused:

Köpte en industribelt till min ´98 S1 av ett företag i Borlänge. Funkade hur bra som helst! 1 kugg kortare än original. Tror att företaget hette OEM någonting.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hejhejhallå, sitter med hojfeber igen, fastnat för Buell=) har provkört en xb12r-07, och blev helt sjukt förtjust, hittat en xb9r-03, någon som kört båda motorstrl. som kan komma med en kommentar.

Inte kört dem, men 9:an är mer varvvillig medan 12:an har högre moment. I praktiken bör det alltså vara så att båda är skitkul att köra men att 9:an kräver mer aktiv hantering av växlar.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Min XB12S ´05 tvekar till lite vid gaspådrag från tomgång. Precis där amerikanerna kallar off idle.

Någon som har en bra lösning på detta? Har race kitet, om det gör någon skillnad.
 

Velodrom

Nörd
Gick med
17 May 2007
Ort
Färgelanda
Hoj
Buell XB12X -2006.
Jag är lite lätt onykter på min första semesterdag. Så här kommer lite ostrukturerade tankar!

*Min suzuki tål inte att stå ute i två veckor utan att jag klappar om den. Jävla skitcykel! Slö är den också! (när den väl startar).

*Jag var hemma hos morsan i Dalarna och provkörde deras hojar. Africa Twin och Screaming Eagle, bägge -92. Hondan var gudalätt att köra!
1 mil på HD:n och det var samma domningar i händerna som efter en dag med Hiltin. Men ljudet och hela livsstilen är ändå något som väger upp det hela...
:)

*Mitt körkortssug minskar inte av att provköra riktiga hojar!

*Rotaxmotor på Buell? Jag som precis hittat Buell och kände att hela konceptet var framtaget åt mig allena. Och nu skall de popnita fast en motor som jag aldrig hört talas om... Skit samma, jag skall ha en -05 till -07 när jag väl fått klart med körkort och garage....

**AQsuited UTG - fold, limp, höja eller allin?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Min XB12S ´05 tvekar till lite vid gaspådrag från tomgång. Precis där amerikanerna kallar off idle.

Någon som har en bra lösning på detta? Har race kitet, om det gör någon skillnad.

Misstänker att den som monterade kittet kan ha missat/slarvat med att nollställa TPS:en. Min butt dyno säger nämligen att racekittet just gör att du blir av med de problem cyklarna har från fabrik med kass bränslematningstabell i botten av varvskalan.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Misstänker att den som monterade kittet kan ha missat/slarvat med att nollställa TPS:en. Min butt dyno säger nämligen att racekittet just gör att du blir av med de problem cyklarna har från fabrik med kass bränslematningstabell i botten av varvskalan.

Låter ju jättebra. Hur nollställer jag TPS'en?
 

madlim

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
HSTD
Hoj
Buell XB9S
Har lite problem med min bakbroms, någon som kan hjälpa?
Har kollat allt, det finns inga läckage, systemet är luftat,
inget är tätt, men ändå vill inte bakbromsen ta.
Står jag i lätt nedåtlutning så är det precis så cykeln står still
när jag maxar bromsen.

Det ända jag kan se som verkar konstigt är att backarna inte är
helt parallela med skivan, varje gång jag pressar ner bromsen
så ser man att oket vrider sig lite. Tacksam för hjälp...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har lite problem med min bakbroms, någon som kan hjälpa?
Har kollat allt, det finns inga läckage, systemet är luftat,
inget är tätt, men ändå vill inte bakbromsen ta.
Står jag i lätt nedåtlutning så är det precis så cykeln står still
när jag maxar bromsen.

Det ända jag kan se som verkar konstigt är att backarna inte är
helt parallela med skivan, varje gång jag pressar ner bromsen
så ser man att oket vrider sig lite. Tacksam för hjälp...

kolla så inget fastnat där, el att oket sitter fel. kanske en bromskloss som gått lite snett mm.. flytande ok med 2 flytningar. ena kanske kärvar ...
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Har lite problem med min bakbroms, någon som kan hjälpa?
Har kollat allt, det finns inga läckage, systemet är luftat,
inget är tätt, men ändå vill inte bakbromsen ta.
Står jag i lätt nedåtlutning så är det precis så cykeln står still
när jag maxar bromsen.

Det ända jag kan se som verkar konstigt är att backarna inte är
helt parallela med skivan, varje gång jag pressar ner bromsen
så ser man att oket vrider sig lite. Tacksam för hjälp...

Bakbromsen är lika usel som frambromsen är fantastisk... Det är original.

Kolla så att beläggen inte har glasat (hård blank yta). Byt i så fall.
 

madlim

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
HSTD
Hoj
Buell XB9S
kolla så inget fastnat där, el att oket sitter fel. kanske en bromskloss som gått lite snett mm.. flytande ok med 2 flytningar. ena kanske kärvar ...

Allt ser ok ut, förutom då att backarna inte löper helt paralellt med skivan.
Dom två bultarna som håller oket är också dom som styr,
kan dom på något sätt sitta snett? Det ser ut som, bakifrån sett, att
oket lutar ut lite åt vänster.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allt ser ok ut, förutom då att backarna inte löper helt paralellt med skivan.
Dom två bultarna som håller oket är också dom som styr,
kan dom på något sätt sitta snett? Det ser ut som, bakifrån sett, att
oket lutar ut lite åt vänster.


Du har inte glömt skivbromslåset i någon gång?
Smällen kan böja glidtapparna så att oket blir snett/inte flyter

Bara en tanke
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Allt ser ok ut, förutom då att backarna inte löper helt paralellt med skivan.
Dom två bultarna som håller oket är också dom som styr,
kan dom på något sätt sitta snett? Det ser ut som, bakifrån sett, att
oket lutar ut lite åt vänster.

tja.. om en av dom har nå skit i sig el likn så glider där ju inte lika bra o skiten går snett.
 

madlim

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
HSTD
Hoj
Buell XB9S
tja.. om en av dom har nå skit i sig el likn så glider där ju inte lika bra o skiten går snett.

Allt glider som det ska, bultarna är inte skeva eller nåt.
Nästa steg blir väl att lossa den "plåten" som oket sitter
fastskruvat i och se om det är något galet med den.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Allt glider som det ska, bultarna är inte skeva eller nåt.
Nästa steg blir väl att lossa den "plåten" som oket sitter
fastskruvat i och se om det är något galet med den.

hur många kolvar är de i oket då?
är där 4 st kan en kärva.
2 mittimot varandra förmodligen inte.
2 brevid varandra o ingen på andra sidan så kan oså en kärva så de bli nå likn.
 

madlim

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
HSTD
Hoj
Buell XB9S
hur många kolvar är de i oket då?
är där 4 st kan en kärva.
2 mittimot varandra förmodligen inte.
2 brevid varandra o ingen på andra sidan så kan oså en kärva så de bli nå likn.

1st sådan, modell stor. Har inte haft tid att skruva på några dagar nu,
har semester och dricker alldeles för mycket alkohol..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top