Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Nån som har koll på lamp husen som sitter org. bullen?

Tänkte koppa ihopp dom men är det inte olika lykt reflektorer i dom eller hur ligger det till? Nån som har erfarenhet?

samma gäller om det nån som satt på xcenon eller hid lampa på sitt bygge om ni fått det att funka med allt och framför allt om ni lyckats gömma undan balistrana.:yoparty

Stay cool

Har haft samma tanke. Skulle väldigt gärna ha båda lamporna till att lysa. Problemet är att reflektorerna är annorlunda formade. Kopplar man ihop så att båda lamporna lyser på halvljus så får alla man möter helljuset i ögonen...

Läste om en kille som kopplade halvljuset på parkeringsljuskretsen och på så sätt fick båda lamporna att lysa på helljus. Men det var ju inte riktigt det vi ville nu...
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Se sidan 43 +/- 1 i denna tråden för lamp info.


http://www.rhinowerx.com/fotos/details.php?image_id=2501 <-- hjälper nog också.

Jo kolla den tråden men ja som sagt innan så vill man ju inte fräsa runt med hel ljus även om det inte är världens drag i lampan.

Så frågan är hur gör man då? för i bil lamper sitter det ju två reflektorer beronde på om det är hel eller halvljus just för olika reflektorer = olika ljusbilder.

Så tillbaka till frågan om det är nån som fräser runt med heljus hela dagen eller om ni gjort det på nått annorlunda sätt?

http://www.rhinowerx.com/fotos/details.php?image_id=3017

killen har ju mountat en hid här på bilden ju ;-) vilken tur då. frågan är om han köpte annan reflektor eller om han körde på org. vet ju dock att det är reflektorn som gör skillnaden och inte bara lampan. Ja får spana lite verkar inte vara nån här inne som har Hid på ialla fall.

/M
 
Last edited:

Christian83

1+1=3
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld
Okey, jag e rätt nöjd över fälgarna iaf, som du sa så blir det lite mera personlig, inte för att det vimmlar av gula bueller i stockholm men den känns ju igen lite lättare, kanske både på gott och ont.


tyckte väll att jag kände igen hojen det är nämligen mina gammla fäljar på din bulle !
vi bytte fälgar för några veckor sedan tyckte det var tråkigt att nästan all xb 12 or har gula fälgar så min hoj har silver fälgar nu blev fett,

o din hoj gjorde sig riktigt bra med guld hjul o alla xb9 or har silver fälgar orginal så det gör din hoj lite mer personlig
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
fan man e ganska deppig nu, vv håller på o krånglar, fick inte det lånet jag ville ha från banken så jag vet inte hur jag ska köpa hojjen, och har inte ens nåt att mecka med varken bil, cross eller buell :( allt känns så långt bort o allt bara känns ruttet.:tummenner
haft det så här ruttet hela livet, vissa är inte född rika. säger inte det är rätt att gå kriminella vägar......men i nu läget önskar man att man var lika dum som kriminiella o löste det på egen väg.:huvet

drömt om denna jäkla buellen sen jag var 16år och såg den hos polaren.
Men fan den som ger sig, även om jag får käka knäckebröd o dricka vatten fram till nästa sommar för att få denna buell så är det fan värt.

Jag vet hur det är! Samma för mig bara att jag hade tur denna gången.
Hade igentligen inte den bästa ekonomin för att skaffa hoj men hade en snäll bank och hade inge anm. när jag kollade om jag fick lån så jag hade flyt..

Fick lösa mitt gamla lån som hade jag kvar sen jag startade ett företag som gick i konkan efter ett år... fick lösa det lånet med det nya lånet så nu har jag 134 000 i lån inkl hojen... heh, skitkul men fan värt det! Dessutom höll ja på o bli av med hojen när skattemyndigheten vill ha ut 30 000. men på nåt vis lyckades jag smörja för tjejen fast jag inte riktigt ansträngde mig... så hon gjorde så jag fick behålla hojen men dom drar istället innan jag får lönen så nu vet jag inte om jag har råd o betala försäkring och amortering till banken istället...men d visar sig väl... heh, sicket jävla meck.

Hoppas du får till det mannen!

En del får slita hela jävla livet för o få en enda liten sak man vill ha, en del får det kastat efter sig.. så jävla orättvist.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Tack! Kunde inte fått ett bättre svar! Har provkört en xb12ss och tyckte den va riktigt grym. Kan mycket väl tänka mig en sådan till nästa säsong! När kom den modellen? (vill ju hamna så långt under hundratusingen som möjligt). Det enda jag inte riktigt gillar är frontkåpan men det går väl alltid att ordna till.

tänk inte bara på att komma billigt undan, för på vissa årsmodeller har dom ändrat mer och på en del andra mindre... tror t ex d är annan växellåda på 06/07... tror att det på dom 2 årsmodellerna som det e minst skillnad e nog 05/06... många saker går ju på garantin om det finns nån kvar och om det är rätt grej som går sönder.
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Oljeläcka!

Katastrof!

Jag har fått oljelecka på min buell efter 160mila servicen (pöl som en femkrona).
Ringde till Mothers där servicen är gjord och där svarade en trevig herre som sa kom bara in fort som fan så fixar vi till det och kollar.
Problematiken är bara den jag är helt nollad när det gäller meka eftersom jag inte haft en buell förut & jag bor 15mil från Gbg närmaste hd butik är i jönköping där jag har tio mil till.

Så nu tänkte jag att jag lägger ut en bild här för att få några tips vad som kan läcka. E det någon mekare som vet vad man lossar på under servicen?!
Iså fall kanske jag vågar mig på att dra åt dessa skruvar/muttrar, det borde ju till och med jag klara:D ! Man ser ju var det läcker enligt bilden, men mer specifikt så läcker det enligt vad jag kan gissa mig till från ett litet silver rör som går in i motorn under kröken.

oljeleckagebuellxb12ssgd3.jpg

Shot at 2007-08-06 (står oljeläckage under hojen)
Nu går inte hojen en meter till förens detta är fixat :huvet och solen kom i går!
Så snälla hjälp... tänk på att killen vill ut och åka och spana på tjejer så det är ju för en god sak.:tummenupp

Gärna ett ordentligt svar istället för ett snabbet men gärna båda:rock
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Katastrof!

Jag har fått oljelecka på min buell efter 160mila servicen (pöl som en femkrona).
Ringde till Mothers där servicen är gjord och där svarade en trevig herre som sa kom bara in fort som fan så fixar vi till det och kollar.
Problematiken är bara den jag är helt nollad när det gäller meka eftersom jag inte haft en buell förut & jag bor 15mil från Gbg närmaste hd butik är i jönköping där jag har tio mil till.

Så nu tänkte jag att jag lägger ut en bild här för att få några tips vad som kan läcka. E det någon mekare som vet vad man lossar på under servicen?!
Iså fall kanske jag vågar mig på att dra åt dessa skruvar/muttrar, det borde ju till och med jag klara:D ! Man ser ju var det läcker enligt bilden, men mer specifikt så läcker det enligt vad jag kan gissa mig till från ett litet silver rör som går in i motorn under kröken.

oljeleckagebuellxb12ssgd3.jpg

Shot at 2007-08-06 (står oljeläckage under hojen)
Nu går inte hojen en meter till förens detta är fixat :huvet och solen kom i går!
Så snälla hjälp... tänk på att killen vill ut och åka och spana på tjejer så det är ju för en god sak.:tummenupp

Gärna ett ordentligt svar istället för ett snabbet men gärna båda:rock

Ja men fräs över dit då ;-) så länge du har olja i motorn så är det ju inga problem kan vara så att om man byter olje märke så kan det börja läcka men eftersom du inte bytt den så ja då vet du ju inte vad som är strulet. Men bara du har olja i motorn och kanske stannar några ggr under vägen för att kolla olje stickan om du ska åka 10 mil. Solen skiner ju faktist så det är bara att ge dig ut, med en liten backup olje flaska ;-)
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Ja men fräs över dit då ;-) så länge du har olja i motorn så är det ju inga problem kan vara så att om man byter olje märke så kan det börja läcka men eftersom du inte bytt den så ja då vet du ju inte vad som är strulet. Men bara du har olja i motorn och kanske stannar några ggr under vägen för att kolla olje stickan om du ska åka 10 mil. Solen skiner ju faktist så det är bara att ge dig ut, med en liten backup olje flaska ;-)

tyvärr är det så jäkligt att jag inte har någon olja att tillgå och stickan är under min nu nere på add sista jag kollade in pölen under hojen :mad:
Måste ta mig till jönköping (10mil) eller gbg (15mil) för att handla olja ... våran lokala mc affär hade inte någon hd org. olja. :confused:
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S

Under magspoilern på höger sida sitter ju oljefiltret. Kan det vara så att de sölade lite när de bytte filter, så att oljan som runnit ut egentligen har legat i spoilern? Vid första servicen gör ju verkstan inte så stora ingrepp, det är ju byte av oljor och lite så'nt.

Vad gäller oljan så behöver du inte köra på HD:s egna olja. Dieselmotorcertifierad olja med viskositeten 10W40 eller 20W50 funkar också bra (allt enligt instruktionsboken). Välj bara en med bra kvalitet (d.v.s. inte en från Ö&B), själv skulle jag inte tveka att använda en från Statoil eller Shell t.ex.

Anledningen till tugget om just HD-olja är snarare för att HD inte tycker de tjänar tillräckligt med pengar på t-shirts, kepsar, boots och kromat tillbehörstingeltangel.
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Under magspoilern på höger sida sitter ju oljefiltret. Kan det vara så att de sölade lite när de bytte filter, så att oljan som runnit ut egentligen har legat i spoilern? Vid första servicen gör ju verkstan inte så stora ingrepp, det är ju byte av oljor och lite så'nt.

Vad gäller oljan så behöver du inte köra på HD:s egna olja. Dieselmotorcertifierad olja med viskositeten 10W40 eller 20W50 funkar också bra (allt enligt instruktionsboken). Välj bara en med bra kvalitet (d.v.s. inte en från Ö&B), själv skulle jag inte tveka att använda en från Statoil eller Shell t.ex.

Anledningen till tugget om just HD-olja är snarare för att HD inte tycker de tjänar tillräckligt med pengar på t-shirts, kepsar, boots och kromat tillbehörstingeltangel.

Jag skall genast kolla detta i eftermiddag när jag slutat jobbet! För åka vill man ju mer än gärna! Hoppas bara inte jag har två liter olja i magspojler då:gnissla

Beträffande oljan så är ju tipset mycket informativt om man inte har någon olja att tillgå som i mitt fall. Men jag har lyckats få tre liter olja med hjälp av min arbetskamrat som bor i Jönköping så nu e jag lugn igen, var ju tvungen att fixa detta fort. Kan ju inte vara utan hoj, går bara inte!!! Vissa knarkar - jag kör hoj det är min drog:yoparty

Jag lägger gärna 100 kr extra på oljan så jag vet att allt är hundraprocent när jag har en båge för mer än 100000:- då känns inte hundringen så viktig och den pizzan och ölen jag skulle ätit får jag helt enkelt hoppa över och det kan den runda gubben gott klara sig utan:D Så nu klarar sig HD ett tag till :tungan
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jag skall genast kolla detta i eftermiddag när jag slutat jobbet! För åka vill man ju mer än gärna! Hoppas bara inte jag har två liter olja i magspojler då:gnissla

Beträffande oljan så är ju tipset mycket informativt om man inte har någon olja att tillgå som i mitt fall. Men jag har lyckats få tre liter olja med hjälp av min arbetskamrat som bor i Jönköping så nu e jag lugn igen, var ju tvungen att fixa detta fort. Kan ju inte vara utan hoj, går bara inte!!! Vissa knarkar - jag kör hoj det är min drog:yoparty

Jag lägger gärna 100 kr extra på oljan så jag vet att allt är hundraprocent när jag har en båge för mer än 100000:- då känns inte hundringen så viktig och den pizzan och ölen jag skulle ätit får jag helt enkelt hoppa över och det kan den runda gubben gott klara sig utan:D Så nu klarar sig HD ett tag till :tungan

Jag är inte ens säker på att en kvalitetsolja av annat märke HD är billligare, men som sagt lite lättare att få tag på. Jag har själv köpt "Skrikande Måsen", men jag jobbar i E-tuna och sitter 5 min bilfärd från Robban's Speedshop, så jag har det enkelt.

Onödigt vetande; HD tillverkar naturligtvis inte sin egen olja utan det gör Sunoco.
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Jag är inte ens säker på att en kvalitetsolja av annat märke HD är billligare, men som sagt lite lättare att få tag på. Jag har själv köpt "Skrikande Måsen", men jag jobbar i E-tuna och sitter 5 min bilfärd från Robban's Speedshop, så jag har det enkelt.

Onödigt vetande; HD tillverkar naturligtvis inte sin egen olja utan det gör Sunoco.

Man skall ju inte behöva fylla på olja så någon har gått jävligt snett på min service tyvärr. Men jag är av naturen förlåtande, så länge inte bågen går paj för då jävlar!
Men nu har jag massa olja i reserv tills jag kommer till gbg får jag väll åka runt med en extra liter så jag kan fylla på vid behov :D

Samlar på onödigtvetande så :tummenupp för infon hehe...

Vi ses snart på vägen för nu skall gubben ut!:)
 

Dark_Messenger

Guest
... våran lokala mc affär hade inte någon hd org. olja. :confused:

:rofl
Det är en HD, du kan köra den på råolja om det är så.. :hihi

Skämt åsido. Du behöver inte ha HD-originalolja i. Ta vilken likvärdig som helst. Ju billigare desto bättre. Se till att ta en helsyntet bara. Jag körde dock alltid på HD-original när jag hade bullen för servicarnas skull...

Allvarligt, oljor är bland det mest övervärderade som finns. Ofta är det samma skit i olika förpackningar bara. Dvs du blir blåst om du köper super-mega-race-hightech-olja för 400kr l..

I psyket känns det bättre, men du blir likförbannat blåst. :D
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Var o kollade på en XB12Ss igår och måste medge att jag är jävligt sugen!
Hur är serivce intervallerna på dessa?
Några problem som brukar dyka upp?

Tacksam för svar :tummenupp
 

Unitedcolors

Upptäcksåkare.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Anderstorp, Småland.
Hoj
Buell XB12Ss -06 & Husaberg Fe650s - Black edition -02
Var o kollade på en XB12Ss igår och måste medge att jag är jävligt sugen!
Hur är serivce intervallerna på dessa?
Några problem som brukar dyka upp?

Tacksam för svar :tummenupp


Jo då den är skit fin men det blåser lite om du åker långt vilket jag brukar göra min 10 mil i regel och då blåser det duktigt i 160km/h .... har jag hört :D

Jag har ju satt ut min för jag vill ha en R modell då denna har kåpa fram.
Annars är jag mer än nöjd med bågen som sådan den e sjukt sjön att köra inte som japsarna iall fall!:tummenupp Men har du tänkt att stunta är denna inte någon att rekomendera för nybörjare min båge håller sig på backen och där stannar den :)

Första servicen är vid 160mil nästa vid 800mil och så fortsätter det så med 800mila intervaller. Servicen kostar mellan 2300 och ända upp till 3000 gissningsvis.

Jag skall till gbg på fredag föresen skall ut till Hönö och segla med några kompisar och tar givet bågen, så om du vill kan du ju höra av dig skall försöka kolla här tills fredagen.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hämtade hojen från Robban's ikväll efter att de justerat TFI:n och kört hojen i dynojeten.

Summa summarum: 90 hk och 100 Nm, vilket väl kan anses som rätt normalt. Det som eventuellt kunde bidra till en lite för låg siffra var temperaturen och luftfuktigheten inne hos dynojeten; nästan 30˚C och 44% luftfuktighet. Tydligen var det nå't i luftkonditioneringen som inte hängde med idag. Men jag misstänker att det inte är några enorma skillnader vi snackar om.

Positivt var också att jag upplever gassvaret ännu bättre efter justeringen (kan ju vara sykkelågiskt också), samt att den går bättre runt 2 500-3 000 varv. Innan upplevde jag att hojen gick lite oroligt och ryckigt just där.

<- Svart på vitt, eller snarare blått på vitt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top