Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Bulle9

menvafaaaaaaaa...
Gick med
15 Aug 2007
Ort
I en röd stuga med vita Knut
Hoj
Buell XB9R race-kit med Wileyco-buller (låter knasmycket) och en krokig CBR1000F samt en 4-vxl röd REX
Ok, så 7400 nu då alltså? Jag var mest nyfiken på hur mycket de nya (-03 och upp) Sportster/Buellmotorerna varvar. Tidigare modeller sades ju klara 7000 med originalveven, över det var lite riskabelt, iaf i dagligt bruk på gatan sas.

/J

Min xb9r -03 stoppar inte vid 7500 iaf... ingen av tidigare ägare uppger ha ändrat något, å inte ville jag kräma ur mer just då heller eftersom det blir rött vid 7500 å mätaren visade 220km/h:yoparty

Trim,luft&buller sattes iofs på av mc-shoppen så det skulle vara om dom pimpade upp värdena på den.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min xb9r -03 stoppar inte vid 7500 iaf... ingen av tidigare ägare uppger ha ändrat något, å inte ville jag kräma ur mer just då heller eftersom det blir rött vid 7500 å mätaren visade 220km/h:yoparty

Trim,luft&buller sattes iofs på av mc-shoppen så det skulle vara om dom pimpade upp värdena på den.

Ok, jag XB9:an är ju kortslagigare än både XB12 samt den äldre typen av sportstermotorer där både 1200 och 883 hade samma sal på 3 13/16". Så XB9-motorn borde ju orka med lite mer än XB12?
Min S&S 1640-sportstermotor från 2007 har 4" i slag och ska tydligen tåla 8500rpm, men det vill jag inte prova :gnissla
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Helicoli inte så bra?!?!?!?! Det är för fan Guds gåva till mänskligheten! Sen är det iofs inte så bra i tunnt gods, som jag skrev ovan...

Inte så BARA skrev jag... han menade att det var lurt att göra själv.. sen om han sa det för att få lite jobb vet jag inte... HAR NÅGON HÄR INNE GJORT DET SJÄLV?? :confused:

Det är inte svårt, men det kräver en särskild gängtapp och ett monteringsverktyg.

Ok, jag XB9:an är ju kortslagigare än både XB12 samt den äldre typen av sportstermotorer där både 1200 och 883 hade samma sal på 3 13/16". Så XB9-motorn borde ju orka med lite mer än XB12?
Min S&S 1640-sportstermotor från 2007 har 4" i slag och ska tydligen tåla 8500rpm, men det vill jag inte prova :gnissla

Som sagt, XB9 har högre varvstopp än 12'an original.

Såg en stor Merch motor i USA som dom varvade till drygt 10.000 rpm... Ruggigt!!! :galen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm


Som sagt, XB9 har högre varvstopp än 12'an original.

Såg en stor Merch motor i USA som dom varvade till drygt 10.000 rpm... Ruggigt!!! :galen
Det vore kul att handla ett sånt där cylinderkit och bygga en kortslagig 1250cc av en XB9:a. Det borde bli en rapp bulle.

Ja Merch är maffiga maskiner! En kompis bygger på en hoj med en 124" Merch :näsblod

/J
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Buell 2008

Åkte till Barkarby i förmiddags med förhoppning att studera samt provköra de nya 2008 modellerna, men tji fick jag för någon Buell gick inte att hitta ..

Är det någon som haft privilegiet att kika på eller till och med provkört 1125 R ännu?

XB 12R finns varken i katalog eller prislistan så den verkar vara historia för Sveriges del.

:felämne testade en Night Rod Special (då jag ändå var där) vilket också är en riktig bushoj :D
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
På väg att köpa en XB9S -03 med runt 1400 mil på mätaren .. :)

Vad ska man titta på förutom packboxar och stöd? :confused:
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Buell xb12s effekt??

Tjenare. Är riktigt riktigt sugen på en Buell xb12s -06/07.
Buellen är ju rätt outstanding vad det gäller ljud, attityd och utsseende, dock är jag lite nojig över att den ska vara slö....läst att den får en del kritik för det...
Hur är den i jämförelse med andra hojar???? Exempel speedtriple, fz1 och superduke
Jag kör idag z750 -06 och vill inte ha en slöare hoj :gnissla
(25 mil till närmaste provkörning...) Mvh
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Tjenare. Är riktigt riktigt sugen på en Buell xb12s -06/07.
Buellen är ju rätt outstanding vad det gäller ljud, attityd och utsseende, dock är jag lite nojig över att den ska vara slö....läst att den får en del kritik för det...
Hur är den i jämförelse med andra hojar???? Exempel speedtriple, fz1 och superduke
Jag kör idag z750 -06 och vill inte ha en slöare hoj :gnissla
(25 mil till närmaste provkörning...) Mvh

En polare hade en speedtriple samtidigt som jag hade en Buell S1. Upplevde inte speedtriplen som vassare.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Tjenare. Är riktigt riktigt sugen på en Buell xb12s -06/07.
Buellen är ju rätt outstanding vad det gäller ljud, attityd och utsseende, dock är jag lite nojig över att den ska vara slö....läst att den får en del kritik för det...
Hur är den i jämförelse med andra hojar???? Exempel speedtriple, fz1 och superduke
Jag kör idag z750 -06 och vill inte ha en slöare hoj :gnissla
(25 mil till närmaste provkörning...) Mvh

Vill du åka i 200+ är nog inte Buell rätta hojen för dig men om du söker körglädje i en streetfighter samt älskar kurviga partier med allt vad det innebär så skulle jag rekommendera att du tar den där provturen även om du måste åka 25 mil.

För min del är jag helt såld efter att ha åkt en del på en XB12X i sommar och har nu skaffat en XB9S och laddar för 2008 :D
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Det har regnat mycket på sista tiden...
DSC00421a.jpg

DSC00395a.jpg

DSC00418a.jpg
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Hmm .... såå mycket har det inte regnat .. så jag misstänker att du har nog meckat bort en och annan soltimme också med tanke på resultatet :tummenupp
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
Nu så har jag äntligen fått råd med drömhojen... Körde tidigare Honda CBR 600, men nu har jag lyckats komma över en vacker och välskött XB9S.
 

Bifogat

  • hoj1jpg.jpg
    hoj1jpg.jpg
    97.2 KB · Visningar: 113
  • hoj2jpg.jpg
    hoj2jpg.jpg
    108.2 KB · Visningar: 109

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Jag hämtade en Buell XB12R i svart och guld för 2 veckor sedan :) är kanonnöjd. Dock kanske inte världens snabbaste hoj, men ljudet med buller och luftkitet är riktigt skönt. Precis en sådan hoj jag ville ha så man håller sig på rätt sträck om 200 km/h.

Tar ett litet tag att vänja sig då axelavståndet är riktigt kort, men lättsvängd är den alla ggr.
 

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Har haft min bulle i typ 1 månad nu, är helnöjd. Har klämt ur över 120 mil ur den o njutit varje meter.
Men har man bytt luft o buller är öronproppar att rekomendera.

Nån annan som upplever mycke konstiga ljud fårn motor när man puttrar runt 3-4k varv på ettan o när man motorbromsar?
Buellfolk sa till mig att det låter lite om dom här motorerna :tungan
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Har haft min bulle i typ 1 månad nu, är helnöjd. Har klämt ur över 120 mil ur den o njutit varje meter.
Men har man bytt luft o buller är öronproppar att rekomendera.

Nån annan som upplever mycke konstiga ljud fårn motor när man puttrar runt 3-4k varv på ettan o när man motorbromsar?
Buellfolk sa till mig att det låter lite om dom här motorerna :tungan

Aha .. det är du som har den hojen :tummenupp

Nära att jag köpte den men men, den försvann och jag hittade en XB9S :kär

När det gäller "konstiga" ljud så förekommer de på Buell men om det inte har karaktär av mekaniskt oljud så är det i regel ingen orsak till oro.

Bara att gratulera :tummenupp
 
Last edited:

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Aha .. det är du som har den hojen :tummenupp

Nära att jag köpte den men men, den försvann och jag hittade en XB9S :kär

När det gäller "konstiga" ljud så förekommer de på Buell men om det inte har karaktär av mekaniskt oljud så är det i regel ingen orsak till oro.



Bara att gratulera :tummenupp

Jo ja va o kolla på den när dom ville h 90k för den, stod o vela lite.
Sen när ja skulle visa en polare vilken hoj ja tittat på var priset helt plötsligt 65k så då slog ja till direkt ^^. kan man lägga ner massa pengar på o göra den personligt oxo :D



Fin xb9s btw :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top