Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning

Ok, ja det är ju bara att prova. Det brukar vara när man går upp till 10.5:1 i komp som det blir lite större krav på ventilationen.

Men det är ju bara att prova, jag tror att det kommer att drälla ned filtret om du gillar att gasa. Men det är ju bara min gissning. ;)

/J

Tryckte på rätt duktigt på väg hem från Eskil räjset i går. :yoparty Fan vilken fin luft! Massor av syre, så skulle det vara jämt... Inga problem med oljespridning till filtret. Tror som sagt att dom fått till det på XB'n. Första gången jag har en HD motor som inte trycker ur sej olja. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tryckte på rätt duktigt på väg hem från Eskil räjset i går. :yoparty Fan vilken fin luft! Massor av syre, så skulle det vara jämt... Inga problem med oljespridning till filtret. Tror som sagt att dom fått till det på XB'n. Första gången jag har en HD motor som inte trycker ur sej olja. :)

Grattis! Ja det kanske är en annan konstruktion på oljeavskiljningen på sportster/buell från -03 och upp!
Jag har den vanliga konstruktionen med paraplyventilerna på min S&S.
I min burk brukar det vara hälften kondensvatten i den skvätt som bildas i burken efter ett tag. Men det är inga mängder, kanske en ½ dl vatten och en½ deciliter olja på 600 mil. Men det räcker ju för att gegga igen filtret om jag inte hade haft en burk. Det var samma på -93 1200-snurran jag hade i hojen förut.
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Hallå där, har bestämt mig för att köpa en Buell X1 Lightning -02.
har inte riktigt orkat läsa igen ALLT som skrivits på denna tråd så jag tänkte höra om det är någon som har kommentarer om mitt planerade köp.
har ingen erfarenhet alls av Buell men jag gillar allt med den och givetvis finns det inget fräckare utseéndemässigt heller....
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Ja det kanske är en annan konstruktion på oljeavskiljningen på sportster/buell från -03 och upp!
Yes, XB motorerna ventilerar uppåt från ventilkåpan via en PCV ventil. Gissar på en förbättrad variant av den gamla paraplykonstruktionen.

174383.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det kanske är en annan konstruktion på oljeavskiljningen på sportster/buell från -03 och upp!
Yes, XB motorerna ventilerar uppåt från ventilkåpan via en PCV ventil. Gissar på en förbättrad variant av den gamla paraplykonstruktionen.

Aha. Tack! Där lärde man sig något. :tummenupp
/J
 
Last edited:

BUELL1125R

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
å-a
Hoj
04 buell xb12r
från det ena till det andra någon som funderar på att skaffa den nya 1125r
 
Last edited:

Fjeschen

I are Storm Trooper
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Buell XB9R -03 white!
Nu är det snart vinter o man vill pilla lite på hojen o göra den fin för vintern så den e redo för våren.

Men det skulle juh vara väldans trevligt med en mekhandbok, servicemanual lr motsvarande. Har hittat en i PDF format som ja tankat ned men har ingen vidare lust o skriva ut 576 sidor.

Så min fråga är om nån vet bästa stället att få tag på en sån bok?
 

BUELL1125R

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
å-a
Hoj
04 buell xb12r
Hoj köp

Hallå där, har bestämt mig för att köpa en Buell X1 Lightning -02.
har inte riktigt orkat läsa igen ALLT som skrivits på denna tråd så jag tänkte höra om det är någon som har kommentarer om mitt planerade köp.
har ingen erfarenhet alls av Buell men jag gillar allt med den och givetvis finns det inget fräckare utseéndemässigt heller....

Grattias är väl den enda kommentar man kan ha. sjäv är jag snart inne på min tredje buell för visso aldrig en lightning men har inte haft några större problem med någon av hojarna utom att man alltid får vänta på japsarna efter favorit vägen o det kan man ju stå ut med:yoparty
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Hallå där, har bestämt mig för att köpa en Buell X1 Lightning -02.
har inte riktigt orkat läsa igen ALLT som skrivits på denna tråd så jag tänkte höra om det är någon som har kommentarer om mitt planerade köp.
har ingen erfarenhet alls av Buell men jag gillar allt med den och givetvis finns det inget fräckare utseéndemässigt heller....

chena, vet inte hur sent ute jag e men du vinner nog inte så hemskt mycket på att läsa igenom tråden om du ska köpa en x1:a då det mestadels står om XB modellerna här, men fråga Mr.Buell om det är något du vill veta för han e gurun här.

MVH Teddy
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Tackar för svaren killar... ja, har även hört det där med att vänta på jappshojarna, kan inte bli mkt bättre!!
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Hade inne min på storservice i veckan inför vintern. De har problem att få tomgången att gå som den skall på cykeln. Det som händer är att när man startar hojen så kan den dö efter ca 10 sek, startar man den igen så går den perfekt. Precis som att hojen får lite problem att få bensin någon sekund.

Olja, filter osv är bytta på cykeln och jag undrar om det kan vara så att cykeln går för snålt? Det sitter chip, avgas och filter dvs Buells fabrikstrim. Cykeln har jag haft knappt i en månad och är en XB12R.

Var ute på Buell center i bromma och såg att de sålde en liten dosa som man kan ställa soppan med. Kan det vara en investering? Eller någon här som har tips på vad det kan vara för fel? Känns precis som att cykeln rycker till ibland när man motorbromsar och sedan går på gasen igen?!.

mvh
J
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hade inne min på storservice i veckan inför vintern...

Har exakt samma problem vad gäller tomgången men bara när motorn är kall.

Kör med EFI-box, K&N-filter och Micron-system, problemet fanns inte när hojen var original. Jag har ju haft hojen inne på Robban's där de justerade den och körde den på rullande landsväg. Jag påtalade problemet efteråt och det var inga problem att titta in så skulle det justera tomgången. Har dock inte fått arslet ur och lämnat in hojen.

När jag testade ECM-spy (som det skrivits om tidigare i tråden) i helgen så såg jag att där finns en helvetisk massa parametrar man kan justera, och då förmodlign också värdena för tomgång/kall motor. Dock kräver det ju att man vet vad man gör, därför gav jag fan i att pilla på nå't :D (än så länge iaf).
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning


Var ute på Buell center i bromma och såg att de sålde en liten dosa som man kan ställa soppan med. Kan det vara en investering? Eller någon här som har tips på vad det kan vara för fel? Känns precis som att cykeln rycker till ibland när man motorbromsar och sedan går på gasen igen?!.

mvh
J


Med ECMspy kan göra exakt samma saker som med TFI boxen plus en massa mer! Du kan även ställa/reseta din TPS (trottle position sensor) med ECMspy. Genom att göra det och samtidigt justera tomgången borde du kunna få det rätt.

Har lite problem med min oxå att när man precis backat av på gasen ner till tomgång att motorn nästan dör, eller nån sällsynt gång faktiskt dör. Funderar på att lägga på lite mer bränsle nere vid TPS 10 och mellan till högvarv.
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Det där lät intressant. Vad kostar ECMspy?

Precis Björn, exakt samma sympton som jag har. Måste ju gå att åtgärda genom att ställa upp t ex soppan inom ett visst varvtal.
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Hallå där, tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av crosstyre på X1 lightning. funkar det eller räcker inte kablar och dyl. till? (allt går ju men det kanske är så jädra mkt jobb att det inte är värt besväret?!)
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Det där lät intressant. Vad kostar ECMspy?

Precis Björn, exakt samma sympton som jag har. Måste ju gå att åtgärda genom att ställa upp t ex soppan inom ett visst varvtal.

EcmSpy är en gratis programvara, läs mer här: http://www.bike-pix.com/forum/viewtopic.php?t=20340

Du behöver en kabel att plugga från datorns USB-port till hojens diagnostikuttag. Jag köpte min från Isak_Svart här på forumet - funkade klockrent. Några här på forumet köpte kabel från (tror jag) en engelsman på forumet jag länkade till här ovan.
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
EcmSpy är en gratis programvara, läs mer här: http://www.bike-pix.com/forum/viewtopic.php?t=20340

Du behöver en kabel att plugga från datorns USB-port till hojens diagnostikuttag. Jag köpte min från Isak_Svart här på forumet - funkade klockrent. Några här på forumet köpte kabel från (tror jag) en engelsman på forumet jag länkade till här ovan.

Ok, lät ju riktigt bra det där.

Fast jag brukar alltid vara nervös när man kan ta sig in i en mc/bils ECU (sprut), brukar överlåta sådant till andra :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top