Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

puttrik

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
sverige
Hoj
räser med stenåldersmotor
Nybliven Buelljockey

Tjena! Har precis sadlat om från plasträser till xb12:a, mycket skojig grej att hyvla däckskanterna med, och med rimlig försäkring som bonus! Har några frågor till er veteraner i Buelltråden;Har sett att färgen börjat släppa från framfälgen,nån mer som upplevt samma sak? Och isåfall vad göra åt det, det verkar inte vara lack,utan mer som färgad plast. Är dessutom sugen att föra lite mer oväsen, och har sett att american sportbike har rätt humana priser på mullerburkar med dagens dollarkurs.Är det nån som beställt av dem,och vad kan jag räkna med vad det gäller skatter,tullar mm? Försökte kolla in Hillbilly,men fick psykbryt eftersom mina tyskakunskaper är obefintliga,och sajten var minst sagt rörig..
Tack på förhand //putte
 

Ejker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Sörmland
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Min sambo fick låna min bulle idag och vid rondellen utanför Sulas mc i Strängnäs mötte han 2 stycken röda bueller som gjorde tummen upp till honom
kan det vara någon som finns här?
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
För mej som är ny på insprutning, finns det nån effekt att hämta med power commander eller annan elektronik? Har redan Buells trim ECU. Hoj XB12S -04.

Har läst hela tråden och har sett många önskemål om bilder. Så här kommer några på min förra Buell och min nyköpta. Om det funkar...

Min gamla S1'a
Buell20021a.jpg


Min nya XB12S
DSC00283a.jpg


Och här är några delar som blivit över. Någon annan som är sugen på betskydd och fot-pinns-plattor-eller-vad-det-heter i polerad aluminium?
DSC00276.jpg
 
Last edited:

jockeshygglo

Jockeshygglo
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Husaberg FS650e -06
Min sambo fick låna min bulle idag och vid rondellen utanför Sulas mc i Strängnäs mötte han 2 stycken röda bueller som gjorde tummen upp till honom
kan det vara någon som finns här?

Det va jag å Raz. Vi mötte en blå Buell, trodde de va en xb9:a med den silvreiga ramen?? Men de gick ganska fort så de vet man ju aldrig. hehe..
Vi håller iaf till i Strängnäs och utanför.
Ses på vägen!!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
För mej som är ny på insprutning, finns det nån effekt att hämta med power commander eller annan elektronik? Har redan Buells trim ECU. Hoj XB12S -04.

Har läst hela tråden och har sett många önskemål om bilder. Så här kommer några på min förra Buell och min nyköpta. Om det funkar...

Min gamla S1'a
Buell20021a.jpg

Sweet!
(Tjejen berättade just för mig att jag inte behöver lustgas...) :tungan
 
Last edited:

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Här tränger man in sig i buell tråden det är nämligen så att jag är lite sugen på just en sådan :)

Har ett stort men bara! Är det någon som har koll på vilka servicar man måste göra från 0 mil till 1000mil och vad de kostar i runda slängar.

Undrar även vad som kan vara av vikt att kolla på en båge när man skall handla. Har hört att det har varit lite barnsjukdommar på 04 och neråt men jag tror jag satsar på en 05:a eller 06:a ändå för att köra.

De hojar jag syftar på är xb12 eller eller firebolten.

På min XB12S - 05a hade idioten som sålde den till mig inte gjort 160mils servicen så den fick jag göra, den hade då gått 190mil, den kostade mig 2372 kr och det på HD i Göteborg på Friggagatan. Servicen efter e vid 800 mil. Vad den kostar vet jag inte men kan gissa att den ligger på typ samma eller nåra hundra till.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Antar att jag inte behöver ryka på var 16000:ade mil då jag har för avsikt att köpa en nyare årsmodell då :yoparty

Tackar för checklistan, det var verkligen ambitiöst gjort! :tummenupp

Vad jag förstår så finns det två olika motorer 9- och 12-hundra men finns det varianter inom respektive kubik motor med?

Hajar jag det rätt så är R - Firebolten, S-den nakna som du säger är streetfigheter bågen och den finns även i Ss "long", samt den som du har på din avatar X- ulyssy (ursäktar stavningen).

modellerna som finns är:

XB9R - finns denna ej längre? finns ju inte med i senaste katalogen...
XB9S

XB12R
XB12S
XB12Ss (Längre)
XB12Scg (Lägre sitthöjd)

XB12X Ulysses
XB12STT - har väl inte börjat säljas än...?

Sen finns det väl nån riktig roadracing modell som har kedja, men som inte säljs till vanliga dödliga eller nåt heh...

Blast - som bara finns i USA, men lika bra e ju det för den e sjukt ful!

Har jag fel ang. nåt så säg till för jag vill veta =)
 

heinrich1

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
skåne
Hoj
buell xb12s
Hallå!

Funderar på att köpa en Buell XB12 S 2004. Tänkte höra mig för här vad man bör tänka på vid ett sånt köp. Hojjen har gått 420 mil.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hallå!

Funderar på att köpa en Buell XB12 S 2004. Tänkte höra mig för här vad man bör tänka på vid ett sånt köp. Hojjen har gått 420 mil.

XB-hojarna är rätt solida, så kollar du bara att hjulupphängning och lager, etc, funkar som de ska, så tror jag i princip du har ditt på det torra.
Testkör naturligtvis och se till så den uppför sig bra även i motor och växellåda innan du skriver på något (OBS! det ska komma ett betryggande mekaniskt "klack" eller "klonk" när du växlar). :D
Jag tror nya drivremmen kom 2005, så det kan vara bra att veta att om din rem inte är bytt, så håller den troligen lägre kvalitet än en som är tillverkad senare, men det är ju ingen stor grej i sammanhanget (tror att en rem kostar runt tusenlappen, och den håller hur länge som helst jämfört med kedja, om hojen trycker ut någorlunda "normal" effekt till bakhjulet...).

Lycka till! :tummenupp
 

heinrich1

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
skåne
Hoj
buell xb12s
Tack för svaret! Jo mycket riktigt så klonkade det i växellådan ibland vid vissa växlingar och det gjorde mig lite orolig.

Tyckte även att den gick på ganska lågt varv på tomgången, speciellt när den var kall.

Hur orolig bör man vara om det läckt lite olja på "framsidan" av motorn, vid avgaskopplingen?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Tack för svaret! Jo mycket riktigt så klonkade det i växellådan ibland vid vissa växlingar och det gjorde mig lite orolig.

Tyckte även att den gick på ganska lågt varv på tomgången, speciellt när den var kall.

Hur orolig bör man vara om det läckt lite olja på "framsidan" av motorn, vid avgaskopplingen?

Oljeläcka på framsidan tycker jag inte låter särskilt bra. Finns säkert någon här som är duktigare än jag på vad som är "normalt" för en Buellmotor, men det låter inte så betryggande.

Tomgångsvarvet på Buellcyklar är inte särskilt högt, men det är ju naturligtvis ställbart (det är även sensorn för gasrullen). På tal om det: Har säljaren servicebok? Första servicen (1600km) ska ju vara gjord vid det här laget (antingen av serviceverkstad eller av honom själv - har han gjort den själv så kräv att han visar dig servicehandboken, så du vet om han åtminstone försökt göra det rätt...). Har han inte gjort första servicen, så låt cykeln vara; då har han verkligen inte brytt sig om cykeln för fem öre.
I första servicen ingår nämligen bland annat nollställning av gasreglagesensorn (TPS), samt naturligtvis byte av motor- och växellådsolja efter den första inkörningen.
 

heinrich1

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
skåne
Hoj
buell xb12s
Jodå första servicen är gjord på HD vid 160 mil.

Är inte så vass på motorer så det var därför jag tänkte höra om oljan på motorn. Kanske är någon packning som har spruckit...

Vad är rimligt pris för en XB12s 2004 som rullat 420 mil? Det sitter trimkit på den och minibliners/backspeglar. Det yttre skicket är mkt bra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jodå första servicen är gjord på HD vid 160 mil.

Är inte så vass på motorer så det var därför jag tänkte höra om oljan på motorn. Kanske är någon packning som har spruckit...

Vad är rimligt pris för en XB12s 2004 som rullat 420 mil? Det sitter trimkit på den och minibliners/backspeglar. Det yttre skicket är mkt bra.

Det kan vara ngn av packningarna vid ventilkåpan som läcker lite. Då rinner det framåt ner mot avgasporten.

Mvh
Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man kan prova att efterdra alltihop lite grann, det är lätt, det är ju en stötsångsmotor.

Ska man byta packningarna är det mest jobb att byta den undre ty då måste man ta bort vipparmarna. Men det går fort det med. Det är tacksamma motorer att skruva med. Men som sagt, jag vet ju inte säkert vad det är utan att ha sett.

/J
 

heinrich1

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
skåne
Hoj
buell xb12s
Man kan prova att efterdra alltihop lite grann, det är lätt, det är ju en stötsångsmotor.

Ska man byta packningarna är det mest jobb att byta den undre ty då måste man ta bort vipparmarna. Men det går fort det med. Det är tacksamma motorer att skruva med. Men som sagt, jag vet ju inte säkert vad det är utan att ha sett.

/J

Tack för tipset! Är dock ingen hejjare på att skruva så det blir nog att lämna in den isåfall...Kan ju köra förbi en verkstad och låta dom titta på det.

Är det bilsport&Mc som gäller för en XB12:a?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top