Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

yesset

Sir Arti
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Buell S1 och Ducati Monster 600
Tjo!

Undrar om vissa X1 reservdelar även passar till S1 (-98)? Packningar, slitdelar och sånt?
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hämtade lite kuliga prylar idag.


Shot at 2007-07-24

Det är precis samma grejer som Jompa25 skaffade, fast med en box mindre. Däremot verkar det som tomten brände sina sista stålar på Jompas grejer, för jag fick minsann betala kalaset själv. :mad:


Shot at 2007-07-24

Vackert med velocity stack, synd bara ett det ska sitta ett filter och en tankatrapp över. Man kanske skulle längda på röret 20-30 cm, skippa filtret och ta upp ett hål i tankatrappen. Fatta vilket nice insugsljud man skulle få med öppningen precis under snoken!


Shot at 2007-07-24

Var i hela h-e ska man egentligen göra av prylarna? Om man sätter TFI-boxen enligt installationsmanualen så hamnar den perfekt i vägen för flärpen som håller fast sadeln i framkant. Jävla jänkare, hur kunde de vara på den vinnande sidan i två världskrig? Jag pulade ner boxen mellan batteriet och de två stora kabelterminalerna (lite svårt att se på fotot). Ni andra som kör med extra insprutningsbox, var har ni gömt den?

Startade upp hojen och kunde konstatera att allt verkar funka som det ska. Glad i hågen började jag planera för att plocka bort originalsystemet ikväll för att imorgon "bara" behöva montera Micron-systemet. Läste dock i manualen (fegt, jag vet) att man måste sänka ner hela motorpaketet för att kuna demontera systemet. Aaaargh, varför gör de så mot mig?!

Morgondagens projekt får bli att både demontera och montera avgassystem.
 
Last edited:

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Glöm inte bort att det är kul att mecka..

och du kommer få ett grymt morr tror det va ett av dom bästa
ögonblicken i mitt liv när den starta och man kände kolvslagen i
bröstet..
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S

Shot at 2007-07-25

Aaaah... sportauspuff! Satan vilket nice ljud det blev med Micron-systemet! :yoparty

Och vilken skillnad på gången, det är en helt annan hoj. Gassvaret, bottendraget, toppeffekten..... Enda irritationsmomentet är att motorlampan lyser eftersom jag brutalt opererade bort hela motorn till det fåniga avgasspjället. Det ska ju dock gå att bota med ett motstånd kopplat på kontakten så det blir nästa småpyssel.

Pitbuell, hur lång är velocity stacken jämfört med original gummi stacken? Ser snyggt ut :tummenupp

Den är faktiskt lika lång, ungefär 65 mm (totalt ca 110 mm ner till trotteln). Fördelen med denna + ett runt K&N-filter är att det blir mycket mer plats inne i tankatrappen/luftburken. Motorn ska få mycket lättare att suga i sig luft, vilket verkar rimligt när man lyfter på tankatrappen och ser hur mycket jox det sitter där original. Sen ser det ju mycket rejsigare ut med alu-stack och K&N-filter istället för en trattofon i mexikanskt gummi omgiven av ett filter stort nog för en Scania.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning


Aaaah... sportauspuff! Satan vilket nice ljud det blev med Micron-systemet! :yoparty

Ser riktigt bra ut! Fan, nu blir jag ju sugen på ett sånt system! :)


Alutratten är ju mycket snyggare än original, men jag tror faktiskt att det går att få motorn att andas in lika bra med lite lätta modifikationer. Om man gillar att pyssla lite. :)

Koppla bort vevhusventilationen från luftfilterområdet och dra ut den i friska luften. Gärna med eget filter såklart. Värmereflekterande matta under luftfilterboxen. Original tratten kvar. Radien på den tror jag faktiskt är riktigt riktigt bra!
2007-07-2511-29-11a.jpg


Kapa upp ytterskalet på luftfilterboxen. STORT K&N filter med mycket filterarea borgar för bra flöde. Skär av snorkeln tre cm ner och fasa kanten med vass kniv.
2007-07-2511-35-55a.jpg


Gissar att man får lägga en skumgummiduk mellan luftfilterboxen och tankatrappsplasten när man ska besikta för att dämpa ljudet.

Förresten, följer det med någon "besiktningsinsats" till Micron systemet? Känns ju jobbigt att behöva sänka ner motorn två gånger vartannat år för besiktningen...
 
Last edited:

blå&gul 12s

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Vällingby
Hoj
Buell XB12s
Hämtade lite kuliga prylar idag.


Shot at 2007-07-24

Det är precis samma grejer som Jompa25 skaffade, fast med en box mindre. Däremot verkar det som tomten brände sina sista stålar på Jompas grejer, för jag fick minsann betala kalaset själv. :mad:


Shot at 2007-07-24

Vackert med velocity stack, synd bara ett det ska sitta ett filter och en tankatrapp över. Man kanske skulle längda på röret 20-30 cm, skippa filtret och ta upp ett hål i tankatrappen. Fatta vilket nice insugsljud man skulle få med öppningen precis under snoken!


Shot at 2007-07-24

Var i hela h-e ska man egentligen göra av prylarna? Om man sätter TFI-boxen enligt installationsmanualen så hamnar den perfekt i vägen för flärpen som håller fast sadeln i framkant. Jävla jänkare, hur kunde de vara på den vinnande sidan i två världskrig? Jag pulade ner boxen mellan batteriet och de två stora kabelterminalerna (lite svårt att se på fotot). Ni andra som kör med extra insprutningsbox, var har ni gömt den?

Startade upp hojen och kunde konstatera att allt verkar funka som det ska. Glad i hågen började jag planera för att plocka bort originalsystemet ikväll för att imorgon "bara" behöva montera Micron-systemet. Läste dock i manualen (fegt, jag vet) att man måste sänka ner hela motorpaketet för att kuna demontera systemet. Aaaargh, varför gör de så mot mig?!

Morgondagens projekt får bli att både demontera och montera avgassystem.

vad kostar ett luft o buller kitt som det du har köppt ?

hörde att det skulle kosta typ 16 papp med montering
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
vad kostar ett luft o buller kitt som det du har köppt ?

hörde att det skulle kosta typ 16 papp med montering

Jag betalade drygt 15, utan montering då. Så 16 med montering låter som ett bra pris. Effektiv tid tog det nog 7-8 timmar att montera allt. För en van Buell-mek går det nog ganska mycket fortare dock.

Man kan säkert komma ner en del i pris genom att beställa allt direkt från Hillbilly Motors t.ex, men jag betalar hellre lite extra och har nå'n på hemmaplan att prata med om det uppstår problem/frågor.
 

jockeshygglo

Jockeshygglo
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Husaberg FS650e -06
vad kostar ett luft o buller kitt som det du har köppt ?

hörde att det skulle kosta typ 16 papp med montering

Ja runt 14-15t kostar de nog. Ja köpte det i våras å handlade då oxå wave skivor, alla krasch puckar diod lyse mm. Å de gick på 27t med rabatt.

Tog mig å jompa25 4tim å montera allt på min cykel, sen gjorde vi samma på hans då tog de nog bara 1½t för TFI, Micron & K&N.
Så de lönar sig att handla mycket å montera själv.
 
Last edited:

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hej ny inköpt buell med 1430 kit enligt säljaren ska det vara en org. tändbox på hojen vilket låter helt sjukt fel men ja är ju färsk på det här med buell så ja kan ju vara rätt. Men vad ska man ha för box en del säger power comand men en del säger att den inte är riktigt 100 med buellen nån som har lite tips?

Heter bad1 på hillbillys byggda hojar.

/Magnus
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hej grabbar o brudar!
Håller på med A-kortet och planerar ett mc köp.
Kollat mycket på annons sidor och har en kärlek till buell, då en vän till mig ägde en för några år sen.
Men jag blir inte klok då jag inte har så stor koll på buell eller liknande mc:n.
Det som gör mig fundersam är varför det skiljer sig så pass mycket på en buell och en buell prismässigt?
Vad bör jag tänka på när jag kollar efter en buell, vanliga problem, o.s.v.
Har gjort många dumma köp pågrund av att jag har för bråttom att köpa det jag gillar så därför passar jag på att fråga här.
Har en tight ekonomi och har inte råd att göra ett idiotköp, så det skulle vara guldvärt ifall ni buell ägare på SH kan vägleda mig.

Har haft tvåhjuliga motorfordom sen 14år ålder så lite kan jag ju men inom buell är jag heöt ny.

Har 50-60 000kr att röra mig på. resterande ska läggas på mc kläder och hjälm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej ny inköpt buell med 1430 kit enligt säljaren ska det vara en org. tändbox på hojen vilket låter helt sjukt fel men ja är ju färsk på det här med buell så ja kan ju vara rätt. Men vad ska man ha för box en del säger power comand men en del säger att den inte är riktigt 100 med buellen nån som har lite tips?

Heter bad1 på hillbillys byggda hojar.

/Magnus

Hej vasastadsgranne!
Hoppas du får svar på tändboxfrågan. Jag har dålig koll på Buell, kan mer sportster, så jag kan inte svara. Men jag blev nyfiken: har du någon bromsad effekt på 1430-snurran din? Vad är det för kit? Axtell?

/Jörgen
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hej vasastadsgranne!
Hoppas du får svar på tändboxfrågan. Jag har dålig koll på Buell, kan mer sportster, så jag kan inte svara. Men jag blev nyfiken: har du någon bromsad effekt på 1430-snurran din? Vad är det för kit? Axtell?

/Jörgen

Nja vet inte men den går ju bra nu tycker jag men vet ju att med lite fine tune så kommer den gå bättre. Min tyska är ju så där men det finns lite beskrivning på nätet. kolla in

http://www.hillbilly-motors.com/html/bad_1.html

så finns det lite spec.

Hur går sportsern då?

/M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja vet inte men den går ju bra nu tycker jag men vet ju att med lite fine tune så kommer den gå bättre. Min tyska är ju så där men det finns lite beskrivning på nätet. kolla in

http://www.hillbilly-motors.com/html/bad_1.html

så finns det lite spec.

Hur går sportsern då?

/M

Ok. Jag såg ingen om ngt bigbore-kit där. 108 hk och 122 Nm stod det. Det är ju bra effekt för en 1200:a men kanske inste strålande om det skulle vara 1430. Nåväl, jag var bara nyfiken på vad det var för delar o motorn och vilket cylinderkit de använt!

Den går rätt bra tycker jag, jag trodde inte jag skulle få ut så mycket som 127bakhjulshäst och 162 Nm redan med originalkammen i S&S-motorn. Ska bygga ett nytt avgassystem som effektmässigt är mer avpassad efter denna motor i vinter. Mitt nuvarande är gjort för 883/1200.

Mvh
J
 

jockeshygglo

Jockeshygglo
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Husaberg FS650e -06
Hej ny inköpt buell med 1430 kit enligt säljaren ska det vara en org. tändbox på hojen vilket låter helt sjukt fel men ja är ju färsk på det här med buell så ja kan ju vara rätt. Men vad ska man ha för box en del säger power comand men en del säger att den inte är riktigt 100 med buellen nån som har lite tips?

Heter bad1 på hillbillys byggda hojar.

/Magnus

Ja tycker du ska kolla med Cala´s high performance. Tänkte själv smacka på 1430 på min i vintras men de fanns ej tid. Men de Cala sa är att man ev ska byta är spridarna, sen ska det visst gå & mappa om org boxen me någe program som han har.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja tycker du ska kolla med Cala´s high performance. Tänkte själv smacka på 1430 på min i vintras men de fanns ej tid. Men de Cala sa är att man ev ska byta är spridarna, sen ska det visst gå & mappa om org boxen me någe program som han har.

Jag skulle hellre välja Supertwin, Tassen eller ngn annan. Cala är duktig men tid och pris driver iväg nuförtiden. Enligt min erfarenhet.
Jag skulle inlett med att ha bänkat hojen hos JörgenB på Supertwin i Älvsjö, sedan gjort alla nödvändiga justeringar där. Han har koll på Buell och är bra på att hitta hästar mha bänken dessutom.

/J
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Är en buell dyr att försäkra jämnför med andra mc:n?
visst det är väldigt indviduellt beroende person och försäkringbolag.
Men på ett ungefär hur ligger dem till?
 

xb bullen

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
jönköping
Hoj
-04, Buell XB12S
trimm !

Äntligen en tråd för oss fantaster.... kör xb12s-05.....

både jag o bruden kör buell. samt även i jobbet.......




Låter som om du behöver träning??

tycker inte det är svårt att köra från sporthojar på kringel krok vägar.....
Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjenare! Har själv en xb12s med stora " race tuner kitet ", . Körde på motospeeds bromsbänk i helgen på mc-träffen i västervik. Endast 85hk på bakhjulet, ca 100nm i vrid, vore kul att jämnföra lite siffror, lyckligtis har jag ej betalt "kitet , sägs kosta 29900 spänn. mvh !!!!

Det var ju inte så bra. Min gamla sportster 1200-motor från -93 gav mellan 96 och 100 rwhp vid tre olika bänkar. Vridet låg på 120 Nm.
Den hade portade toppar, 1.920" insugsventiler, JE-dome-kolvar samt Screamin Eagle steg 2 kam (sk SE-536), HSR45 förgasare och Supertrapp Flattrackrör.

Din Bulle har ju en mycket modernare sportstermotor med bättre förbränningsrum mm. Det borde som sagt gå att hitta mer hästar och vrid i den tycker jag!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top