Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Hämtade hojen från Robban's ikväll efter att de justerat TFI:n och kört hojen i dynojeten.

Summa summarum: 90 hk och 100 Nm, vilket väl kan anses som rätt normalt. Det som eventuellt kunde bidra till en lite för låg siffra var temperaturen och luftfuktigheten inne hos dynojeten; nästan 30˚C och 44% luftfuktighet. Tydligen var det nå't i luftkonditioneringen som inte hängde med idag. Men jag misstänker att det inte är några enorma skillnader vi snackar om.

Positivt var också att jag upplever gassvaret ännu bättre efter justeringen (kan ju vara sykkelågiskt också), samt att den går bättre runt 2 500-3 000 varv. Innan upplevde jag att hojen gick lite oroligt och ryckigt just där.

Snygga kurvor! :) Du har standard ECM'en? Har du testat att koppla bort den vita kabeln i den gråa kontakten (nr 8)?
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jo då den är skit fin men det blåser lite om du åker långt vilket jag brukar göra min 10 mil i regel och då blåser det duktigt i 160km/h .... har jag hört :D

Jag har ju satt ut min för jag vill ha en R modell då denna har kåpa fram.
Annars är jag mer än nöjd med bågen som sådan den e sjukt sjön att köra inte som japsarna iall fall!:tummenupp Men har du tänkt att stunta är denna inte någon att rekomendera för nybörjare min båge håller sig på backen och där stannar den :)

Första servicen är vid 160mil nästa vid 800mil och så fortsätter det så med 800mila intervaller. Servicen kostar mellan 2300 och ända upp till 3000 gissningsvis.

Jag skall till gbg på fredag föresen skall ut till Hönö och segla med några kompisar och tar givet bågen, så om du vill kan du ju höra av dig skall försöka kolla här tills fredagen.

Stunta är väl att ta i men det är ju kul att slanga :) Måste väl ändå gå med en buell?

Låter som bra service intervaller, olja sånt byter man ju ändå själv :)

Om du ska till Gbg får du mer än gärna höra av dig!
Har aldrig provkört en buell och HD här i gbg har inga för provkörning...
På fredag är jag iofs upptagen hela dagen men kanske under lördagen?

Hör gärna av dig!
0704998188
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Jepp, standard ECM (+ TFI:n). Vad händer om man tar bort kabeln, nå't skoj!?

Det lär ska vara en signal som ECM'en använder för att strypa lite i mellanregistret. Någon form av "fusk" för att möta EU's utsläppsregler eller nåt sånt. Race ECM'en struntar i den signalen.

Det ska bara vara att klippa kabeln eller lirka ur stiftet ur kontaktstycket. Sök på "white wire" på Badweatherbikers för mer info.

Så här står det på UK Buells oweners sidan "XB9 White Wire Mod - On the XB9, there is a white wire, which can be disconnected and results in a noticeable improvement in performance.

It is possible to either cut the white wire (bad idea) or remove the connector from the plug (better) For these connectors, you want the equivalent of a "pick tool". The connectors latch into the blocks by a little clip mechanism. Once you've separated the two halves of the block, there is a "Secondary Locking Wedge" that is a sort of cover over the female part of the connector. You have to prise that off before you can depress the terminal latch and remove the connector.

The white wire is on the grey deutche connector between the black/white and the pink/yellow wires, the second one in from the centre in the front row. This white wire goes to the vehicle speed sensor. This wire is related to the dip in performance to pass noise emissions tests, hence removing it on a 9 should improve performance. On a 12, there are questions as to the results.
"

På Badweatherbikers är det många som rapporterar positiva effekter även på XB12. Jag har klippt min, men eftersom jag har race ECM'en verkar det inte göra varken till eller från.

TESTA! :yoparty
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
OK, kan ju prova att lyfta ur kabeln ur kontaktstycket och testa. Tror dock inte det ger nå'n förbättring.

Det lustiga var nämligen att när de körde min hoj i dynojeten så fick de konstant för feta värden på låg- och mellanregister. Min TFI är därför skruvad i botten på dessa potar. Det borde väl innebära att på låg och mellan så går den egentligen på originalvärden från ECM:en? Har fattat det som att det enda TFI:n gör är att "plussa på" de signaler som kommer ur ECM:en.

Däremot kunde de krana på på högregister och motorn svarade på det.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
OK, kan ju prova att lyfta ur kabeln ur kontaktstycket och testa. Tror dock inte det ger nå'n förbättring.

Det lustiga var nämligen att när de körde min hoj i dynojeten så fick de konstant för feta värden på låg- och mellanregister. Min TFI är därför skruvad i botten på dessa potar. Det borde väl innebära att på låg och mellan så går den egentligen på originalvärden från ECM:en? Har fattat det som att det enda TFI:n gör är att "plussa på" de signaler som kommer ur ECM:en.

Däremot kunde de krana på på högregister och motorn svarade på det.

Konstigt... Med ditt avgassystem och filter ska ju original ECM'en vara för lean. :confused:

Vad jag läst om TFI så är det just som du säger, att den adderar mer bränsle ovanpå vad ECM ger.
 

yesset

Sir Arti
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Utanför Gbg
Hoj
Buell S1 och Ducati Monster 600
Tja!

Köpte mig en Buell S1 -98 idag och är alldeles kär! Men nu funderar jag på hur man sänker den, just nu ligger den på över 80 cm, och enligt boken ska den vara cirka 75 cm (794 mm). Kan någon hjälpa mig? Är det fjädringen man ändrar? Hittar inget om det i instruktionsboken... Hmm.

Och en till fråga - är dags för besiktning nu nästan direkt. Är miniblinkers okej på besiktning? Och måste nummerskylten sitta "därnere" vid bakhjulet som det är på dem original, eller får man ha den uppe under bakljuset som vanligt?

HEMSKT tacksam för svar :)
 

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Belt

Skulle ut & åka i dag men kom bara till stan så vad händer jo bälten smäller av när man skickar i 2 an så där står man med lång näsa:mad: 1200 mil ska dom inte hålla längre ??

Någon som vet om det finns starkare belts eller är dom bätre efter 04- ?
Vad kostar en ny ?

Har en XB12R 04-

Mvh Tomas
 

Bifogat

  • Div.jpg
    Div.jpg
    62.6 KB · Visningar: 102

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
Skulle ut & åka i dag men kom bara till stan så vad händer jo bälten smäller av när man skickar i 2 an så där står man med lång näsa:mad: 1200 mil ska dom inte hålla längre ??

Någon som vet om det finns starkare belts eller är dom bätre efter 04- ?
Vad kostar en ny ?

Har en XB12R 04-

Mvh Tomas

Vet att det blev starkare & smalare belt på HD:na -07, kan kolla imorgon på jobbet om det även gällde för Bullarna.. kollar pris också då, om du inte får nåt svar innan dess.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Skulle ut & åka i dag men kom bara till stan så vad händer jo bälten smäller av när man skickar i 2 an så där står man med lång näsa:mad: 1200 mil ska dom inte hålla längre ??

Någon som vet om det finns starkare belts eller är dom bätre efter 04- ?
Vad kostar en ny ?

Har en XB12R 04-

Mvh Tomas

Här finns info om tidigare uppdateringar:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2190139&postcount=76

Kortfattat så blir det så här:
XB9-03 har en typ av rem som det har kommit minst en uppgradering av. Den ska bytas med ca 3200mila intervaller (står i serviceboken, är osäker på exakt miltal...)

Till 2004:eek:rna kom en ny typ av belt med en annan pitch, har för mig att den är på 14mm. Den passar INTE retroaktivt på dem äldre hojarna. Den har också uppdaterats iaf en gång. Den ska bytas vid cirka 4600 mil (återigen, exakta miltalet står i serviceboken...)

Till 2006 kom ytterligare en ny typ av belt, den passar på samma belthjul som 2004 beltarna. Den här belten har ingen serviceintervall, mao ska den normalt sett hålla lika länge som hojen, det är dock viktigt att inspektera belten då och då och kolla efter synliga skador! Denna belt är designad att lättare kunna "klättra över" eventuella stenar som kan komma in emellan belt och belthjul, något som tidigare nästan alltid resulterat i ett brott...

Och om jag inte är ute och cyklar nu så kommer det ytterligare en ny uppgradering till 2008:eek:rna.


Det viktiga att kolla med beltdrift är dels stenar som kan ha fastnat mellan belt och belthjul (eftersom Buellen har konstant beltspänning så är det så blir det ett jäkla tryck över stenen och oftast går den då rätt igenom belten och då går den av direkt...)
Sen är det enormt viktigt att ALDRIG vrida på belten vid tex ett däcksbyte, speciellt på de tidiga beltarna så var detta ett "Big NO NO"!!
Nästa grej att tänka på är att allt måste vara rakt, skulle något vara skevt (typ beltsträckaren, något av belthjulen, etc etc) så utsätts belten för krafter som den i längden inte klarar av!

MVH
Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Lite info...

Har sett att fler och fler ställer frågor om vad man ska kolla på en beggad hoj samt om uppdateringar och vad som skiljer olika årsmodeller åt så jag tänkte kopiera ett av mina tidigare inlägg samt lägga till lite ny info.



XB serien har inga specifika problem områden som uppstår vid vissa miltal.
Dem problem som funnits kan man säga är barnsjukdomar.
Belten som satt orginal på XB9r är väl lite sisådär, men efterföljarna funkar fint! Särskilt dem på 2006:eek:rna!!
Men det är inget stort problem på XB9:eek:rna, dem som jag känner som kör XB hojar har aldrig upplevt ett brott!!! Men på våran första demohoj som var en av dem första i landet så gick belten av tre gånger
Men tämligen fort efter det så fick vi en ny typ av belt så då var problemet putsväck! Detta var under typ den första månaden som XB9:an fanns här i sverige, sen kom den nya remmen.

När det gäller motor/låda så bara tuffar dem och går!! Dem är pålitliga!!!!!

Gafflar och stötdämpare är från Showa så dem funkar utmärkt!
Knapphus och blinkers och annan elektronik är ju från japan så den är inte bättre/sämre än nån annan tillverkares!

Det man kan kolla när man köper en XB9:a är att hjullager och sidostöd är bytt på garanti.
Hjullagrena ska ha en orange packbox och stödet ska ha stämplat ett R ovan på kontaktytan mot marken.
Skulle dem sakerna inte vara åtgärdade så är det ingen stor sak, det är bara lämna in på auktoriserad verkstad så byter dem gratis!

Annars är det som vanligt skicket man bör gå efter när man köper hoj, och att service boken är fullstämplad!

Uppgraderingar som kan vara bra/roliga att veta om Buellen:

XB9R:n skulle ha presenterats som en 2002 modell men lansering sköts upp eftersom Buell ville jobba lite mer med att säkerställa kvalitén så att det inte blev samma visa som med gamla X1:an... Så den lanserades på våren 2002 istället för hösten 2001 vilket gjorde att det blev en "midyear introduction", den klassas därför som en 2003:a i Buells värld. Dock kan vissa importerad exemplar stå som 2002:eek:r i regbevisen, men XB-serien har alltså aldrig funnits som 2002:a :)

Till den riktiga 2003 lanseringen hösten 2002 släpptes XB9S varianten, dvs streetfighter versionen.

Till 2004 kom XB12:an och med det en helt ny belt som man inte behövde byta med lika tajt intervall som XB9:ans belt. Den belten funkar utmärkt!!
Iom att XB12:an lanserades (både i R och S version) så valde H-D Sverige att inte ta in några XB9:eek:r alls.

Till 2005 kom en fetare framgaffel. Och under modellåret började man använda en nyare bensinpump som inte låter lika mycket. På den gamla pumpen märkte folk i USA att man kunde suga luft vid väldigt inspirerad bankörning, har dock inte hört talats om det i svedala.
Det släpptes också en ny modell, XB9SX City Cross som hade genomskinliga plastdetaljer, handtagsskydd, skydd över lysena samt högre sadel och annat utseende på instrumenteringen.
Det året tror jag att Buell slutade tillverka den vanliga XBS Lightning varianten.

Till 2006 kom en ny smidigare växellåda där man inte flyttar själva dreven som man gjorde i den gamla lådan, så den tar inte lika mycket stryk.
Det är oxå en lättare koppling (inklusive ny vajer med teflonlager oavnpå själva vajern) och nytt främre motorfäste. Samt nya lättare svingar på samtliga 2006:eek:r.
Det kom också två nya modeller, XB12SS Lightning Long samt XB12X Ulysses vilka bygger på en ny ram med annan gaffelvinkel samt större bränslevolym plus att dem har aningens längre svingar = dvs aningens större hojar än tidigare.

Dessutom kom en ny rem, utvecklad av GoodYear för att klara av grus mycket bättre! Det är en belts stora nackdel annars, om det fastnar för stora stenar mellan belthjul och belt så går remmen lätt av. Men denna rem är designad för att klättra över stenen istället så nu har dem tagit bort bytesintervallen på den!

Man passade även på att bygga om ramarna till dem "korta hojarna", dvs XB12R/S och XB9SX (XB9R/S slutade att säljas i Sverige efter första året) Man har tagit bort det gamla luftintaget som gick igenom ramen på vänster sida så att man får ca 1 liter större tank. Luftintaget sitter numera uppe i tankdummyn vid tanklocket.

Till 2007 kom XB12SCG till Sverige vilket är en sänkt version av den vanliga XB12S:n. Sen släpptes också XB12STT hojen som en "midyear introduction".

Till 2008 slutade Buell att tillverka XB9R men istället kom 1125R!!!

Man har också gjort en massa schyssta uppdateringar på Thunderstorm motorn! Jag kopierar texten rakt av från Buells hemsida (enklast så:gnissla )

New Timing System

* The timer cover is eliminated, as the engine is now crank timed from a new crank position sensor, which eliminates the need for manual timing, reducing maintenance costs. The ECM actively monitors and adjusts timing based on driving environment. The new sensor makes 30 reads per revolution, compared to the previous two reads per revolution, for more precise control of fuel mapping and timing to conditions.

More Robust Crankpins

* The size of the crankpins is increased to 1.50 inches from 1.25 inches.

Oiling System Upgraded

* A higher-output oil pump supports oiling to the new crankpin area. The new pump is driven off of the crank, a design based on the Buell XBRR production racing motorcycle.
* A new eight-row oil cooler offers enhanced cooling performance.
* All oil line ends are now equipped with Jiffy-tite fittings.

New DDFI 3 ECM (Engine Control Module)

* A new ECM with increased computing capacity.
* DDFI 3 actively controls and monitors the TPS (throttle position sensor), IAC (idle air control), and timing. DDFI 3 automatically zeros the TPS and adjusts fuel metering for smoother idle, eliminating service intervals and reducing the cost of ownership.
* A new progressive throttle cam and new throttle cables provide smoother throttle input from stops, and less rotation to full throttle.


Utöver motoruppgraderingarna så har även XB12X:n fått lite roliga uppgraderingar:

New on Ulysses XB12X for 2008

New 47mm front forks replace the previous 43 mm forks. Secured with a new triple clamp design, this new front end improves the torsional rigidity of the entire chassis. Fork flex is reduced during hard braking for improved stability and feedback.

Steering sweep lock-to-lock is increased to 74 degrees from 54 degrees to reduce the turning radius in off-road low-speed maneuvers. New off-set triple clamps maintain the 23.5 degree rake and 4.8 inch trail.

Heated hand grips are now standard equipment on the 2008 Ulysses. The grips are rated at 18 watts per side on the High setting and 11 watts per side on the Low setting.

New air guides positioned on the tail section of the Ulysses deflect engine heat away from the rider’s legs.

Modifications to the 1203 Thunderstorm V-Twin engine enhance performance, reduce maintenance, and allow a new redline of 7100 rpm (see separate Thunderstorm release for details).

The instrument panel styling is refreshed and the tachometer reflects the new 7100-rpm redline.

A commemorative Buell 25th Anniversary graphic with Erik Buell’s signature is placed on the handlebar clamp.

New color: The 2008 Ulysses XB12X is offered in a new color, Thrust Blue, in addition to Barricade Orange and Midnight Black, each with Magnesium Tone wheels.




Sist men minst måste jag ju kopiera in en länk till tidningen Motorrads 5000 mila test av en Buell XB12S 2005!! Står väldigt mycket intressant där om man är sugen på en beggad Buell:) Artikeln är i pdf-format:
http://a1264.g.akamai.net/7/1264/13...ews_events/pdf/112406+Motorrad_article_en.pdf

Kanske kul kuriosa om man ska köpa en beggad hoj?

Hoppas ni har lite nytta av detta!

MVH
Björn
 

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Kanon.

Vet att det blev starkare & smalare belt på HD:na -07, kan kolla imorgon på jobbet om det även gällde för Bullarna.. kollar pris också då, om du inte får nåt svar innan dess.

:tummenupp Det vore schyst ,kan du kolla om ni har hemma så kanske du kan skicka en på posten.

Kan du Pm mej så kan jag slå en pling i morgon. :tummenupp

Mvh Tomas
 

Buellmannen

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Buell S1 White Lightning-98
Nu skall jag Sälja min Bulle...En Rätt modifierad S1 White Lightning-98.

Om det är nån som är sugen på en av dom råaste buellerna (i min mening) så är det bara att kolla under köp å sälj.

Pedantskött å servad...mkt fint skick.

Slänger in en annonslänk från blocket med. http://www.blocket.se/vi/12719412.htm?ca=15_s
 

swespeed

jaha joho
Gick med
22 May 2006
Ort
stockholm
Hoj
KTM RC 8
Om ni skall byta rem , kan jag rekommendera denna lilla manick....
84_2.jpg
84_3.jpg


stressar inte remmen lika hårt som orignaltrissan....:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top