Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

4U2EnVy

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Buell XB9R 03
Hallå alla glada

Har haft mest gamalt skit i min ägo sedan jag fick kort (15år) sedan nu :confused:

Lånade en buell lightning 98 i en vecka förra året&fick blodad tand


Ska köpa mej en hoj till hösten/vintern

valet står mellan en R1 eller buell..........Vridet är ju brutalt i båda maskiner&jag gillar att bli rädd på raksträckorna :tummenupp

R1an är ju snabbast (måste vara)......vad är det för topp hastighet på en orginal xb12r?

sen vill man ju givetvis trimma lite oxo :D

oO
 

blå&gul 12s

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Vällingby
Hoj
Buell XB12s
Har haft mest gamalt skit i min ägo sedan jag fick kort (15år) sedan nu :confused:

Lånade en buell lightning 98 i en vecka förra året&fick blodad tand


Ska köpa mej en hoj till hösten/vintern

valet står mellan en R1 eller buell..........Vridet är ju brutalt i båda maskiner&jag gillar att bli rädd på raksträckorna :tummenupp

R1an är ju snabbast (måste vara)......vad är det för topp hastighet på en orginal xb12r?

sen vill man ju givetvis trimma lite oxo :D

oO

ca 220km tror om jag mins rätt r1 an är ju snabbare men bulle e bulle
o yamaha dom gör ju vill man ju inte åka sen är det det där med försäkringen
oxå
 

4U2EnVy

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Buell XB9R 03
ca 220km tror om jag mins rätt r1 an är ju snabbare men bulle e bulle
o yamaha dom gör ju vill man ju inte åka sen är det det där med försäkringen
oxå

ca 7lappar för mej med halvförsäkring på en R1a.....känns inte så där jättemycke?

220 blås blir man ju inte direkt nödig av :confused:

en fin r1a kan man ju smiska upp i 300 minst?
 

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Osby - Skåne
Hoj
Buell XB12R
ca 7lappar för mej med halvförsäkring på en R1a.....känns inte så där jättemycke?

220 blås blir man ju inte direkt nödig av :confused:

en fin r1a kan man ju smiska upp i 300 minst?
Vill du köra fort rakt fram kan du nog köpa en dussinhoj istället för Buellen.
När behöver man en hoj som gör 300? Det är inte ens roligt att köra i 220 rakt fram.

Kurva i 70km/h > E4an i 300...
 

jockeshygglo

Jockeshygglo
Gick med
6 Jun 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Husaberg FS650e -06
Tja! Jag har ett Luft/Buller kit som ligger.
Någon som vet vad man kan ta för pris på det?? Har en kompis som vill köpa men vet ej va ja ska ta? Satt lixom på när ja köpte hojen!
 

4U2EnVy

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Buell XB9R 03
Vill du köra fort rakt fram kan du nog köpa en dussinhoj istället för Buellen.
När behöver man en hoj som gör 300? Det är inte ens roligt att köra i 220 rakt fram.

Kurva i 70km/h > E4an i 300...


Är det inte nice att veta att det finns potens i maskineriet?

Sen kan man väl köra fort även där det e kurvigt med en R1?
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Är det inte nice att veta att det finns potens i maskineriet?

Sen kan man väl köra fort även där det e kurvigt med en R1?

Helt klart så är det skönt att känna att det finns potens men det är så mycket mer än kraften som man får ut från bakhjulseffekten som fick mig att fastna för just Buell .. Där fanns lite mer :cdevil

Visst kan du åka fort med R1 på kringelikrokelikrok vägar men .. nä .. det är inte samma sak ..

Toppfart är överskattat ;)
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Är det inte nice att veta att det finns potens i maskineriet?

Sen kan man väl köra fort även där det e kurvigt med en R1?

Det låter som att du ska ha en R1'a. Är du ute efter effekt, prestanda och att åka så fort som möjligt är det IMHO bästa valet.

Men vill du ha en cool och lite udda hoj med attityd och motor med själ så är det Buellen du ska ha. Buellen är ju coolare att busa runt på stan med. Den vänder betydligt fler huvuden än en japs. Jag uppfattar Buellen som något av en entusiasthoj medans en R1'a i mina ögon är en dussinhoj.

Jag tror iofs att den upplevda hastigheten av 200km/h på en Buell (utan kåpor) kontra 300km/h på en R1'a är ungefär den samma.

Men som sagt, står ditt val mellan R1 och Buell så är det nog en R1 du ska ha. :)
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Är det inte nice att veta att det finns potens i maskineriet?

Sen kan man väl köra fort även där det e kurvigt med en R1?

Klart man kan köra fort när det är kurvigt med en R1. Men det är just så att vi motorcyklister oftast tillhör en av två religioner - de som tror på motorcykelns själ eller höghastighetianerna. Höghastighetianerna är generellt sett symaskinsfanatiker som tenderar att begå självmos i mycket högre omfattning än de som tror på motorcykelns själ. De är bokstavstroende och håller strikt på specifikationsbladet.
De som tror på motorcykelns själ är mer liberala och därför inriktade på något som kallas S.E.G.-faktorn (myntat av Ft_Bstrd på advrider.com specifikt för Buells cyklar), ett uttryck som i klartext utläses "shit-eating grin", än på specifikationsbladet och får ofta utstå hån av höghastighetianerna, innan dessa konverterar till den sanna läran. :mattias

S.E.G.-faktorn i kombination med ett genuint motorcykelintresse brukar resultera i ett långt mc-liv och fantastiska upplevelser i närapå lagliga hastigheter, på kurviga vägar vid sidan av E18, till skillnad från höghastighetianernas kortvariga men relativt smärtsamma upplevelser i shorts och flipflops över 25 meter asfalt och grus in i ett träd vid sidan av E18 medan man försökte göra en wheelie mellan två långtradare i 300...
:7peta

(ok, jag är en aning ironisk :D )
 
Last edited:

4U2EnVy

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Buell XB9R 03
Klart man kan köra fort när det är kurvigt med en R1. Men det är just så att vi motorcyklister oftast tillhör en av två religioner - de som tror på motorcykelns själ eller höghastighetianerna. Höghastighetianerna är generellt sett symaskinsfanatiker som tenderar att begå självmos i mycket högre omfattning än de som tror på motorcykelns själ. De är bokstavstroende och håller strikt på specifikationsbladet.
De som tror på motorcykelns själ är mer liberala och därför inriktade på något som kallas S.E.G.-faktorn (myntat av Ft_Bstrd på advrider.com specifikt för Buells cyklar), ett uttryck som i klartext utläses "shit-eating grin", än på specifikationsbladet och får ofta utstå hån av höghastighetianerna, innan dessa konverterar till den sanna läran. :mattias

S.E.G.-faktorn i kombination med ett genuint motorcykelintresse brukar resultera i ett långt mc-liv och fantastiska upplevelser i närapå lagliga hastigheter, på kurviga vägar vid sidan av E18, till skillnad från höghastighetianernas kortvariga men relativt smärtsamma upplevelser i shorts och flipflops över 25 meter asfalt och grus in i ett träd vid sidan av E18 medan man försökte göra en wheelie mellan två långtradare i 300...
:7peta

(ok, jag är en aning ironisk :D )


En polare till mej fick sin fot mosad mot en trotoarkant när han åkte på sin glidare......blir lätt så när man åker för sakta :yoparty

Jag e lite kluven.....så jävla gött muller i buellen!!!!

Kanske ska satsa på en ducce 999 istället så jag får lite sound
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
En polare till mej fick sin fot mosad mot en trotoarkant när han åkte på sin glidare......blir lätt så när man åker för sakta :yoparty

Jag e lite kluven.....så jävla gött muller i buellen!!!!

Kanske ska satsa på en ducce 999 istället så jag får lite sound

Nja, nu är väl inte Buells hojar att jämställa med glidare direkt...
Men ja, italienska hojar är definitivt ett mellanting mellan kräm och själ. Personligen är jag dessutom helt klart för nya 1125R-bullen - men jag skulle aldrig lägga ner pengarna på en med tanke på hur få tillfällen jag skulle ha att faktiskt utnyttja mellanskillnaden... :huvet
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Teknisk fråga

För några dagar sedan fastnade jag i en bilkö vid ett vägarbete. Efter detta låter det illa ur kopplingen eller växellådan på min XB12X innan motorn blivit varm.
Jag märker det främst när jag startar motorn på morgonen och går från N till 1 och fortfarande håller inne kopplingen; ett lite oregelbundet ljud som maler en aning. Det verkar försvinna när motorn blivit varm.

Är det någon här som har koll på vad det skulle kunna vara? Närmaste Buell-serviceverkstad är fullbokad de närmaste fyra veckorna, så jag vill naturligtvis veta om jag kan använda cykeln under tiden eller inte - eller för den delen om det är något som jag snabbt fixar själv...
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
För några dagar sedan fastnade jag i en bilkö vid ett vägarbete. Efter detta låter det illa ur kopplingen eller växellådan på min XB12X innan motorn blivit varm.
Jag märker det främst när jag startar motorn på morgonen och går från N till 1 och fortfarande håller inne kopplingen; ett lite oregelbundet ljud som maler en aning. Det verkar försvinna när motorn blivit varm.

Är det någon här som har koll på vad det skulle kunna vara? Närmaste Buell-serviceverkstad är fullbokad de närmaste fyra veckorna, så jag vill naturligtvis veta om jag kan använda cykeln under tiden eller inte - eller för den delen om det är något som jag snabbt fixar själv...

Skulle kunna vara transkedjan som behövs spännas litegrann. Den kan bla låta lite "malande". Kedjespelet är större när den är kall och minskar när den blir varm så det passar ju din beskrivning bra. Dessutom så sträcker sig kedjorna en del i början på dess livstid.
Så kedjan är det första jag skulle kolla om jag vore dig! (kan ju så klart vara en massa annat också, men som första grej att kolla liksom....)

MVH
Björn
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
En polare till mej fick sin fot mosad mot en trotoarkant när han åkte på sin glidare......blir lätt så när man åker för sakta :yoparty

Jag e lite kluven.....så jävla gött muller i buellen!!!!

Kanske ska satsa på en ducce 999 istället så jag får lite sound

Om jag vore du skulle jag provköra båda hojarna. Provkör dem som du med all sannolikhet skulle köra en hoj du äger.

Det är ju ingen idé att rulla ut R1:an på motorvägen och provbrassa satan i massa mil om du se'n bara kör på små, kurviga vägar. Eller för den delen provgasa runt med Buell i sta'n om du ändå mest kommer köra på stora högfartssträckor. If you catch my drift.

Själv har jag inga andra råd att ge dig då jag inte har nå't att jämföra bullen med, det är min första hoj. Men den är som sagts tidigare jävligt rolig på kurviga vägar och inne i sta'n.
 

Bulle9

menvafaaaaaaaa...
Gick med
15 Aug 2007
Ort
I en röd stuga med vita Knut
Hoj
Buell XB9R race-kit med Wileyco-buller (låter knasmycket) och en krokig CBR1000F samt en 4-vxl röd REX
Fuktkänslig bulle?

Afton afton Bullbröder och systrar, någon som braaappar i Örebro-krokarna?

Var på väg hem idag och hamnade i ett 7j*a regn, skulle braappa om en bil men då lät det bludderbludder:confused: och jag jag hamna inte mer än jämnsides varpå jag lade mig bakom igen:rodnar , men sen var det som vanligt resten av turen på 10mil.

Någon annan som haft problem med ojämn gång vid regn, eller fick Bullen bara en tupp i halsen?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Skulle kunna vara transkedjan som behövs spännas litegrann. Den kan bla låta lite "malande". Kedjespelet är större när den är kall och minskar när den blir varm så det passar ju din beskrivning bra. Dessutom så sträcker sig kedjorna en del i början på dess livstid.
Så kedjan är det första jag skulle kolla om jag vore dig! (kan ju så klart vara en massa annat också, men som första grej att kolla liksom....)

MVH
Björn

Låter mycket vettigt. Tack för tipset!
*nu ska jag bara ha en momentnyckel och en regnfri dag också* :va
 

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Hejsan.!
Jag vill bara høra vad det ær før fel man kan støtta på visst man køper en Buell XB9R? Vad ær før och nakdelar med hojen. Tycker den ser grymt aggresiv ut men som sakt vill inte mekka hela sommaren i garaget. Har læst lite a.n.g blinkers m.m. Men finns dær några mer allvarliga problem som kommer efter milens gång. Lite mer fakta om just den att æga,serva m.m.

Vill æven tilllægga att valet står mellan den och en ducce.

Tacksam før svar.

//Witlock
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hejsan.!
Jag vill bara høra vad det ær før fel man kan støtta på visst man køper en Buell XB9R? Vad ær før och nakdelar med hojen. Tycker den ser grymt aggresiv ut men som sakt vill inte mekka hela sommaren i garaget. Har læst lite a.n.g blinkers m.m. Men finns dær några mer allvarliga problem som kommer efter milens gång. Lite mer fakta om just den att æga,serva m.m.

Vill æven tilllægga att valet står mellan den och en ducce.

Tacksam før svar.

//Witlock

Här är ett inlägg från Mr. Buell (som är guru med stort G) ang. uppdateringar av XB-modellerna: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3101333&postcount=1038
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hejsan.!
Jag vill bara høra vad det ær før fel man kan støtta på visst man køper en Buell XB9R? Vad ær før och nakdelar med hojen. Tycker den ser grymt aggresiv ut men som sakt vill inte mekka hela sommaren i garaget. Har læst lite a.n.g blinkers m.m. Men finns dær några mer allvarliga problem som kommer efter milens gång. Lite mer fakta om just den att æga,serva m.m.

Vill æven tilllægga att valet står mellan den och en ducce.

Tacksam før svar.

//Witlock

(Se inlägget Pitbuell hänvisar till).

Om det gäller en 02:a som jag vill minnas att du skrev i en annan tråd, finns det lite att tänka på; för det första att det är första modellåret av en tidigare oprövad cykel. Om det fanns recalls på den, så är de troligen åtgärdade på en cykel som varit i trafik, men detta bör du kolla upp. Tänk också på att drivremmen är vekare på tidigare XB-modeller, och det är inte bara att byta till en ny rem (tror detta diskuterades för ett par sidor sen i den här tråden).
En 02 har också den äldre, lite "hårdare" växellådan. Det är naturligtvis en smaksak - jag hade inga problem med den när jag testade en 04:ans XB12R, men jag kan tänka mig att den är jobbig om du verkligen ska köra hårt med cykeln.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top