Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Yes då ska det kollas läget på hojen och hur den mår med den nya kabeln ;-)

Fick ett litet brev idag.

Var ska vi dela med oss av mapparna och allt annat kul som vi hittar?


/M

Japp, min trillade oxå ner i lådan. ECMspy ser ju vackert ut! :) Hittar du varvstoppet så är jag intresserad.
 

orjki571

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
99 Buell X1
Byta till förgasare

Hej

Jag ska bygga om en Buell X1 (troligen 99 eller 01) till en låg slimmad racer.
Nu har jag en massa tekniska frågor.
Mitt största bekymer är insprutningen, massa sladdar och givare.
Är det svårt att byta till förgasare, vilka modeller har förgasare?

Örjan
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Måste fråga: Har du bromsat din 1430 än? Hur gick det?

/J

Ja ringde han du rekomenderade dock så kunde han inte hjälpa mig mer än att bara bänka den och så intresserad av det är jag inte. DOck vill man ju ställa in allt då är det endast ecm spy´n och lära sig den först så man kan tuna in det som han säger åt en me ja tar det i vår har så byst med annat i mitt liv men men i vår så får vi dra en sväng. din låg på runt hundra va? :yoparty

/M



Ja där stog det lite basic how to do it liksom ;-)

Har du pluggat in än? Ha ha min laptop crashade förra v så ja inte mkt man kan göra åt det men ja kommer väl under veckan.

/M
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja ringde han du rekomenderade dock så kunde han inte hjälpa mig mer än att bara bänka den och så intresserad av det är jag inte. DOck vill man ju ställa in allt då är det endast ecm spy´n och lära sig den först så man kan tuna in det som han säger åt en me ja tar det i vår har så byst med annat i mitt liv men men i vår så får vi dra en sväng. din låg på runt hundra va? :yoparty

/M

Hej

Ok, då förstår jag. Ska bli kul att se vad den ger!

100 rwhp hade jag i min gamla 1200-motor. Min 1640 ger på bakhjulet 127 hk vid 6000 rpm och 162 Nm vid 4000 rpm. 100 bakhjulshäst passerar den vid 3900 rpm.

Men jag har fortfarande S&S-originalkammen samt ett alldeles för trångt 1200-avgassytem med 1 3/4"-krökar. Jag ska bygga ett nytt system med stegade grövre krökar och kollektor i vinter.

/J
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hej

Ok, då förstår jag. Ska bli kul att se vad den ger!

100 rwhp hade jag i min gamla 1200-motor. Min 1640 ger på bakhjulet 127 hk vid 6000 rpm och 162 Nm vid 4000 rpm. 100 bakhjulshäst passerar den vid 3900 rpm.

Men jag har fortfarande S&S-originalkammen samt ett alldeles för trångt 1200-avgassytem med 1 3/4"-krökar. Jag ska bygga ett nytt system med stegade grövre krökar och kollektor i vinter.

/J


Trevligt, gör du det själv svetsar alltså eller lämnar du bort?

ha ha ja ja 3900 alltså då har du lite att leka med ;-)

/M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trevligt, gör du det själv svetsar alltså eller lämnar du bort?

ha ha ja ja 3900 alltså då har du lite att leka med ;-)

/M

Jag vill göra det själv men har ingen tig, så endera ska jag handla en sådan. Annars så gör jag tillpassning och låter sedan en vän sömma ihop det med sin tig.

Till Buell finns det ju mycket mer gott om rejsiga och bra avgassystem. Till sportster finns det mest bara en massa kromat tungt skit.
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Jag vill göra det själv men har ingen tig, så endera ska jag handla en sådan. Annars så gör jag tillpassning och låter sedan en vän sömma ihop det med sin tig.

Till Buell finns det ju mycket mer gott om rejsiga och bra avgassystem. Till sportster finns det mest bara en massa kromat tungt skit.


Ja tyvärr så verkar amerikanare ha för kärlek till heavy duty liksom gjut järn osv

Som du sa...

Har du koll på var man köper rostfritt och sånt bandage?

/M
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja tyvärr så verkar amerikanare ha för kärlek till heavy duty liksom gjut järn osv

Som du sa...

Har du koll på var man köper rostfritt och sånt bandage?

/M

Det här är bästa firman för sånt: http://www.burnsstainless.com/
Tunnväggiga rördelar i RF, Alu, eller Inconel.
Supertwin är ÅF i Sverige.
Bandage finns i vilken raggarbilsbutik som helst, Persåker, Hansen Racing osv
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Ett tips ang. värmeskyddsbandage. Kolla om ni får tag på keramisk färg istället.

Sån't där bandage tappar väldigt mycket funktion om det blir genomblött en gång (har hört upp till 80% funktionsförsämring). Dessutom luktar det ju mungo om det kommer olja på bandaget. Just detta är ju förstås helt ovidkommande för oss som kör amerikansk high-tech, eftersom det aldrig läcker olja om våra hojar. :D

Lackade headersen i min gamla Challenger med keramisk färg och det funkade klockrent. Färgen är jävligt skum att lacka, den är som vatten och det syns knappt att man lägger på den. När man se'n startar upp motorn så härdar färgen av värmen och antar en stålgrå nyans, riktigt stiligt faktiskt.
 

Bulle9

menvafaaaaaaaa...
Gick med
15 Aug 2007
Ort
I en röd stuga med vita Knut
Hoj
Buell XB9R race-kit med Wileyco-buller (låter knasmycket) och en krokig CBR1000F samt en 4-vxl röd REX
Loctite låser inte fast bulten för evigt sitter bara lite hårdare. Annars finns lösgängor att köpa så kallade helicoil bara att gänga om och skruva i nya gängor eller kanske bara stoppa dit ett par låsbrickor?

Tack för tipset, tror dock icke låsbrickor hjälper på en bult som kryper rakt ut dvs utan att snurra pga av gängras :rolleyes:

Men Helicoil ska jag kolla upp... är det något du provat själv??
Pratade med en mek som sa att det inte var så bara.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning


Men Helicoil ska jag kolla upp... är det något du provat själv??
Pratade med en mek som sa att det inte var så bara.


Helicoli inte så bra?!?!?!?! Det är för fan Guds gåva till mänskligheten! Sen är det iofs inte så bra i tunnt gods, som jag skrev ovan...



Har du pluggat in än? Ha ha min laptop crashade förra v så ja inte mkt man kan göra åt det men ja kommer väl under veckan.

/M


Japp kom just hem från klubben. FUNKAR FAN SKITBRA! Hehehe full kontroll på allt! Nollställa TPS och AFV. Flytta varvstoppet, ändra kompensationsnivåer, ändra bränslepulser och tändning. Läsa felkoder och köra diagnostik kan man oxå! Ladda upp och ner mappar kan man göra.

Vågar inte ändra något.... Det är en helvetes massa siffror. Måste forumsurfa lite! hehe
 
Last edited:

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hehehe flyttade just upp varvstoppen (soft1, soft 2 och hard) med 400 rpm. :cdevil

ECMspy rockar! :yoparty :yoparty :yoparty

Cool värsta grejjen ecm spy, dom på buell center dom vet inte mkt dom. lite tråkigt men men dom är så upptagna med att vara balla så dom glömmer kunderna.

Ska ha min kopplingsvajer därifrån sen har dom sålt sin sista pryl till mig ialla fall. :yoparty Service osv lär man ju sköta själv ändå så:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehehe flyttade just upp varvstoppen (soft1, soft 2 och hard) med 400 rpm. :cdevil

ECMspy rockar! :yoparty :yoparty :yoparty

Vad flyttade du varvstoppet till? Nyfiken! :) Jag kör 7000 rpm på min 1640 sportstermotor, det var även vad jag körde på den trimmade sportster-1200-motorn med originalvev jag hade i min hoj innan.

/J
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Vad flyttade du varvstoppet till? Nyfiken! :) Jag kör 7000 rpm på min 1640 sportstermotor, det var även vad jag körde på den trimmade sportster-1200-motorn med originalvev jag hade i min hoj innan.

/J


Original i XB12 Race ECM'n ligger första stoppet (soft1) på 6300 andra på 6400 och sista (hard) ligger på 7000. Jag la upp alla nivåer +400 RPM.

Vid soft1 slås var fjärde tändpuls bort, vid soft 2 varannan och vid hard bryter alla tändpulser. (Om jag tolkat rätt). Antal sekunder @ rpm verkar också vara en faktor för om soft 1 och 2 ska gå in.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Original i XB12 Race ECM'n ligger första stoppet (soft1) på 6300 andra på 6400 och sista (hard) ligger på 7000. Jag la upp alla nivåer +400 RPM.

Vid soft1 slås var fjärde tändpuls bort, vid soft 2 varannan och vid hard bryter alla tändpulser. (Om jag tolkat rätt). Antal sekunder @ rpm verkar också vara en faktor för om soft 1 och 2 ska gå in.

Ok, så 7400 nu då alltså? Jag var mest nyfiken på hur mycket de nya (-03 och upp) Sportster/Buellmotorerna varvar. Tidigare modeller sades ju klara 7000 med originalveven, över det var lite riskabelt, iaf i dagligt bruk på gatan sas.

Jag har Dyna2000i-tändning så för mig finns bara en nivå på varvstoppet...Hard :hihi Men jag kan ställa den hur jag vill men i steg på 500 rpm.

/J
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Ok, så 7400 nu då alltså? Jag var mest nyfiken på hur mycket de nya (-03 och upp) Sportster/Buellmotorerna varvar. Tidigare modeller sades ju klara 7000 med originalveven, över det var lite riskabelt, iaf i dagligt bruk på gatan sas.

Jag har Dyna2000i-tändning så för mig finns bara en nivå på varvstoppet...Hard :hihi Men jag kan ställa den hur jag vill men i steg på 500 rpm.

/J


Gissar att fabriksinställningen innehåller säkerhetsmarginaler för materialvariationer, åldrande etc etc. Så det känns tämligen säkert att dra upp den 400 varv. Gissar att man kan lägga upp stoppet en bra bit till med rimlig risk. Vill se hur effektkurvan beter sej på toppen för att kunna avgöra om det är lönt. Men Dyna bryter väl inte helt? Har för mej att den slår bort tändpulser med, fast kommer inte ihåg i vilken omfattning.

Verkar vara en schysst motor du har! Det tog mej 95cui och lustgas att komma upp i dom siffrorna med min förra twin cam. :)
 

Bulle9

menvafaaaaaaaa...
Gick med
15 Aug 2007
Ort
I en röd stuga med vita Knut
Hoj
Buell XB9R race-kit med Wileyco-buller (låter knasmycket) och en krokig CBR1000F samt en 4-vxl röd REX
Helicoli inte så bra?!?!?!?! Det är för fan Guds gåva till mänskligheten! Sen är det iofs inte så bra i tunnt gods, som jag skrev ovan...

Inte så BARA skrev jag... han menade att det var lurt att göra själv.. sen om han sa det för att få lite jobb vet jag inte... HAR NÅGON HÄR INNE GJORT DET SJÄLV?? :confused:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top