Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Andrews N9 kammar har jag för mig att det är i. Vilken Pro Flow pump är det du har? Finns ju 2 olika modeller. Zippers har inte pratat något med mig om att man skall kunna vara tvungen att ha reduceringsventil. Däremot vart jag visst tvungen att ha ett fitting Kit då jag just skulle ha den i ett S&S block ?

Jag vet inte vad det är för ett fitting kit de menar, ty S&S-blocket kan ju annars ta emot en vanlig originaloljepump.

Skickar med en bild på det filterhus utan reduceringsventil från NRHS som jag fick ersätta med ett HD-originalfilterhus från sportster 4-pet med inbyggd reduceringsventil.
attachment.php


Jag har den Proflowpumpen med tre steg. En pumpkammare för tryck samt två kammare som sköter länsningen.

Hela historien med montering av motor samt inmontering i min hoj i vintras finns beskrivet med bilder i min byggtråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665

Ok! Andrews N9 är samma som S&S 555 kammen, dvs 0.555" i lyft. Det var den kammen som fram tills för ett år sedan originallevererades med S&S 100" motorerna vi har. Men sedan ett år tillbaka så sitter det S&S 600 i dom istället. Det kammen gav ca 5% effektökning över hela registret enligt S&S. Det kan vara det som är orsaken till effektskillnaden mellan våra motorer, om man nu ska jämföra effekt mellan olika bänkar.

Mvh
Jörgen
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
..

Ja jag har ju en helt vanlig original pump i min nu men jag gissar på att fittingkittet är olje-anslutningarna till pumpen. Jag har också en steg 3 men funderade på en steg 4 men hittade inte anledning nog att köpa en sådan.


The Pro Flow Oil Pump is available in two different configurations.
>>
>> PRO-FLOWT 3-STAGE OIL PUMP FOR SPORTSTER , BUELL & 4-CAM ENGINES
>> The highly acclaimed line of original billet Pro-Flow oil pump for
>> Sportster
>> R & 4-cam based engines has been updated for 2000. New 3-stage design
>> uses
>> gerotor feed gears, a second, independent gerotor set to scavenge the cam
>> chest cavity & high volume spur gears in the main scavenge section to
>> keep
>> the engine as "dry" as possible & virtually eliminate wet-sumping. The
>> drive
>> gear and gerotor systems have been improved for even less drag during
>> operation, while maintaining superior scavenge and feed rates over any
>> other
>> pump. Another new feature is the addition of a filter designed to provide
>> protection for the oil pump from debris in the camshaft area and prevent
>> foreign material from entering the oil pump via the cam chest scavenge
>> port.
>> This oil pump is a direct bolt-on to 1991-present engines, including 1998
>> &
>> later. It can also be fit to 1977-90 engines by using one of the fitting
>> kits listed below.
>>
>> Legal in California only for racing vehicles which may never be used upon
>> a
>> highway.
>>
>> The part 3 stage pump is part number 613-140 and is $529.95. We have this
>> pump in stock and ready to ship.
>>
>>
>> PRO-FLOW T 4-STAGE OIL PUMP
>> This new four-stage Pro-Flow oil pump offers the builder the option of
>> running up to three independent scavenge systems to virtually eliminates
>> any
>> wet virtually eliminates any wet high speed operation. The 4-stage pump
>> features an additional gerotor stage that can be plumbed to either feed
>> or
>> scavenge oil, to or from any area, at the builders' discretion. This pump
>> is
>> ideal for drag racing, road racing or Bonneville use. These pumps will
>> not
>> fit into stock H-D frames without lower rail modification (Buell OK).
>> These
>> pumps are a direct bolt-on for 1991-up engines, while '86-'90 and '77-'85
>> engines require an additional fitting kit listed below. Fitment to
>> 1998-up
>> engines requires a minor case modification.
>>
>> Legal in California only for racing vehicles which may never be used upon
>> a
>> highway
>>
>> The part number for the 4 stage pump is 613-150 and the price is $699.00.
>> This pump is in stock and ready to ship.
>>
>> With either of these pumps, you will need the fitting kit. The part
>> number
>> for the fitting kit is 613-103 and the cost is $29.95. We also have these
>> in
>> stock.


Jag vet inte vad det är för ett fitting kit de menar, ty S&S-blocket kan ju annars ta emot en vanlig originaloljepump.

Skickar med en bild på det filterhus utan reduceringsventil från NRHS som jag fick ersätta med ett HD-originalfilterhus från sportster 4-pet med inbyggd reduceringsventil.
attachment.php


Jag har den Proflowpumpen med tre steg. En pumpkammare för tryck samt två kammare som sköter länsningen.

Hela historien med montering av motor samt inmontering i min hoj i vintras finns beskrivet med bilder i min byggtråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665

Ok! Andrews N9 är samma som S&S 555 kammen, dvs 0.555" i lyft. Det var den kammen som fram tills för ett år sedan originallevererades med S&S 100" motorerna vi har. Men sedan ett år tillbaka så sitter det S&S 600 i dom istället. Det kammen gav ca 5% effektökning över hela registret enligt S&S. Det kan vara det som är orsaken till effektskillnaden mellan våra motorer, om man nu ska jämföra effekt mellan olika bänkar.

Mvh
Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja så kan det vara, det följer med en liten påse med nipplar.

4-stegs pumpen tror jag mest används i dragracing och landspeed och sånt, där man kör vid höga varvtal. Man brukar använda det fjärde steget till att länsa olja direkt från nederkant på vipparmshusen via y-koppling. Oljan hinner nämligen inte alltid rinna undan från ventilkåporna när man varvar över 8000 rpm längre stunder har jag fått mig berättat. Annars är också 4-stegspumpen bra till att länsa undan olja från en turbo.

/J

Ja jag har ju en helt vanlig original pump i min nu men jag gissar på att fittingkittet är olje-anslutningarna till pumpen. Jag har också en steg 3 men funderade på en steg 4 men hittade inte anledning nog att köpa en sådan.


The Pro Flow Oil Pump is available in two different configurations.
>>
>> PRO-FLOWT 3-STAGE OIL PUMP FOR SPORTSTER , BUELL & 4-CAM ENGINES
>> The highly acclaimed line of original billet Pro-Flow oil pump for
>> Sportster
>> R & 4-cam based engines has been updated for 2000. New 3-stage design
>> uses
>> gerotor feed gears, a second, independent gerotor set to scavenge the cam
>> chest cavity & high volume spur gears in the main scavenge section to
>> keep
>> the engine as "dry" as possible & virtually eliminate wet-sumping. The
>> drive
>> gear and gerotor systems have been improved for even less drag during
>> operation, while maintaining superior scavenge and feed rates over any
>> other
>> pump. Another new feature is the addition of a filter designed to provide
>> protection for the oil pump from debris in the camshaft area and prevent
>> foreign material from entering the oil pump via the cam chest scavenge
>> port.
>> This oil pump is a direct bolt-on to 1991-present engines, including 1998
>> &
>> later. It can also be fit to 1977-90 engines by using one of the fitting
>> kits listed below.
>>
>> Legal in California only for racing vehicles which may never be used upon
>> a
>> highway.
>>
>> The part 3 stage pump is part number 613-140 and is $529.95. We have this
>> pump in stock and ready to ship.
>>
>>
>> PRO-FLOW T 4-STAGE OIL PUMP
>> This new four-stage Pro-Flow oil pump offers the builder the option of
>> running up to three independent scavenge systems to virtually eliminates
>> any
>> wet virtually eliminates any wet high speed operation. The 4-stage pump
>> features an additional gerotor stage that can be plumbed to either feed
>> or
>> scavenge oil, to or from any area, at the builders' discretion. This pump
>> is
>> ideal for drag racing, road racing or Bonneville use. These pumps will
>> not
>> fit into stock H-D frames without lower rail modification (Buell OK).
>> These
>> pumps are a direct bolt-on for 1991-up engines, while '86-'90 and '77-'85
>> engines require an additional fitting kit listed below. Fitment to
>> 1998-up
>> engines requires a minor case modification.
>>
>> Legal in California only for racing vehicles which may never be used upon
>> a
>> highway
>>
>> The part number for the 4 stage pump is 613-150 and the price is $699.00.
>> This pump is in stock and ready to ship.
>>
>> With either of these pumps, you will need the fitting kit. The part
>> number
>> for the fitting kit is 613-103 and the cost is $29.95. We also have these
>> in
>> stock.
 

BUELL1125R

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
å-a
Hoj
04 buell xb12r
Tanken har slagit mig :drool .. men jag ska nog ge den en säsong eller 2

det är nog klokt.med tanke på ev barn sjukdommar, men man lär ju sig aldrig själv köpte man ju en xb9r med resultat av att året efter se att xb12 an komma. så det var ju bara att leva på knäcke o vatten (+plus dålig ursäkt till frugan) för att kunna tillfredställa sitt kubik behov.
någon som vet när första 1125an kommer till vårat land
hd-center i hbg verkar ju inte veta
 

Suki

Darkside
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
3 St olika
....

Nu skall Vi åka gata änteligen så nu vill jag bara starta hojjen med en HSR 48 som ligger vilandes i garaget å bara vill monteras. Sedan blir det som sagt högre komp å lite omportning av gurun samt översyn. VILL HA SOMMAR SEDAN..........

Ja så kan det vara, det följer med en liten påse med nipplar.

4-stegs pumpen tror jag mest används i dragracing och landspeed och sånt, där man kör vid höga varvtal. Man brukar använda det fjärde steget till att länsa olja direkt från nederkant på vipparmshusen via y-koppling. Oljan hinner nämligen inte alltid rinna undan från ventilkåporna när man varvar över 8000 rpm längre stunder har jag fått mig berättat. Annars är också 4-stegspumpen bra till att länsa undan olja från en turbo.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu skall Vi åka gata änteligen så nu vill jag bara starta hojjen med en HSR 48 som ligger vilandes i garaget å bara vill monteras. Sedan blir det som sagt högre komp å lite omportning av gurun samt översyn. VILL HA SOMMAR SEDAN..........

Jag köpte en ny HSR 48:a till min motor med med. Startade den aldrig ens med Super G:n som följde med. Helnöjd med Mikunin! Det kan vara bra att sätta in en skumgummiring i flottörhuset på Mikunin. Många (tex Mectec och en massa amerikaner) förespråkar nämligen soppapump till HSR48:en beroende på att de haft problem med draining av flottörhuset på fullgas utan pump. Men de problemen beror inte på draining utan på att bensinen skummar i flottörhuset av vibrationerna. Så med en ringformad speciell skumgummiring i flottörhuset så är problemet löst!

/J
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
det är nog klokt.med tanke på ev barn sjukdommar, men man lär ju sig aldrig själv köpte man ju en xb9r med resultat av att året efter se att xb12 an komma. så det var ju bara att leva på knäcke o vatten (+plus dålig ursäkt till frugan) för att kunna tillfredställa sitt kubik behov.
någon som vet när första 1125an kommer till vårat land
hd-center i hbg verkar ju inte veta

Hört att de går i produktion under December och kommer att levereras allt eftersom men som du säger så verkar ingen veta med säkerhet.

Det där med frugan känns dock igen :nicka
 

BUELL1125R

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
å-a
Hoj
04 buell xb12r
Hört att de går i produktion under December och kommer att levereras allt eftersom men som du säger så verkar ingen veta med säkerhet.

Det där med frugan känns dock igen :nicka

När man talar om trollen. kollade precis på buells hemsida, under united states.
produktionen gick tydligen igång 30 oktober.
kul att deras säljar är så väl informerade:va
 

buell_boy

nyfiken... ;-)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
03 Buell XB9
Original i XB12 Race ECM'n ligger första stoppet (soft1) på 6300 andra på 6400 och sista (hard) ligger på 7000. Jag la upp alla nivåer +400 RPM.

Vid soft1 slås var fjärde tändpuls bort, vid soft 2 varannan och vid hard bryter alla tändpulser. (Om jag tolkat rätt). Antal sekunder @ rpm verkar också vara en faktor för om soft 1 och 2 ska gå in.

tja på er, Har oxå fixat EMCSpy och vill pilla lite och såg den här tråden... Låter massa kul. Har ni lite tips på vad jag ska kolla på och kanske lite lathund på hur man gör för att ändra på varvstoppet...
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning

buell_boy

nyfiken... ;-)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
03 Buell XB9

hehe.. tack för länkarna... men hittade inget relevant till varvstoppen... Det är nämligen så att Buell guiden som du länkade saknar de sista 10 sidorna och där... där står det vart man hittar och vilka värden man ska använda för att ändra på varvstoppen.

Hittade hela dokumentet på sidan67 av 69 i en av bike-pix länkarna. Ett inlägg av en kille som heter gemini. :banana

Här är länken till sidan http://www.bike-pix.com/forum/viewtopic.php?t=17934&postdays=0&postorder=asc&start=990

Så nu är det bara att hooka upp bullen och fixa till den lite...:yoparty
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
ey, jag minns nu att runt augusti eller nåt när jag va mitt i min flytt och utan internet så skrevs det en massa om att införskaffa ECM-spy kabel delar för att bygga en själv eller liknande. Jag missade självklart när ni beställde dessa delar och ville kolla med er om nån har några delar kvar, eller iaf den plastkontakten som usbkabeln ska kopplas till så man kan bygga en egen, sen ett kopplingsschema om det inte finns online såklart..

ska ta o läsa igenom alla inlägg sen den tiden snart så jag e med på allt igen men all work and no play makes me a tired boy...
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Bara en grej jag kom att tänka på:
Finns det någon återförsäljare här i Sverige som tar in Buells märkeskläder/-utrustning?
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Köpte kabel från isak_svart här på forumet, 450 pengar, funkade klockrent.

tack men jag tänkte jag kunde ha byggt en själv eftersom det inte såg ut att va så svårt... materialet kan ju inte kosta många kronor, o då lägga ut 450kr om man inte behöver känns dumt..

d kanske e han som säljer dessa på blocket då för d e samma pris du fick betala...
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Hejhej!

Kommer från Kristianstad. Jobbar som smed/svetsare och musiker (skum kombo jag vet!)

Ny här på forumet!
Kör nu 00 X1 (köpt idag!)

side.jpg

Fler foton

Kört innan:
04 Buell XB12
03 Monster 620
och massa annat som jag inte vågar skriva här ;D
 

Dark_Messenger

Guest
Najs hoj. Hmm undrar om jag ska gå tillbaka till bullerötterna nästa säsong... Fan gillar ju buell
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag ringde vägverket o kolla, kanske har glömt säga det.
Dom sa att det berodde på att dom typbesiktade/typregistrerade modellen innan den var tillverkad som förklaring. Förstod inte / hon berättade inte riktigt vad det va dom gjorde men typ den förklaringen fick jag. Skulle va intressant o se om det var likadant med andra märken av motorcyklar.

Bilindustrin har ju haft nästa års mdeller redan på hösten.
Det tar ju ett tag att tillverka produkterna med.
Mc-tillverkare börjar ju ine producera den 1/1. De skulle aldrig klara efterfrågan då och inte hinna med nästa års modeller.
-08:eek:r kan vara tillverkade redan i juli. Kolla med generalagenten. De vet vilka ramnummer som går mot vilket år.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top