Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Jädrigt trött på att kika runt överallt på internet och läsa annonser där det står: vi har ALLT till ALLA mc... varför har då ingen nåt till min X1:a?
funderar även på mitt whitebrotherssystem som sitter på hojen, inget är gjort med sprutet på den, kan det vara så att det inte alls stämmer ihop med org. inställningarna och trimsystem för jag tycker inte hojen går som jag vill... vet ju att man ska modifiera det när system byts men många andra verkar vara "nöjda" med att bara byta system, kan väl inte vara hälsosamt?!!! har heller ingen erfarenhet av sk "supertrap" system, vilket är den modell jag har på, liiite mer ljud efterfrågas -fler "brickor" ska dit sades det, vart köps dessa i lösvikt då?? :S
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
du kanske skulle köpa en sån där ecmspy kabel o leka lite med inställningarna då, engligt vad jag läst ska den funka till x1an me...

bor du på vargön på väg ut mot Öckerö eller e d jag som blandar ihop nåt nu?? skulle va kul o veta nå fler i götet som har buell, även om det inte är XB modellen..

om det nu vore så kanske du kan testa min när jag väl köpt en, väntar lite med detta...

Jädrigt trött på att kika runt överallt på internet och läsa annonser där det står: vi har ALLT till ALLA mc... varför har då ingen nåt till min X1:a?
funderar även på mitt whitebrotherssystem som sitter på hojen, inget är gjort med sprutet på den, kan det vara så att det inte alls stämmer ihop med org. inställningarna och trimsystem för jag tycker inte hojen går som jag vill... vet ju att man ska modifiera det när system byts men många andra verkar vara "nöjda" med att bara byta system, kan väl inte vara hälsosamt?!!! har heller ingen erfarenhet av sk "supertrap" system, vilket är den modell jag har på, liiite mer ljud efterfrågas -fler "brickor" ska dit sades det, vart köps dessa i lösvikt då?? :S
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
du kanske skulle köpa en sån där ecmspy kabel o leka lite med inställningarna då, engligt vad jag läst ska den funka till x1an me...

bor du på vargön på väg ut mot Öckerö eller e d jag som blandar ihop nåt nu?? skulle va kul o veta nå fler i götet som har buell, även om det inte är XB modellen..

om det nu vore så kanske du kan testa min när jag väl köpt en, väntar lite med detta...

Nja, det får nog bli MCkonsult som får lösa det... skulle jag röra med sånt skulle cykeln aldrig bli sig själv, skulle nog inte ens starta :huvet. Bor ju i vargön som ligger mellan vänersborg och trollhättan, inte långt från götet ändå... har bara sett en buell här omkring i sommras och det var en blå xb modell. men om du ska greja med det på din hoj och förstår dig på det så kanske du kan ta min också om den funkar :yoparty
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Jädrigt trött på att kika runt överallt på internet och läsa annonser där det står: vi har ALLT till ALLA mc... varför har då ingen nåt till min X1:a?
funderar även på mitt whitebrotherssystem som sitter på hojen, inget är gjort med sprutet på den, kan det vara så att det inte alls stämmer ihop med org. inställningarna och trimsystem för jag tycker inte hojen går som jag vill... vet ju att man ska modifiera det när system byts men många andra verkar vara "nöjda" med att bara byta system, kan väl inte vara hälsosamt?!!! har heller ingen erfarenhet av sk "supertrap" system, vilket är den modell jag har på, liiite mer ljud efterfrågas -fler "brickor" ska dit sades det, vart köps dessa i lösvikt då?? :S

Buell räknas inte som "alla" ;-)

Supertrappbrickor kan du nog säkert hitta hos Lövéns i Nyköping eller på Persåkers i Åkers Styckebruk. Eller kanske hos Rod & Race bredvid Globen i Sthlm. Alla är jänkebilsfirmor.

Sitter det lambda sond på X1'orna? I så fall så har ju din ECM en viss justeringsförmåga. Om det räcker eller inte i det här fallet vet inte jag.
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Buell räknas inte som "alla" ;-)

Supertrappbrickor kan du nog säkert hitta hos Lövéns i Nyköping eller på Persåkers i Åkers Styckebruk. Eller kanske hos Rod & Race bredvid Globen i Sthlm. Alla är jänkebilsfirmor.

Sitter det lambda sond på X1'orna? I så fall så har ju din ECM en viss justeringsförmåga. Om det räcker eller inte i det här fallet vet inte jag.

Haha... uppenbarligen inte :-S ska fasen kolla upp det, tack för tipset!! det är alltså som de sa då, fler brickor -mer ljud?! japp, lambdasonden sitter där.
huuu... det börjar bli jobbigt allt detta "datastyrda", kanske skulle skaffat förgasarhoj ist :tungan
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Haha... uppenbarligen inte :-S ska fasen kolla upp det, tack för tipset!! det är alltså som de sa då, fler brickor -mer ljud?! japp, lambdasonden sitter där.
huuu... det börjar bli jobbigt allt detta "datastyrda", kanske skulle skaffat förgasarhoj ist :tungan

Flera brickor = flera spalter där avgaserna kan sej ut = mer ljud = mindre motstånd = mer toppeffekt och mindre vrid (oftast).

Det är bara att inse att det är 2008! Förgasare är ute! :) Du behöver en sladd och sen koppla in ECMspy. Då kan du justera "munstyckena" utan att bensinen rinner nerför armarna. :)
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Hallå!!!!
Tänkte höra om det finns nån bra sida där man kan köpa frontkåpa till xb12:an?
Eller om nån har någon sån liggande så pm:a mig...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Flera brickor = flera spalter där avgaserna kan sej ut = mer ljud = mindre motstånd = mer toppeffekt och mindre vrid (oftast).

Det är bara att inse att det är 2008! Förgasare är ute! :) Du behöver en sladd och sen koppla in ECMspy. Då kan du justera "munstyckena" utan att bensinen rinner nerför armarna. :)

Men inget gathojssprut har slagit HSR-serien i toppeffekt på HD-motorer än, den dagen byter jag ;)
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hallå!!!!
Tänkte höra om det finns nån bra sida där man kan köpa frontkåpa till xb12:an?
Eller om nån har någon sån liggande så pm:a mig...

Är ju bara carbon som gäller finns lite på www.ebay.com nytt så klart har man tur beggat och även på hillbilly motor i tyskland annars vet jag inte var alla andra köper sitt.

/M
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Men inget gathojssprut har slagit HSR-serien i toppeffekt på HD-motorer än, den dagen byter jag ;)

Nej fast jag är övertygad om att ett välmappat eftermarknadssprut med bredbandslambda och bra spridare etc spöar vilken förgasare som helst. HSR har två munstycken, nålpositionen och nålutformning som justerfaktorer. Och blandningsskruven. Med ett sprut har du ju i det närmaste oändlig justermöjlighet. Jämför med bilar. Vilka prestandabilar av idag har fjuck?

Fast jag håller med om att ibland kändes det ju enklare med en Mikuni. Eller en Super G med thunderjet. :)

Sprut känns lite outforskad mark när det gäller HD motorer... :confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo jag har ett nytt Pegasus-sprut till min hoj, med 53 mm spjällhus.http://www.performancefi.com/main/index.php
Men alla dragracers jag pratat med sägar att jag inte ska fövänta mig högre toppeffekt av det än min HSR-48:a. Däremot kan man nog lyft kurvan på dellast på sina ställen, och det är ju acceleration det också om man kör långa steg i lådan.

Sprut är ju mycket för att klara miljökraven på nya fordon.

Att byta huvudmunstycke, lågfart eller ändra nåläget på en HSR som sitter på en HD är ju dessutom så djäkla snabbt. Det tar en minut att byta huvudmunstycket, nålläge ca 3. Förberedelse: stänga bränslekranen.

Däremot kan jag tänka mig att det är en djäkla tidsbesparing vid bestyckning med sprut på tex en sporthoj, där förgasaraden sitter gömtd under tanken, plus att det är ggr 4 på alla munstycken. På såna hojar kan jag förstå att det går fortare att koppla in dator och klicka sig fram i menysystemen.

I framtiden kommer säkert förgasare trängas ut mer och mer, men för mig känns det inte aktuellt, inte på HD iaf. På de svåråtkomligare sporthojarna skulle jag nog inte varit förgasarkramare
 
Last edited:

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Jo jag har ett nytt Pegasus-sprut till min hoj, med 53 mm spjällhus.http://www.performancefi.com/main/index.php
Men alla dragracers jag pratat med sägar att jag inte ska fövänta mig högre toppeffekt av det än min HSR-48:a. Däremot kan man nog lyft kurvan på dellast på sina ställen, och det är ju acceleration det också om man kör långa steg i lådan.

Sprut är ju mycket för att klara miljökraven på nya fordon.

Att byta huvudmunstycke, lågfart eller ändra nåläget på en HSR som sitter på en HD är ju dessutom så djäkla snabbt. Det tar en minut att byta huvudmunstycket, nålläge ca 3. Förberedelse: stänga bränslekranen.

Däremot kan jag tänka mig att det är en djäkla tidsbesparing vid bestyckning med sprut på tex en sporthoj, där förgasaraden sitter gömtd under tanken, plus att det är ggr 4 på alla munstycken. På såna hojar kan jag förstå att det går fortare att koppla in dator och klicka sig fram i menysystemen.

I framtiden kommer säkert förgasare trängas ut mer och mer, men för mig känns det inte aktuellt, inte på HD iaf. På de svåråtkomligare sporthojarna skulle jag nog inte varit förgasarkramare

Nej kasta in soppa för att uppnå max effekt vid WOT klarar ju vilken fjuck som helst, bara den är stor nog :) Men det är ju i princip bara för dragracing det är aktuellt. För gata är ju en större del av registret viktigt.

Du glömmer ett förberedelse steg; plocka fram papper att suga upp soppan som skvimpar ur flottörhuset med :)

Sprutet kan ju kompensera i realtid på ett helt annat sätt än en förgasare.

Hur stor del av registret påverkar byte av munstycke eller justering av nål? Minst 20-25%. I Buell ECM'en kan man justera bränslemängden för varje trottelläge i en upplösning på 12 lägen och för varje varvtal i en upplösning på 13 nivåer. Alltså totalt 156 unika värden. I varje cell är bränslemängden justerbar steglös från 0 till 256. Du kan alltså uppnå ett i det närmaste perfekt A/F förhållande för hela kurvan.
:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej kasta in soppa för att uppnå max effekt vid WOT klarar ju vilken fjuck som helst, bara den är stor nog :) Men det är ju i princip bara för dragracing det är aktuellt. För gata är ju en större del av registret viktigt.

Du glömmer ett förberedelse steg; plocka fram papper att suga upp soppan som skvimpar ur flottörhuset med :)

Sprutet kan ju kompensera i realtid på ett helt annat sätt än en förgasare.

Hur stor del av registret påverkar byte av munstycke eller justering av nål? Minst 20-25%. I Buell ECM'en kan man justera bränslemängden för varje trottelläge i en upplösning på 12 lägen och för varje varvtal i en upplösning på 13 nivåer. Alltså totalt 156 unika värden. I varje cell är bränslemängden justerbar steglös från 0 till 256. Du kan alltså uppnå ett i det närmaste perfekt A/F förhållande för hela kurvan.
:)


Men på HSR behövs inget papper, man lossar ju bottenpluggen med 17:s nyckel och håller en pappersmugg under i vilken soppan i flottörhuset rinner ner, häller tillbaks denna i tanken, lossa huvudmunstycket med en stubbspårskruvmejsel, skruvar i nya munstycket, skruvar dit pluggen och sätter på soppakranen igen. Ibland hinner inte rullen på bromsbänken stanna innan man startar igen. Det är sjukt snabba förgasare att jobba med, justering av nålen är ju übersnabb om man använder sig av en bit vacuumslag att dutta fast och fiska upp nålen den med. I synnerhet på sportster där man har en tank som kan sitta kvar hela tiden.

Jag tror att man brukar säga att lågfarten är från 0-25% trottelöppning, nålen är 25-75% och huvudmunstycket är från 75%-> Men sedan så vet jag inte om alla försår hur passa adaptiv en fögasasera är, det är ju stor dynamik som sker via luftkanalerna från förgasaretratten via emulsionsröret. Förgasaren styr ju till stor del mycket sig själv, beroende på gashastighet och undertryck i luftburken. Det man gör när man byter munstycke är ju mer att se till att munstycket inte bottnat, dvs att man befinner sig i det dynamiska området, detta är det ju inte alla som förstår. Ett sprut måste ha många flr brytpunkter redan för att klara detta. Men den stora fördelen med sprut är nog just att tillverkarna kan klara avgaslagkraven, för trimmare är det nog vid turboinstallation som modernt sprut och motorstyrning verkligen kommer till sin rätt.

Jo jag vet att alla brukar prata om hur mycket det går att justera insprutning, men ingen brukar ju få fetare kurva än en bra förgasare på sug-HD. Kollar man på de flesta Dyno-charts på NHRS, eller NightRider osv så är det ju gasare på alla motorer som har tryckt ur sig de värsta kurvorna menar jag. Min motor passerade ju 100 rwhp vid 3900 och gav 162 Nm vid 4500 med sin HSR 48:a

Men du som verkar ha pillat lite med sprut på HD, kollade du länken? Vad placerar du mitt sprut ngnstans, vad får du för intryck av det, touring eller rejs, bra eller dåligt? Man kan ju styra resp cylinder individuellt, det har cam position sensor och styr även tändningan samt kan köras i closed loop med lambdasensor och hantera turbo samt lustgas. Jag ska montera det i helgen och bänka hojen innan jag börjar bygga om avgassystemet. Annars kan jag inte använda bromsningen med befintlig 48:a från i somras som referensbromsning.
 
Last edited:

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Flera brickor = flera spalter där avgaserna kan sej ut = mer ljud = mindre motstånd = mer toppeffekt och mindre vrid (oftast).

Det är bara att inse att det är 2008! Förgasare är ute! :) Du behöver en sladd och sen koppla in ECMspy. Då kan du justera "munstyckena" utan att bensinen rinner nerför armarna. :)

Blir bra det, då får det bli att skaffa sig några fler brickor då :)
tyvär är det ju så... lite svårt att lära sig allt detta datastyrda på egen hand bara så det är tur att det finns fiolk som försörjer sig på det... fast hur ute det än är så gillar jag allt en gammal panna med kass tomgång och som vill söla och spila lite :yoparty
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Men du som verkar ha pillat lite med sprut på HD, kollade du länken? Vad placerar du mitt sprut ngnstans, vad får du för intryck av det, touring eller rejs, bra eller dåligt? Man kan ju styra resp cylinder individuellt, det har cam position sensor och styr även tändningan samt kan köras i closed loop med lambdasensor och hantera turbo samt lustgas. Jag ska montera det i helgen och bänka hojen innan jag börjar bygga om avgassystemet. Annars kan jag inte använda bromsningen med befintlig 48:a från i somras som referensbromsning.

Ingen aning! Är första hojen med sprut. Haft CV, HSR, Super E, B och G förut. :) :) :) :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen aning! Är första hojen med sprut. Haft CV, HSR, Super E, B och G förut. :) :) :) :)

Ok, du är ju en befaren HD-förgasarkille :) Jag ska montera sprutet med tillhörande tänsystem i helgen och sedan bänka hojen i samma bänk som jag körde i sist med förgasare. Det enda som kommar skilja i motorkonfiguration är då gemensamt styrt sprut och tändning istället för Dyna 2000i och HSR. Så det ska bli intressant att se skillnaden, kommer jag upp i minst samma toppeffekt men med fylligare mellanregister så får sprutet sitta kvar, annars så åker förgasaren på igen. Jag ska redovisa kurvorna i min byggtråd, detta är det första Pegasussystemet i Sverige.

/J
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Nja, det får nog bli MCkonsult som får lösa det... skulle jag röra med sånt skulle cykeln aldrig bli sig själv, skulle nog inte ens starta :huvet. Bor ju i vargön som ligger mellan vänersborg och trollhättan, inte långt från götet ändå... har bara sett en buell här omkring i sommras och det var en blå xb modell. men om du ska greja med det på din hoj och förstår dig på det så kanske du kan ta min också om den funkar :yoparty

ahhh fan där har jag vart, skulle till en polare som e tatuerare i vänersborg en gång o hans päron bodde i vargön.... men jag minns faktiskt inte om jag varit där i sommar.... va runt med en polare en bit upp o körde i sommras men jag vet inte om vi verkligen kom så högt upp.... för jag har ju en blå bulle vettu.

jaja, vi får väl vänta till våren kommer eller nåt så kan vi ta en tur eller så.
nån kabel har jag ännu inte fixat. men ska nog göra det.

hade gött
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Hey var kan man köpa Buellkläder och andra tillbehör typ nyckelringar och så?

Helst online, bor inte nära något HDcenter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top